چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

گروه شهری: خانه محیط‌زیست و بوستان انرژی شرق تهران با حضور مسئولان شهری و فعالان محیط‌زیست به بهره‌برداری رسید.

به گزارش همشهری، محمد‌هادی حیدر‌زاده، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این نشست با بیان اینکه به‌زودی هر منطقه پایتخت یک خانه محیط‌زیست خواهد داشت، تصریح کرد: یکی از 10محور برنامه‌های شهردار تهران برای دوره جدید، جلب مشارکت‌های مردمی و ایجاد شبکه تشکل‌های زیست‌محیطی در تهران است.

وی با بیان اینکه حضور خانم ابتکار را در مقام رئیس سازمان محیط‌زیست ارج می‌نهیم گفت: با حضور این نماینده سابق شورای شهر تهران، بی‌شک فعالیت‌های محیط‌زیستی برای ایجاد یک عزم ملی در حفاظت از منابع پایدار کشور گسترش می‌یابد. تاکنون 42تشکل زیست‌محیطی در تهران شناسایی شده که شهرداری تلاش می‌کند کمیت و کیفیت این تشکل‌ها را افزایش دهد. حیدرزاده گفت: با عنایت به اینکه آزاد‌سازی‌ قیمت حامل‌های انرژی هزینه انرژی را در بحث نگهداشت شهر بالا برده است، لذا توسعه استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.

رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار با اذعان اینکه تا‌کنون 221آبگرمکن خورشیدی در تهران نصب و راه‌اندازی شده، گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران سالانه 10درصد از روشنایی پارک‌ها باید سولار باشد که خوشبختانه در این زمینه براساس برنامه پیش رفته و سازمان پارک‌ها استفاده از انرژی سولار را در پارک‌های جدید شهر برنامه‌ریزی کرده است. حیدرزاده گفت: براساس فعالیت‌های صورت‌گرفته در زمینه بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی در سال گذشته جایزه بنیاد جهانی انرژی به شهرداری تهران به‌علت استفاده از انرژی‌های نو تعلق گرفت. تا پایان شهریور‌ماه علاوه بر پهنه شرق، در پهنه‌های غرب و جنوب هم خانه محیط‌زیست افتتاح خواهد شد و خانه‌های محیط‌زیست در شهر تهران به 5عدد افزایش پیدا می‌کند.

همچنین منصور باقرصاد قائم‌مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در این مراسم گفت: یکی از اولویت‌های خدمات شهرداری تهران این است که بر گسترش انرژی‌های خورشیدی و سوخت زباله تمرکز داشته باشد. بر این اساس شهرداری تهران توانسته است تاکنون 7.5 مگاوات برق تولید و وارد چرخه برق‌رسانی به مردم کند. وی اظهار کرد: امروز 8 بوستان با استفاده از انرژی خورشیدی در تهران وجود دارد که روشنایی و گرمایش خود را از آن تأمین می‌کند. همچنین کاشت 7میلیون اصله درخت سال گذشته را در سال‌جاری تمدید می‌کند.

طرح بوستان انرژی که کاربرد انرژی‌های جدید را در بوستان بزرگ الغدیر به نمایش گذاشته است، از نیمه دوم سال 91 آغاز شد. تولید برق از منابع غیرفسیلی اولویت نخست این بوستان بود که با تأمین نور آلاچیق‌های پارک آغاز شد.ترکیب باد و تابش خورشید در این بوستان سبب شد تا آبنماها بتوانند کارکرد بهتری برای مردم داشته باشند. همچنین برای سرویس‌های بهداشتی بوستان از 60پنل خورشیدی استفاده شد. بوستان انرژی شرق نیز مانند سایر بوستان‌های انرژی در اختیار گروه‌ها و تشکل‌های زیست‌محیطی تهران قرار می‌گیرد.

کد خبر 230761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز