گروه شهری: پنجمین نمایشگاه سرگرمی و اسباب بازی با حضور مسئولان شهری در بوستان گفتگو آغاز به‌کار کرد.

این نمایشگاه که تا 20دی‌ماه ادامه دارد، با شعار «تهران؛ شهر دوستدار کودک» قصد دارد زمینه‌های بهره‌مندی کودکان تهرانی از فضای شهری و امکانات فرهنگی را فراهم کند. عصر دیروز در مراسم افتتاح این نمایشگاه مسئولان شهری، معاون وزیر آموزش و پرورش و 5عضو شورای اسلامی شهر تهران آقایان مسجد‌جامعی، ناصحی و خانم‌هاراستگو، آباد ودانشور حضور یافتند. سیدمحمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این مراسم به دغدغه نمایندگان مردم در شورای شهر سوم در برگزاری چنین نمایشگاهی اشاره کرد. به گفته وی شورای سوم قصد داشت با الگوی تهران؛ شهر دوستدار کودک مجموعه فعالیت‌های اجتماعی شهرداری تهران را برای کودکان سامان دهد.

فراتر از این نکته، دستورات مقام معظم رهبری در بحث بومی‌سازی‌ و الگوسازی‌ ملی برای بازی کودکان است که به گفته ایازی مسائلی مانند استاندارد‌سازی‌ مبلمان شهری و بوستان‌ها، مناسب‌سازی‌ مراکز آموزشی فرهنگی، تأمین وسایل بازی کودکان در مجتمع‌های بزرگ و اجرای پروژه امن‌سازی‌ حریم مدارس ازجمله راهکارهای طراحی‌شده برای عمل به طرح دوستدار کودک است.
در سال‌های اخیر مدیریت شهری تمرکز جدی بر ایجاد مراکزی داشته است که با نام «خانه کودک» فعالیت‌های تخصصی در حوزه کودکان را سامان می‌دهد. توسعه این خانه‌ها در سراهای محله با اولویت مناطق جنوب و محروم‌تر یکی از نقاط عطف فعالیت‌های اخیر بوده است.

در کلانشهر تهران 60هزار کودک پیش دبستانی زندگی می‌کنند. همچنین بیش از یک میلیون دانش‌آموز وجود دارند که 600هزار نفر دبستانی و 100هزار نفر آنها کلاس اولی هستند. به گفته ایازی یکی از دغدغه‌های شهرداری حوادثی است که در کمین کودکان شهر نشسته است. سالانه 1200کودک تهرانی در حوادث رانندگی مجروح می‌شوند و ایمن‌سازی‌ برای آنان ضرورت دارد. همچنین 3120کودک کار در پایتخت شناسایی شده‌اند. براساس پیش‌بینی‌ها قرار است در نمایشگاه پنجم اسباب بازی، حدود 2میلیون کودک تهرانی و کودکان شهرهای اطراف حضور یابند و از محصولات این نمایشگاه استفاده کنند. به گفته ایازی نمایشگاه‌های اسباب بازی در مناطق 22گانه شهری نیز به‌صورت جداگانه اجرا خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای شخصیت کودکان

محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش نیز در افتتاحیه نمایشگاه بر ضرورت فعالیت برای ماهیت دهی به بازی کودکان تأکید کرد. به زعم وی بازی خود یک مدرسه است و بستر شکوفا شدن استعدادهای بچه‌هاست.احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه اسباب بازی هر سال با شکوفایی بیشتری برگزار شود. اما موضوع اصلی مورد تأکید مسجدجامعی اجرای کامل مصوباتی بود که باید در طرح تهران؛

شهر دوستدار کودک به اجرا درآید. بوستان‌های پایتخت امروز چند سرویس بهداشتی مناسب کودکان دارند؟ چند آبخوری ویژه کودکان در شهر وجود دارد؟ حتی در مدارس چه اندازه مبلمان مناسب کودکان داریم؟ این سؤالات بخشی از نکات مورد اشاره رئیس شورای شهر بود. به گفته این مقام مسئول، این امکانات بخشی از حقوق اولیه کودکان در شهر است. مناسب‌سازی‌ مراکز آموزشی تفریحی، کاهش مخاطرات در مجتمع‌های مسکونی و تأمین فضای مناسب تردد کودکان همه باید در شهر اجرا شود.

آنگونه که مسجدجامعی عنوان کرد، شرط نخست اجرای شهر دوستدار کودک، دیده شدن کودک در فضاهای عمومی است؛ به‌گونه‌ای که کودک بدون نگرانی والدین بتواند در شهر حضور یابد و به انجام بازی‌های مناسب خود بپردازد و هیچ خطری نیز این حضور را تهدید نکند. به‌زعم وی، اعتماد به حضور بچه‌ها در فضای شهر از بین رفته است و در این شرایط هرگونه کار برای آنان کاربرد گلخانه‌ای خواهد داشت. بنابر این باید برای شخصیت حقیقی کودک برنامه‌ریزی صورت گیرد. وی همچنین از لزوم تهیه طرحی برای حمایت از فعالیت‌های اجتماعی کودکان سخن گفت که باید در شورای شهر مطرح شود.

کد خبر 244947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز