همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه مؤلفه‌های برترساز عامل پیروزی ما در دفاع‌مقدس بود، گفت: راه مقابله با ناتوی فرهنگی ارتقای سطح مؤلفه‌های برترساز با محوریت عقیدتی - سیاسی است.

حبیب‌الله سیاری

به گزارش تسنیم، حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نخستین همایش بازخوانی ماموریت‌های عقیدتی-سیاسی ارتش جمهوری اسلامی که در سالن نیروی دریایی ارتش برگزار شد، با بیان اینکه جایگاه نیروی دریایی صرفا نظامی نیست و این نیرو می‌تواند در سیاست‌های کشور تاثیرگذار باشد، اظهارداشت: برای ارزیابی توان رزمی هر کشور عوامل مختلفی اهمیت دارد. همچنین برای مقایسه توان رزمی 2 کشور عواملی مانند عوامل فیزیکی (تعداد ناو، زیردریایی‌ها، هواپیماها و بالگردها) و عوامل غیرفیزیکی (سطح آموزش، وضعیت روحیه ، انگیزه و انضباط) را بررسی می‌کنند و این عوامل برای هر کشوری بالاتر باشد گفته می‌شود که آن کشور از توان بالاتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه زمانی که عراق به ما حمله کرد مقام پنجم ارتش‌های دنیا را داشت، افزود: اگر در 8 سال دفاع‌مقدس می‌خواستیم بر این مبنا وارد کارزار شویم موفق نمی‌شدیم، بنابراین در جمهوری اسلامی ایران مؤلفه‌های دیگری وجود دارد که ما را موفق می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این مؤلفه‌ها همان مؤلفه‌های برترساز هستند که در هر جای دنیا وجود ندارند و شامل شهادت‌طلبی، ولایت‌مداری، ایثارگری، اخلاص و از خودگذشتگی می‌شوند، لذا آنچه ما را در دفاع‌مقدس به پیروزی رساند مؤلفه‌های برترساز بود.

سیاری در ادامه گفت: محور ایجاد مؤلفه‌های برترساز و ارتقای این مؤلفه‌ها در نیروی انسانی و دریایی که سرمایه اصلی نظام است، بر عهده سازمان عقیدتی-سیاسی است که باید روی این موضوع تلاش کند.

وی در خصوص وضعیت 8 سال دفاع مقدس با امروز اظهار داشت: در آن زمان با توجه به جو انقلابی کشور، پیشرفت در مرحله مناسبی قرار داشت، اما معنویت در آن زمان در نزد نیروهای مسلح به این میزان زیاد نبود و ارتباط و تبادل اطلاعات باعث شد که جو و زمان تغییر کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی ادامه داد: حضرت آقا در سال 84 یا 85 در جمع دانشگاهیان موضوع ناتوی فرهنگی را مطرح کردند. الان که در جنگ نرم قرار داریم، جو زمانه با دفاع مقدس تفاوت دارد، چرا که زمان تغییر کرده است، لذا ما نیز باید تغییر کنیم. همچنین توجهی که ما باید نسبت به این مسائل و ویژگی‌های برترساز داشته باشیم با آنچه که در گذشته داشتیم، متفاوت است.

سیاری تاکید کرد: ما برای دفاع از کشور در مقابل اسکتبار جهانی، باید به کارها و راه‌های ویژه رجوع کنیم و نمی‌توانیم تنها به لشکرکشی‌های مستقیم روی بیاوریم و این در شرایطی محقق می‌شود که کار ویژه‌ها و مؤلفه‌های بسترساز را داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز برای تاثیرگذاری بر ملت و جوانان ما جنگ نرم طراحی شده که هدف آن تسلط بر افکار است. جنگ نرم ابتدا بر روی باورهای ما تاثیر می‌گذارد و پس از آن بر افکار و ساختار ما تغییر ایجاد می‌کند که این روند جنگ نرم است. همچنین روش‌های گفتاری، رفتاری و شبکه‌ای از روش‌های جنگ نرم محسوب می‌شوند و ابزارهای جنگ نرم شامل صنایع فرهنگی (سینما، ماهواره، بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی)، رسانه‌ها (رادیو و تلویزیون، مطبوعات و خبرگزاری‌ها) و فناوری‌های نوین ارتباطی (شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، تویتر، ویکی‌پدیا، چت و ایمیل) می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: برابر بررسی‌های سال 87، 4 میلیون سایت مروج فساد در اروپا و آمریکا طراحی شده که در کشورهای جهان‌ سوم از جمله ایران قابل دریافت است. همچنین 6 هزار شبکه ماهواره‌ای و 9 هزار شبکه به صورت کارتی قابل دریافت است و 900 شبکه شبانه‌روز در فرهنگ غربی کار تبلیغاتی انجام می‌دهند.

سیاری افزود: 35 شبکه فارسی‌زبان به صورت 24 ساعته علیه نظام کار می‌کنند و 360 ماهواره در فضا وجود دارد که به این فعالیت‌های می‌پردازند. همچنین 3 هزار ماهواره در کشور ما قابل دریافت است که 380 شبکه به تبلیغ موسیقی، 235 شبکه در مباحث غیراخلاقی و 273 شبکه در خصوص تبلیغ ادیان ساختگی فعالیت می‌کنند.

وی با طرح این پرسش که آیا می‌توان گفت این شبکه‌ها بر ملت ما تاثیر نمی‌گذارند، اظهار داشت: باید بگوییم این شبکه‌ها بر ملت ما اثر می‌گذارند، اما حالا باید چکار کرد که کسی که از این جو آسیب دیده به مولفه برترساز نزدیک‌تر شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش راه مقابله با این موضوع را بصیرت دانست و خاطرنشان کرد: ارتقای سطح مؤلفه‌های برترساز با محوریت عقیدتی -سیاسی باید مدنظر ما قرار گیرد.

آل هاشم: نیروی دریایی توانسته است در اقتصاد دنیا موثر باشد

در ادامه حجت‌الاسلام آل‌هاشم رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش با بیان اینکه حجت‌الاسلام صفایی بنیانگذار عقیدتی-سیاسی ارتش بود، اظهار داشت: اتاقی در مدرسه سپهسالار سابق، مطهری فعلی وجود داشت که حجت‌الاسلام صفایی مسئولیت اعزام مُبلغ از این اتاق را بر عهده داشت. همچنین حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور فعلی در این اتاق مستقر بودند تا اینکه در محل مشاورین فعلی ارتش اتاقی گرفتند و از آن اتاق کار را آغاز کردند و امروز شاهد موفقیت‌های بزرگ در ارتش و در ابعاد فرهنگی و حاکم شدن اخلاق و معنویت در این نهاد هستیم.

وی ادامه داد: از همان ابتدا بنی‌صدر برای جلوگیری از فعالیت‌های فرهنگی سنگ می‌انداخت و ادعا می‌کرد که این سازمان باید زیرنظر او کار کند. اما سازمان توانست در آغاز جنگ تحمیلی به کار خود ادامه دهد و حجت‌الاسلام صفایی توانست روحانیت و تشکیلات عقیدتی-سیاسی را عملا راه‌اندازی کند.

رئیس سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش اظهار داشت: وظیفه اصلی ما این است که دلها را به سوی خدا ببریم و اگر کارکنان مجموعه‌ای که ما در آن کار می‌کنیم، ما را دیدند و به یاد خدا افتادند معلوم می‌شود که کار ما صحیح است.

آل‌هاشم افزود: حجاب کارکنان عقیدتی-سیاسی باید نمونه باشد و این کارکنان حضور فعالی را در محافل فرهنگی و صف اول نماز جماعت داشته باشند. همچنین باید معنویت و اخلاق را در میان کارکنان سازمان عقیدتی‌-سیاسی بیشتر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی تنها امروز یک نیروی نظامی نیست و هیچیک از نیروهای ما از نظر اهمیت منطقه‌ای ویژگی این نیرو را ندارند. نیروی دریایی در اقتصاد دنیا موثر است و یک نیروی راهبردی محسوب می‌شود و در سایه‌ تلاش‌های نیروی دریایی و دریادار سیاری توانسته در میان مردم از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار باشد چرا که در گذشته نیروی دریایی شناخته شده نبود، ولی امروز این نیرو از نیروهای محبوب در بین مردم است.

کد خبر 235034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز