گروه‌اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز اعلام کردند یارانه بگیران می‌توانند با انصراف از دریافت یارانه نقدی به نفع ساخت و تجهیز مدارس مناطق محروم، به جمع خیرین مدرسه‌ساز بپیوندند.

مدرسه

اسفند 92نیز برخی از فرهیختگان کشور با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور به‌صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی به نفع مدارس مناطق محروم انصراف دادند.از سوی دیگر انصراف از دریافت یارانه نقدی به نفع مدارس مناطق محروم کمک شایانی به ایجاد عدالت آموزشی و فراهم آمدن امکانات مناسب تحصیلی می‌کند و در نشست‌های مردمی که اواخر سال 92برگزار شد بسیاری از فرهیختگان کشور اعلام کردند از دریافت یارانه به نفع مدارس مناطق محروم کشور انصراف می‌دهند.

به گفته مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، در نشست‌هایی که در این‌باره برگزار شد این پرسش از سوی اقتصاددانان مطرح شد که درصورت ایجاد بستر انصراف از دریافت یارانه، منابع حاصل از این امر در کجا هزینه شود که پس از بحث و بررسی کارشناسی پیشنهاد ساخت، توسعه و تجهیز مدارس مناطق محروم مورد پذیرش واقع شد.

البته پیشنهادهای دیگری مانند اختصاص بخشی از این منابع به مسائل دیگری مانند محیط‌زیست و بهداشت و درمان نیز مطرح شد. در عین حال هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده و تنها در حد یک پیشنهاد است و آموزش و پرورش امیدوار است زمینه این موضوع با انصراف هرچه بیشتر مردم از دریافت یارانه فراهم شود تا جامعه خیرین مدرسه‌ساز نیز توسعه پیدا کند.

مدرسه مهم‌تراز محیط‌زیست و سلامت

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با استقبال از طرح انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی به نفع مدارس مناطق محروم گفت: هر کس به هر صورتی نیت خیر داشته باشد، ما با آغوش باز پذیرای او هستیم.محمدرضا حافظی با بیان اینکه مدرسه سنگ بنای پیشرفت جامعه را فراهم می‌کند اظهار کرد: مدرسه بستر توسعه پایدار و همه جانبه کشور است و اگر بخواهیم کشوری آباد و پیشرفته داشته باشیم باید دانش کودکان، نوجوانان و جوانان افزایش یابد. در این صورت آنها به محیط‌زیست و بهداشت و درمان نیز بها می‌دهند.

در واقع افزایش سطح دانش و آگاهی دانش‌آموزان بسترساز توجه بیشتر به سایر امور است. از فردی که درس نخوانده و نسبت به مسائل پیرامون خود مطلع نیست چگونه می‌توان توقع داشت که برای بهداشت و محیط‌زیست ارزش قائل شود.

نامه فرهیختگان به رئیس‌جمهوری

با وجود فعالیت‌های چشمگیر دولت‌ و خیرین مدرسه‌ساز، هنوز هم در مناطق محروم با کمبود فضاهای آموزشی روبه‌رو هستیم و در این مناطق آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان بالاتر از سایر مناطق است. بسیاری از مدارس مناطق محروم ناایمن هستند، از امکانات اولیه آموزشی و پرورشی محرومند و حدود 150هزار کلاس درس با بخاری‌های خطرآفرین گرم می‌شوند.

در مدارس مناطق محروم گرمسیر نیز وسایل سرمایشی و آبسردکن وجود ندارد، به لحاظ بعد مسافت امکان ادامه تحصیل به جز در مدارس شبانه‌روزی وجود ندارد. از سوی دیگر بیش از 6هزار مدرسه نیمه‌کاره در کشور وجود دارد که دولت به لحاظ کمبود بودجه قادر به اتمام آنها نیست.

این مشکلات و مسائل موجب شد تا اسفند 92جمعی از فرهیختگان با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ایجاد بستری از سوی دولت برای چشم‌پوشی داوطلبانه از دریافت یارانه شدند. همچنین امضا‌کنندگان این نامه که مرکب از 80اقتصاددان، 24جامعه‌شناس و 24هنرمند مشهور کشور هستند از دریافت یارانه نقدی به نفع مدارس مناطق محروم انصراف دادند.

در این نامه که به امضای هنرمندان مشهوری مانند اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، سیدرضا میرکریمی، لیلا حاتمی، علی مصفا، عبدالحسین مختاباد و فرهاد آئیش رسیده، آمده است: بسیاری از کودکان ایران‌زمین در کلاس‌هایی درس می‌خوانند که هنوز نور کافی، سرویس بهداشتی، حداقل امکانات ورزشی، آبسردکن، بخاری استاندارد و کتابخانه ندارد؛ چه رسد به امکانات آموزشی مناسبی که بتواند آنها را به نسلی توانمند و بالنده تبدیل کند...

علینقی مشایخی، حسین عبده تبریزی، غلامعلی فرجادی، حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، محمد طبیبیان، حمیدرضا برداران شرکا، جواد صالحی اصفهانی و وحید محمودی از اقتصاددانانی هستند که با امضای این نامه از دولت خواسته‌اند که با ایجاد زمینه اجرایی برای چشم‌پوشی داوطلبانه شهروندان از بخش یا تمام یارانه نقدی خود و اهدای آن برای اجرای پروژه‌هایی با محوریت ارتقای عدالت در آموزش‌وپرورش، گزارش‌های مالی شفاف و منظمی را در زمینه چگونگی هزینه‌کرد منابع مالی حاصله منتشر کند تا مشارکت بیشتر مردم در چشم‌پوشی داوطلبانه از یارانه نقدی را شاهد باشیم.

محمد قانعی‌راد، علی‌اصغر سعیدی، تقی آزاد ارمکی و هادی خانیکی نیز از جامعه‌شناسانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند. آنان معتقدند زمینه‌سازی برای اجرای چنین برنامه‌ای به افزایش مشارکت مؤثر مردم در سایر زمینه‌ها، بهبود انسجام ملی و قوت‌بخشی سرمایه اجتماعی منجر می‌شود.

کد خبر 254938
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز