گروه اجتماعی‌- علی‌اصغر محمدی:‌ خیرین مدرسه‌ساز کشور به دولت پیشنهاد کردند که ساخت پروژه‌های آموزشی را که به‌علت نبود بودجه از سوی دولت نیمه‌کاره به حال خود رها شده‌اند، بر عهده بگیرند تا این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسند و هزینه کمتری به کشور تحمیل شود.

ساختمان

بسیاری از پروژه‌های مدرسه‌سازی که به‌صورت مشارکتی (دولت با خیرین) انجام می‌شود یا پروژه‌های تخریب و نوسازی و حتی مقاوم‌سازی‌ در کشور به‌علت تأمین نشدن اعتبار نیمه‌کاره مانده است و از این رهگذر خساراتی به پروژه‌ها وارد می‌شود و دانش‌آموزان باید در کلاس‌های باتراکم غیراستاندارد درس بخوانند. در پروژه‌های مشارکتی، خیر مدرسه‌ساز سهم (آورده) خویش را پرداخت کرده و پروژه به مرحله‌ای رسیده که باید دولت به تعهدات خود عمل کرده و پروژه را تکمیل کند اما به‌علت نبود بودجه این نوع پروژه‌های مدرسه‌سازی در سطح کشور نیمه‌‌کاره به حال خود رها شده است و این کار موجب بروز خساراتی به پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی می‌شود.

از طرفی تخریب و نوسازی مدارس دولتی هم به‌علت نبود بودجه دچار چنین وضعیتی است و پیشرفت فیزیکی ندارند و در مراحل مختلف رها شده‌اند و مسئولان نوسازی منتظرتأمین بودجه از سوی دولت هستند، در این شرایط خیرین مدرسه‌ساز کشور احساس مسئولیت کردند تا این مدارس هر چه زودتر به بهره‌برداری برسند و به گفته رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، خیرین آماده‌اند تا مدارسی که نیمه‌کاره مانده‌اند را تکمیل کنند و به آموزش و پرورش تحویل دهند تا با ورود آنها به چرخه آموزش و پرورش، مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گیرد. محمدرضا حافظی در این‌باره به همشهری گفت:

جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به دولت و مجلس پیشنهاد کرده تا پروژه‌های آموزشی و پرورشی دولتی که در سطح کشور نیمه کاره رها شده است توسط خیرین تکمیل و به نام آنها نامگذاری شود و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های خیرین مدرسه‌ساز کشور است. وی اظهار کرد: خیرین مدرسه‌ساز طی سال‌های اخیر توفیقات چشمگیری در ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی در کشور داشته‌اند و در توسعه اهداف خود، کمک به هوشمندسازی مدارس و حمایت از دانش‌آموزان کم‌بضاعت را در دستور کار قرار داده‌اند و این کار را وظیفه شرعی خود برای پیشرفت آینده‌سازان این مرز و بوم می‌دانند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با اشاره به اینکه امسال 100هزار دانش‌آموز به جمع خیرین مدرسه‌ساز کشور پیوسته‌اند، افزود: ورود دانش‌آموزان به جرگه خیرین نشان از فرهنگسازی در این‌باره دارد و دانش‌آموزان با پس‌انداز بخشی از پول توجیبی خود در امر مدرسه‌سازی مشارکت می‌کنند که بسیار ارزشمند است و مردم می‌توانند با کمک‌های اندک خود نیز در مدرسه‌سازی مشارکت کنند تا دانش‌آموزان از امکانات بهتر و بیشتری بهره‌مند شوند.

وجود هفت هزار مدرسه نیمه‌کاره

سال گذشته خبری مبنی بر نیمه‌کاره ماندن حدود 50هزار پروژه در یکی از نشریات منتشر شد، اکنون نیز شنیده می‌شود حدود هفت هزار پروژه مدرسه‌سازی نیمه‌کاره در سطح کشور وجود دارد که موجب اعتراض برخی مسئولان و نمایندگان مجلس ‌شده است. نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس گفت: مدارس نیمه‌کاره‌ای در این شهرستان به چشم می‌خورد که سال‌های زیادی به این شکل باقی مانده‌اند و باید در مورد تأمین اعتبار این واحدهای آموزشی با توجه به رعایت اولویت اقدام کرد.

در همه استان‌ها پروژه‌های مدرسه‌سازی از سوی دولت نیمه‌کاره مانده است، ‌البته تعداد مدارس نیمه‌کاره در هر استان متفاوت است، برای مثال شیرزاد، مدیرکل نوسازی استان مازندران اخیرا اعلام کرده که در این استان 461فضای آموزشی نیمه کاره و در حال ساخت با دو هزار و700کلاس درس وجود دارد و برای تکمیل این پروژه‌ها یک‌هزارو110میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

در استان گلستان به گفته مخدومی، مدیرکل نوسازی مدارس استان گلستان 90پروژه مدرسه‌سازی نیمه‌کاره وجود دارد و خیرین می‌توانند برای تکمیل آنها اقدام کنند. نیمه‌کاره ماندن پروژه‌های مدرسه‌سازی‌ از سوی دولت در حالی است که پروژه‌های واگذار شده در طرح مسکن مهر نیز فاقد مدرسه هستند و دولت موظف است در این پروژه‌ها نیز مدرسه بسازد. سال گذشته وزیر آموزش و پرورش رسما اعلام کرد تا خرداد‌ماه92 مدرسه‌ نمی‌سازیم و فقط باید به تجهیز مدارس بپردازیم.

21هزار کلاس غیرمقاوم

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز دراین نشست درباره تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام دولت در استان تهران اظهار کرد: مجموعا در استان تهران 180پروژه دولتی با دو هزار و 195کلاس درس در مساحت 367هزار و 608مترمربع وجود دارد که به‌صورت نیمه‌تمام باقی مانده است و برای تکمیل آنها منتظر بودجه سال1392 هستیم. علی نبیان با اشاره به اینکه شهرداری می‌تواند با اختصاص زمین برای ساخت فضای آموزشی کمک شایانی برای تأمین فضای آموزشی شهر تهران ایفا کند، گفت: فضاهای آموزشی که جدیدا ساخته شده و فضاهای آموزشی مقاوم‌سازی‌ شده در برابر زلزله مقاوم هستند، ولی در مجموع نمی‌توان به‌صورت مطلق در این زمینه نظر داد.

وی با بیان اینکه در تهران 21هزار و 150کلاس درس ناایمن دربرابر زلزله وجود دارد، افزود: امسال 60فضای آموزشی برای مقاوم‌سازی‌ در دستور کار است که با تأمین اعتبار ، مقاوم‌سازی‌ مدارس را شروع می‌کنیم. امیر نعمت بنی‌آدم، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در تهران معضل وجود زمین برای خیرین وجود دارد، گفت: طرح معوض برای زمین‌های تخریبی به شهرداری ارائه شده که فعلا در این‌باره پاسخی دریافت نکرده‌ایم. اگر امکان داشته باشد مدارسی که حالت تجاری دارند را معوض بگیریم و در جای امن و در داخل کوچه‌ها تبدیل به مجتمع‌های آموزشی کنیم برای ما بهتر است. هفتم اردیبهشت، پانزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

کد خبر 210750
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز