گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: از سال گذشته 6هزار و 800پروژه دولتی مدرسه‌سازی نیمه‌کاره مانده و دولت هم بودجه‌ای برای تکمیل این پروژه‌ها نداشته است و با وجود اظهارات یکی از مسئولان ارشد دولت مبنی بر چند برابر شدن بودجه آموزش و پرورش اما این تعداد پروژه نیمه تمام دولتی ارمغان دولت دهم برای دولت یازدهم است.

مدرسه سازی

نیمه‌کاره ماندن این تعداد پروژه موضوعی است که وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان دولت باید پاسخگو باشند که چگونه این تعداد پروژه نیمه‌کاره مانده و آیا کلنگ‌زنی همچون تغییر شتابزده و غیرکارشناسی ساختار نظام آموزشی و کتاب‌های درسی و کاهش تعداد مدارس دولتی عادی بر تکمیل پروژه‌ها ارجحیت داشته است. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: 6 هزار و 800 پروژه نیمه‌کاره با 6 میلیون و 700هزار مترمربع و 34هزار کلاس درس در سطح کشور نیمه‌کاره مانده است و اگر اعتبارات به نحو مطلوبی تخصیص یابند دست‌کم نیمی از این پروژه‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

مرتضی رئیسی افزود: اکنون از نظر تأمین منابع دولتی برای تکمیل این تعداد پروژه در تنگنا هستیم و از طرف دیگر آموزش و پرورش به این پروژه‌ها نیاز دارد، به همین دلیل مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش اجازه داده است تا این پروژه با کمک خیرین تکمیل شود.

200میلیارد تومان برای تأمین سامانه گرمایشی

در عین حال سامانه گرمایشی بسیاری از مدارس کشور استاندارد نیست یا اینکه فرسوده شده‌اند و نیاز به تعویض دارند، به همین علت هرساله در فصل سرما شاهد حوادث تلخی هستیم که در هر حادثه جمعی از دانش‌آموزان کشته یا مصدوم می‌شوند و آثار سوختگی تا پایان عمر با آنها همراه است.

آموزش و پرورش هر سال چند میلیارد تومان هزینه می‌کند، بودجه آموزش و پرورش به گفته معاون اول رئیس‌جمهور چند برابر شده اما سامانه‌های گرمایشی غیراستاندارد و خطرآفرین همچنان در مدارس به‌ویژه د رمناطق سردسیر و روستایی محروم مورد استفاده قرار می‌گیرند. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش امسال با مصوبه مجلس شورای اسلامی 200میلیارد تومان اعتبار از محل عوارض فروش گاز در کشور برای تأمین سامانه گرمایشی استاندارد با اولویت مدارس روستا‌یی مناطق سردسیر اختصاص پیدا کرده است و این گامی مثبت برای کاهش از تلفات سامانه‌های گرمایشی استاندارد است.

به گفته مرتضی رئیسی اختصاص این اعتبار گام مهمی در زمینه استانداردسازی و افزایش سطح ایمنی سامانه‌های گرمایشی مدارس در مقابل آتش‌سوزی است که قطعا اولویت با مناطق محروم و سردسیر روستایی است.وی افزود: ردیف بودجه جداگانه‌ای نیز برای تعمیر سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس کشور اختصاص یافته است. وی گفت: این اعتبار 49میلیارد تومان است که به تأمین سامانه سرمایشی مدارس مناطق گرمسیر اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به افزایش 18درصدی اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مجموع بودجه‌ای که مجلس شورای اسلامی برای بخش عمرانی وزارت آموزش و پرورش تصویب کرده است
هزار و 135میلیارد تومان است که نسبت به سال91 حدود250میلیارد تومان رشد داشته است.وی افزود: مهم‌ترین سرفصل‌های این اعتبارات مربوط به تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی‌ مدارس است که 875میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته است.
به گفته رئیسی، پیش‌بینی می‌شود سرجمع اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش از محل اعتبارات ملی و استانی حدود 2هزار میلیارد تومان شود که امید است تخصیص به نحو مطلوبی باشد و تخصیص اعتبارات مانند سال 90 انجام شود.

مالیات سیگار و ورزش مدارس

در قانون بودجه امسال به ورزش مدارس هم توجه شده است و 60میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی و تأمین فضاهای ورزشی دانش‌آموزی اختصاص پیدا کرده است.معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتبار ساخت و تکمیل و تجهیز سالن‌های ورزشی دانش‌آموزان گفت: با تصویب مجلس قرار شده به ازای واردات هر نخ سیگار خارجی 20ریال عوارض اخذ شود و 50درصد این عوارض صرف ساخت، تکمیل و تجهیز سالن‌های ورزشی دانش‌آموزی می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه برای تأمین و تجهیز مدارس خارج از کشور 52میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، اظهار کرد: اعتبار کمک به پروژه‌های خیرساز 79میلیارد تومان تعیین شده، همچنین 49میلیارد تومان نیز برای تأمین تجهیزات سرمایشی استاندارد مدارس اختصاص یافته که این اعتبار برای استانداردسازی سامانه‌های سرمایشی مناطق گرمسیر کشور است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مصوبات مجلس شورای اسلامی تأکید بر ضرورت ساخت مدرسه و واحدهای آموزشی در شهرک‌های دارای 100 تا 200 واحد مسکونی است، گفت: براین اساس‌ به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود با مشارکت خیرین در این شهرک‌ها مدرسه‌سازی‌ کند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: براساس مصوبه دیگری به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شده ‌ تا اموال غیرمنقول مازاد خود را پس از تغییر کاربری از طریق مزایده واگذار کند و 100درصد درآمد حاصله دراختیار آموزش و پرورش قرار ‌گیرد تا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، خیرساز، خرید مدارس استیجاری یا جایگزین در همان منطقه هزینه کند.رئیسی گفت: همچنین 25درصد منابع حاصل از این بند صرف مواردی مانند هوشمندسازی مدارس می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش، که مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کرده‌اند مربوط به تأمین فضاهای آموزشی در شهرک‌های مسکونی جدید توسط سازندگان است، ‌این موضوع در قانون بودجه امسال گنجانده شده است که مکلف به تأمین واحدهای آموزشی یا مساجد مورد نیاز در شهرک‌های جدید که جمعیت آن بیش از 200هزار نفر یا بیش از هزار واحد مسکونی باشد هستند.

کد خبر 220178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز