یکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دارالفنون بیش از همه نیازمند به‌سازی و مقاوم‌سازی است. چرا که ایران کشور زلزله‌خیزی به شمار می آید و اگر به مقاوم سازی این مدرسه توجه نشود، تجربه کم‌توجهی به مقاوم سازی ارگ بم برایمان تکرار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری که پیش از ظهر یکشنبه در محل مدرسه ماندگار دارالفنون برگزار شد، با اعلام صد و شصت و یکمین سالگرد افتتاح دارالفنون گفت: بسیاری دانشگاه تهران را دانشگاه مادر می شناسند، اما باید گفت که دارالفنون سابقه آموزشی و تربیتی‌اش بیشتر از دانشگاه تهران است و این مدرسه مادرِ مادر است.

وی افزود: ما معتقدیم که این مدرسه باید در راستای تعلیم و تربیت و پژوهش احیا شود، اما در عین حال لازم است کالبد آن نیز مرمت و مقاوم سازی شود.

به گفته رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دارالفنون بیش از همه نیازمند به‌سازی و مقاوم‌سازی است. چرا که ایران کشور زلزله‌خیزی به شمار می آید و اگر به مقاوم سازی این مدرسه توجه نشود، تجربه کم‌توجهی به مقاوم سازی ارگ بم برایمان تکرار می‌شود. این ارگ اگر چه مرمت شد، اما در زلزله بم به دلیل آنکه مقاوم سازی نشده بود، هزینه‌های مرمت از بین رفت بنابراین ما معتقدیم در گام نخست احیای دارالفنون باید مقاوم سازی انجام شود. پس از آن می‌توان مرمت را بر اساس ضوابط میراث فرهنگی و استانداردهای لازم انجام داد.

دارلفنون برای آموزش و پرورش است

وی توضیح داد: این بنا متعلق به آموزش و پرورش است، اما با توجه به اینکه ثبت ملی شده باید با نظارت کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی فعالیت های مربوط به مرمت انجام شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره اختلاف نظری که بین آموزش و پرورش و میراث فرهنگی وجود دارد، گفت: نظر ما بر این است که پیش از مرمت مقاوم سازی شود؛ چراکه این بنا در حال حاضر در برابر زلزله 4 یا 5 ریشتری دوام نمی آورد بنابراین معتقدیم اول باید مقاوم سازی شده و بعد براساس اصول و ضوابط میراث فرهنگی، مرمت و احیا شود.

جشن بازگشایی دارالفنون در سال آینده

وی با بیان اینکه هیچ موزه ای موزه نمی‌شود، مگر آنکه درس آموز باشد، درباره اعتبارات مرمت دارالفنون توضیح داد: آموزش و پرورش تا به حال 5 میلیارد تومان برای این بنا هزینه کرده است ضمن آنکه میراث فرهنگی نیز آمادگی خود را برای احیای این بنا اعلام کرده و ما امیدوار هستیم سال آینده که مصادف با صد و شصت و دومین سالگرد تاسیس دارالفنون است بتوان بازگشایی آن را جشن گرفت.

7200 متر مربع معارض دارالفنون است

محمدیان همچنین به رفع معارضان دارالفنون اشاره کرد و گفت: سندی که در سال 1312 برای این بنا زده شده، به اسم وزارت آموزش و پرورش است، اما در حال حاضر تعدادی از مغازه‌های اطراف این مدرسه واگذار به بخش‌های تجاری شده که ما این معارضان را شناسایی کرده و در صدد حل مشکلات حقوقی و قانونی آن هستیم و هنوز معلوم نیست که این بنا چگونه در اختیار معارضان قرار گرفته است.

ورود تدریجی آموزش حقوق شهروندی و محیط زیست به کتابهای درسی

وی تصریح کرد: در سند تحول بنیادین به حقوق شهروندی، مدنی، محیط زیست، آموزش در فناوری‌های جدید، آموزشهای مربوط به بازار کار، سلامت و بهداشت تاکید شده است که تمامی این موارد به تدریج در برنامه‌های آموزشی ما تسری می‌یابد، اما باید قبول کرد که ما یک‌هزار و 150 عنوان کتاب درسی داشته و برای ما مقدور نیست تا همه تغییرات را به شکلی مطلوب در همه این کتابها لحاظ کنیم، چراکه آموزش پلکانی است و باید تغییرات تدریجی اتفاق بیافتد.

محمدیان تصریح کرد: در همه این برنامه ها در کنار تدوین محتوای کتاب دسته های آموزشی را تولید و تقویت کرده و معتقدیم دانش آموز علاوه بر کتاب درسی باید از ابزار دیگر رسانه جهت یادگیری و همچنین فاصله گرفتن از حافظه مداری استفاده کند.

یک غلط هم در کتاب درسی قابل قبول نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به خبرنگاری درباره وجود اشتباهات املائی و گاه محتوایی گفت: من معتقدم یک غلط در کتاب درسی هم قابل قبول نیست چه برسد به آنکه یک فهرستی از غلط‌های املائی یا انشائی وجود داشته باشد، اما سوال من از برخی رسانه‌ها این است که غلط نامه متعلق به چند کتاب است و یک آدم مشکل‌دار را چندبار شلاق می‌زنند. یک اشتباهی در کتاب ریاضی سوم ابتدایی به دلیل بی توجهی ویراستاری وجود داشته اما دائما رسانه ملی به آن می‌پردازد و قبول دارم این خطای دید بوده که موقع نوشتن و محاسبه کردن این اشتباه بوجود آمده است.

وی ادامه داد: اما اگر قرار باشد دستگاه‌ها دائما اشکالات یکدیگر را علم کنند ما هم حرف‌های گفتنی بسیاری درباره اینکه چرا رسانه ملی کتاب‌های کمک آموزشی بدون مجوز را تبلیغ می‌کند، داریم.

کد خبر 244089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز