گروه شهری: تصویب لایحه استفاده از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌های شهری با توجه به نرخ کارمزد جدید مورد تأیید شورای عالی پول و اعتبار ابلاغی بانک مرکزی و یک فوریت ساماندهی استفاده از نمک در برف‌روبی شهر تهران ازجمله مصوبات سی‌وچهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در تشریح لایحه استفاده از تسهیلات بانکی با نرخ کارمزد مورد تأیید شورای‌عالی پول و اعتبار و ابلاغی بانک مرکزی اظهار داشت که در تبصره 10بودجه مصوب سال 92، به شهرداری تهران اجازه داده شده است که تا سقف 1200میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های شهری در قالب تسهیلات بانکی داخلی و خارجی اقدام کند. با توجه به اینکه نرخ استفاده از تسهیلات بانکی مورد تأیید شورای پول و اعتبار افزایش یافته است، بنابراین شهرداری تهران در عقد قراردادهای جدید و استفاده از تسهیلات بانکی جدید باید براساس نرخ‌های جدید عمل کند.

مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز درخصوص لایحه مذکور یادآور شد: سال گذشته شورای سوم در بررسی بودجه 92، نرخ تسهیلات بانکی را براساس 18درصد مصوب کرده بود، اما در شرایط فعلی که نرخ تسهیلات مورد تأیید شورای پول و اعتبار بیش از 21درصد اعلام شده است، بنابراین شهرداری تهران در عقد قراردادهای جدید برای استفاده از تسهیلات بانکی تا سقف مورد تأیید در تبصره 10بودجه 92نیاز به مصوبه شورا دارد. وی خاطرنشان کرد که تصویب لایحه مذکور موجب افزایش سقف مجوز داده شده در بودجه سال 92به شهرداری برای استفاده از تسهیلات بانکی نمی‌شود. بر همین اساس اعضای شورای اسلامی شهر تهران، لایحه «استفاده از تسهیلات بانکی در جهت اجرای پروژه‌های شهرداری» را به تصویب رساندند.

مروری بر ساماندهی شرکت‌های وابسته به شهرداری

اما بررسی لایحه اجازه خرید شرکت‌های سودآور شهرداری و تأسیس شرکت پشتیبانی مادر هلدینگ توسط سازمان بازنشستگی شهرداری که یک فوریت آن در اواخر اردیبهشت سال‌جاری به تصویب رسیده بود، در دستور کار جلسه شورا قرار داشت.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی لایحه مذکور با اشاره به مصوبه سال 87شورا مبنی بر ساماندهی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران اعلام کرد که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران که در آن زمان تحت عنوان حیاط خلوت‌های شهرداری نامیده می‌شد، منحل یا ادغام شدند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که سازمان بازنشستگی در دفاع از ارائه این لایحه در کمیسیون بودجه تأکید داشت که برای ورود به کارهای سرمایه‌گذاری در حسابرسی‌ها به مشکل برخورده است، این درحالی است که، هم اساسنامه سازمان و هم برنامه دوم 5ساله شهرداری تهران، این اجازه را به سازمان بازنشستگی خواهد داد که برای ارتقای ذی‌نفع‌هایش در فعالیت‌های اقتصادی و سودآور سرمایه‌گذاری کند و مشکل حسابرسی هم با یک استعلام از شورا رفع خواهد شد.

فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز خاطرنشان کرد: چنانچه سازمان بازنشستگی شهرداری برای گسترش خدماتش به بازنشستگان شهرداری برنامه‌ای دارد، ورود به‌کار اقتصادی بسیار هم خوب است.اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز در حمایت از ورود سازمان بازنشستگی به سرمایه‌گذاری سودآور و کسب درآمد گفت: اگر این سازمان می‌خواهدبرای ارتقای معیشت بازنشستگان شهرداری سرمایه‌گذاری کند نباید دست و پایش را بست. پرویز سروری، رئیس‌کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز خاطرنشان کرد: هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه دست سازمان را برای ورود به بحث خرید شرکت‌های سودآور و جمع کردن آنها در یک شرکت مادر باز بگذاریم.

سلطانی‌فر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، نظر دیگری در این زمینه داشت. وی گفت: هیچ‌کس نه‌تنها مخالف کار اقتصادی توسط سازمان بازنشستگی نیست بلکه اصرار داریم که از منابع دیگری برای سرمایه‌گذاری و رشد سرمایه‌اش استفاده کند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه امکان افزایش و گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت وجود دارد اما نکته‌ای که ابهام‌برانگیز است، اجازه خرید و تأسیس شرکت جدید است.

معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی و بحران شورا نیز پیشنهاد اصلاحیه مصوبه قبلی شورا تحت این عنوان که سازمان بازنشستگی در ایجاد تأسیس شرکت و خرید شرکت‌های جدید و سودآور نسبت به سایر سازمان‌های شهرداری استثنا شود را ارائه کرد.
همچنین رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز که تجربه سازمان تأمین اجتماعی را در ورود به مباحث اقتصادی دارد خاطرنشان کرد: ورود به مباحث اقتصادی و سهامداری بسیار خوب و پسندیده است اما با این شرط که تنها حق مدیریت 49درصد را داشته باشد. سازمان بازنشستگی شهرداری تهران به جای آنکه وارد بنگاهداری شود به سمت سهامداری پیش برود.

براساس این گزارش با توجه به مباحثی که در این زمینه از سوی اعضای شورا صورت گرفت، مقرر شد این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مورد بررسی مجدد قرار گیرد.اما محمدمهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز در جریان برگزاری سی و چهارمین جلسه شورا تذکری درخصوص بی‌هویتی و بدون برنامه نصب‌شدن برخی تابلوهای منصوب در شهر ارائه کرد و افزود: مشکل تابلوهای نصب‌شده در سطح شهر بسیار جدی است. مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورا که از اواسط جلسه ریاست سی‌وچهارمین جلسه شورا را برعهده داشت، از تندگویان خواست تا تذکر و پیشنهادهای خود را در قالب نامه‌ای به هیأت‌رئیسه شورا ارجاع دهد.

شرایط رفاهی زائران ایرانی در کربلا مناسب نیست

گفتنی است در جریان سی و چهارمین جلسه شورا، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران که به مناسبت ایام اربعین حسینی سفری به کربلای حسینی داشت، گزارشی از شرایط وضعیت زائران ایرانی ارائه کرد. وی به شرایط نامناسب رفاهی زائران اشاره داشت و از دستگاه‌های اجرایی خواست تا به این مشکلات توجه داشته باشند. مجتبی شاکری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با تاکید بر شرایط نامناسب زائران کربلا، خواستار رسیدگی به وضعیت تردد معلولان در این سفر شد. اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سفر چند نفر از اعضای شورای شهر به کربلا، پیشنهاد داد که اداره بین‌الملل شورای شهر تقویت شود تا بتوان در دیپلماسی شهری با کشورهای اسلامی و همسایه که با تهران خواهرخوانده هستند، ارتباطات وسیع‌تری برقرار کرد.

مصوبه کاهش خطرپذیری زلزله جدی گرفته شود

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران که در این جلسه به مناسبت 5دی‌ماه سالروز وقوع زلزله بم، چند اسلاید غم‌انگیز از آن حادثه را نمایش داد، گفت: شورای شهر تهران درخصوص کاهش خطرپذیری زلزله مصوبه‌ای دارد که از شهرداری می‌خواهیم آن مصوبه را جدی‌تر پیگیری کند.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز به وضعیت نامناسب بیمارستان‌های تهران در هنگام زلزله اشاره داشت. حافظی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در حوزه ساخت بیمارستان تکلیف مشخصی ندارد، تصریح کرد: شهرداری می‌تواند با همکاری دانشگاه علوم‌پزشکی، اقدام به اجرای برنامه‌هایی کند که ظرف مدت 3سال بیمارستان‌های جدید در تهران احداث شود. احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران درخصوص پیشنهاد حافظی گفت: برنامه همکاری شهرداری با دانشگاه علوم پزشکی درخصوص ساخت بیمارستان‌ها را در برنامه 5ساله دوم شهرداری لحاظ کنید.

استفاده از ظرفیت‌ها برای مدیریت بحران

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با اشاره به موضوع مدیریت بحران در شهر تهران، گفت: تهران تنها شهری است که در زمان وقوع بحران، شهردار رئیس ستاد بحران آن است بنابراین ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. وی همچنین تأکید کرد: اجرای چنین الگویی می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری باشد.

عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران با اشاره به بحث فروریختن ساختمانی در منطقه 9شهرداری تهران گفت: چرا در شهرداری نظام تشویق و تنبیه وجود ندارد، شهردار منطقه باید پاسخگوی رفتاری باشد که باعث جان‌باختن یک انسان بر اثر رعایت نشدن اصول ایمنی شده است. مسجدجامعی در ادامه این تذکر به رئیس کمیسیون عمران مأموریت داد تا گزارشی از نحوه وقوع و علت این حادثه تهیه کند و به شورا ارائه دهد.

مرتضی طلایی، رئیس ستاد شورایاری‌های شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در موقعیت جدید شرایط همکاری برای تمامی اعضای شورا و اعلام نظراتشان درخصوص شورایاری‌‌ها فراهم شده است، گفت: پیشنهاد می‌کنم که مقدمات برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در اردیبهشت‌ماه سال آینده را فراهم کنیم و در این خصوص نیز اگر اعضای شورا نظری دارند کتباً به ستاد اعلام کنند.
اسماعیل دوستی نیز گفت: شورایاری‌ها در شورای اول و دوم با سیاست کمک به شورا، تدوین و اجرایی شد.

حال بهتر است که ما به‌دنبال قانونمندکردن این انتخابات توسط وزارت کشور باشیم. احمد مسجدجامعی نیز با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: اکنون ما نیز به‌دنبال برگزاری قانونمند این انتخابات هستیم و با وزیر کشور در این خصوص قرار جلساتی داریم و ان‌شاءالله انتخابات شورایاری‌های دوره چهارم را در ابتدای سال آینده برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 244153
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز