گروه اقتصادی: اصلاحیه بودجه سال‌جاری در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با حضور مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌‌جمهوری در حال بررسی است.

غلامرضا تاجگردون

موضوع کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت مهم‌ترین خواسته دولت در این لایحه به‌عنوان راهکاری برای کاهش کسری بودجه بوده است. موضوع مورد بحث دیگر تغییر شیوه اجرایی هدفمندی یارانه‌هاست در این باره با غلامرضا تاجگردون، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی دولت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مهم‌ترین مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه برای اصلاح بودجه 92چه بوده است؟

اصلی‌ترین موضوعی که مورد توجه دولت قرارداشت، کاهش ۶ درصدی سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی برای کمک به بودجه عمرانی بود که مورد تصویب کمیسیون قرار گرفت. در بدو ارائه لایحه مخالفت‌هایی با این بند وجود داشت اما توضیحات نماینده دولت موجب شد تا کمیسیون برای کمک به بودجه عمرانی و جلوگیری از افزایش بیکاری با آن موافقت کند. این موضوع می‌تواند کمک خوبی برای جبران کسری بودجه دولت باشد.

  • آیا سایر موضوعات و درخواست‌های مطرح شده از سوی دولت در این لایحه نیز مورد موافقت کمیسیون قرار خواهد گرفت؟

به‌نظر می‌رسد برخی درخواست‌های دولت در بخش درآمدی و هزینه‌ای با مخالفت نمایندگان مواجه شود. البته تاکنون روند تصویب بندهای این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه مثبت بوده و با درخواست‌های دولت موافقت شده اما برخی پیشنهادهای دیگر مخالفانی در مجلس دارد.

  • ماهیت اصلی لایحه که برای جبران کسری بودجه است از بین نمی‌رود؟

خلل چندانی به جبران کسری بودجه وارد نخواهد شد. کاهش 6درصدی سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت این مشکل را تاحدودی حل خواهد کرد و اصلی‌ترین دغدغه دولت را برطرف می‌کند.

  • برای اصلاح اجرای هدفمندی یارانه‌ها چه توافقی صورت گرفته است؟

هنوز به‌طور رسمی وارد بحث اصلاح اجرای هدفمندی یارانه‌ها با دولت نشده‌ایم. آنچه مطرح شده بیشتر اظهارنظر‌های نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی بوده است. به هرحال آنچه مسلم است باید فکری برای جبران نقص‌های اجرایی در هدفمندی یارانه‌ها بشود. باید دید دولت چه برنامه‌ای برای آن دارد. مجلس هنوز به‌طور رسمی دیدگاه مشخصی ارائه نداده است. نظر شخصی بنده برای اصلاح این روند این است که به‌منظور پر‌کردن شکاف میان درآمد و هزینه‌ها در هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه نقدی به اقشار پردرآمد محدود شود تا بتوان برای بخش سلامت و تولید هم سهمی را درنظر گرفت.

  • آیا افزایش مجدد قیمت حامل‌های انرژی نیز مطرح است؟

برای افزایش درآمد در هدفمندی یارانه‌ها یکی از راهکارها که در قانون هم پیش‌بینی شده، افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، البته دولت تأکید دارد که تا پایان امسال به‌منظور مقابله با تورم، افزایش قیمتی در دستور کار قرار نگیرد اما برخی نمایندگان چنین پیشنهادی را ارائه داده‌اند. باید دید دولت چه برنامه زمانی را برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی درنظر می‌گیرد.

  • اگر لایحه اصلاحیه بودجه به تصویب برسد، امکان اعمال این تغییر قیمتی در سال‌جاری وجود دارد یا سال93 آغاز تغییرات خواهد بود؟

پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از این موضوع داشت. در این زمینه تصمیم دولت تأثیر‌گذار است. لایحه اصلاحیه بودجه برای تغییرات در درآمد و هزینه سال‌جاری مورد بررسی قرار گرفته، اما تغییرات در شیوه پرداخت یارانه‌ها یا افزایش نرخ حامل‌های انرژی می‌تواند به‌طور مجزا و در زمانی دیگر توسط دولت اعمال شود.

کد خبر 234319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز