گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: به‌رغم وعده مسئولان در سال‌های گذشته مبنی بر جمع‌آوری مدارس کپری، این مدارس هنوز در جای‌جای کشور وجود دارند و هر سال گروهی از دانش‌آموزان سال تحصیلی خود را در اینگونه مدارس می‌گذرانند.

مدرسه

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به برخی عوامل مؤثر در ایجاد مدارس کپری می‌گوید: خشکسالی، شرایط اقلیمی و جابه‌جایی جمعیت موجب شده است تا همچنان مدارس کپری به حیات آموزشی خود ادامه دهند و با وجود ساخت مدارس استاندارد بازهم شاهد زایش کپر و در نتیجه مدارس کپری در برخی مناطق کشور هستیم. مرتضی رئیسی می‌افزاید: مقرر شد کانکس‌های تجهیز شده و استاندارد به جای کلاس‌های کپری نصب تا مشکل حل شود.

جشن‌های کپرزدایی و زایش کپر

با وجود تلاش‌های انجام شده بازهم شاهد فعالیت آموزشی مدارس کپری هستیم و افزون بر شرایط اقلیمی و خشکسالی و جابه‌جایی جمعیت، ضعف مدیران استانی و محلی در مناطق محروم و دور‌افتاده یکی از عوامل بسیار مهم زایش مدارس کپری است و با وجود چنین روندی بعید است مشکل مدارس کپری حل شود.

برچیده شدن کپر و کپر‌نشینی سال‌هاست که در دستور کار دولت‌ها بوده است ولی تاکنون کپر حدف نشده است، جالب اینکه با وجود اختصاص اعتبارات فراوان و ساخت هزاران خانه روستایی نه‌تنها کپرنشینی از بین نرفته بلکه در کنار برخی از این خانه‌های روستایی کپر نیز دیده می‌شود.

طبیعی است که با توجه به علاقه مردم مناطق محروم به کپر، مدارس کپری نیز به حیات خود ادامه دهند، البته در دولت‌های گذشته بارها جشن برچیده شدن مدارس کپری یا تبدیل مدارس کپری به مدارس استاندارد برگزار شده است اما مدارس کپری همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ برای اثبات این سخن و بررسی مدارس کپری سفری به منطقه قلعه‌گنج داشتیم، دبستان کپری روستای میان‌شهر مجموعا 68دانش‌آموز دارد که به‌صورت مختلط(دختر و پسر) در 6پایه ابتدایی درس می‌خوانند و دانش‌آموزان این روستا تا 2سال پیش در کنار دانش‌آموزان 2روستای دیگر در یک دبستان تحصیل می‌کردند.

عامل زایش مدارس کپری

پس از تغییر در تقسیمات کشوری در دولت قبل 3روستا که مجموعا یک شورا و یک دهیار داشتند از هم تفکیک و هر کدام دارای شورا و دهیاری مستقل شدند و همین موضوع موجب بیرون راندن دانش‌آموزان 2روستای دیگر شده است و در نتیجه دبستان کپری محدثه تشکیل شده است. نکته حائز اهمیت اینکه در فاصله 800متری دبستان کپری محدثه یک مدرسه استاندارد با فضای آموزشی مناسب به چشم می‌خورد و کلاس‌ها و میزها و نیمکت‌هایی دارد که هنور مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

مدرسه شهید بازگیر روستای سورگ آباد یک نوبته است و وقتی خبرنگار همشهری از مسئولان محلی می‌پرسد که چرا دبستان کپری محدثه به نوبت عصر این مدرسه منتقل نمی‌شود تا دانش‌آموزان از فضای آموزشی استاندارد برخوردار شوند، فرماندار قلعه‌گنج و مدیر مدرسه شهید بازگیر با انجام آن مخالفت می‌کنند.

مخالفت ایوب فلاحی، فرماندار قلعه‌گنج با استناد به اینکه برای ساخت مدرسه در روستای میان‌شهر از مسئولان «کد» گرفته‌اند اصرار دارد که باید دولت در این روستا برای 68دانش‌آموز یک مدرسه بسازد و دانش‌آموزان دبستان محدثه میان‌شهر با توجه به‌ اختلافات قومی، امکان استفاده از شیفت عصر مدرسه شهید بازگیر را ندارند. وقتی به او یادآور می‌شوم که تا پیش از این همه دانش‌آموزان 3روستا باهم در یک مدرسه درس می‌خواندند‌ وعده داد که در این‌باره اقدام کند. ‌

عمران مومنی، بخشدار بخش مرکزی شهرستان قلعه‌گنج که به گفته خودش از دولت‌ نهم تاکنون بخشدار است نیز همچون فرماندار قلعه‌گنج تأکید می‌کند که طبق قانون باید در روستای میان‌شهر مدرسه ساخته شود ولی وقتی از او خواستیم تا بگوید با استناد به کدام قانون این سخن را می‌گوید و چرا باید در فاصله 800متری یک مدرسه استاندارد تنها برای 68دانش‌آموز مدرسه ساخته شود و چه تضمینی وجود داد که با توجه به خشکسالی، پس از ساخت مدرسه اهالی روستا به جایی دیگری نقل مکان نکنند پاسخی نداد.

کمبود اعتبار

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان در جمع مردم روستای میانشهر اعلام کرد: در جنوب کرمان تاکنون 14مدرسه شبانه‌روزی ساخته شده است که در شهرستان قلعه‌گنج 3مدرسه ساخته شده و یک مدرسه در حال ساخت است.به گفته غلامرضا رجایی، سال گذشته تخصیص نیافتن اعتبار موجب شد تا مدرسه میانشهر ساخته نشود و درصورت تخصیص اعتبار ساخت این مدرسه در اولویت است تا این مدرسه کپری هم برچیده ‌شود.

وی افزود: در استان کرمان مجموعا بیش از یکهزار و 755کلاس درس در قالب 396پروژه آموزشی در حال ساخت است. خسرو اباذر، مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج نیز گفت: عمق محرومیت در قلعه‌گنج از گذشته‌های دور است و رشد جمعیت در مناطق روستایی، به‌ویژه منطقه رمشک زیاد است و با این روند در آینده با مشکل کمبود فضای آموزشی به‌طور جدی روبه‌رو می‌شویم.

مشکلات دانش‌آموزان مدارس کپری

به گفته دانش‌آموزان مدرسه کپری محدثه فضای محدود، نداشتن روشنایی کافی، عدم‌امکان استفاده از وسایل کمک‌آموزشی، خم شدن برای نوشتن روی تخته سیاه به‌دلیل ارتفاع کم سقف، گرما، گزیدگی حشرات، نبود سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی، نبود وسایل ورزشی و آبگرفتکی کف کلاس‌ها هنگام بارندگی، از مشکلات مدارس کپری است.

البته اکنون رئیس سازمان نوسازی مدارس دستور داده تا نسبت به حل مشکل 4کلاس درس کپری دبستان محدثه روستای میان‌شهر شهرستان قلعه‌گنج در جنوب کرمان اقدام وکانکس‌های استاندارد در آن نصب شود. اما این سؤال همچنان مطرح است که در 800متری یک مدرسه استاندارد چرا باید هنوز دانش‌آموزان در کپر درس بخوانند؟

کد خبر 233680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز