گروه اجتماعی: به‌دنبال درج گزارشی با تیتر «هوشمندسازی مدارس از زبان مسئولان آموزش و پرورش» در همشهری 4خردادماه امسال مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی ارسال کرده که عینا به شرح زیر است:

«عطف به مطلب مندرج در آن رسانه‌ها مورخ 92.3.4با عنوان «هوشمندسازی مدارس از زبان مسئولان آموزش و پرورش» به اطلاع می‌رساند، در راستای اجرایی‌نمودن برنامه هوشمندسازی مدارس در سطح کشور در تاریخ 90.5.22شیوه‌نامه هوشمندسازی مدارس به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ گردید که در آن تعریف کامل و مشخصی از هوشمندسازی مدارس و ویژگی‌ها و راهبردها و سیاست‌های آن تبیین گردیده است.

آمار هوشمندسازی مدارس هم مطابق با جامعه آماری تعریف شده در شیوه‌نامه هوشمندسازی موجود است. همچنین 2سامانه نرم‌افزاری جهت جمع‌آوری اطلاعات مدارس هوشمند در سطح کشور موجود است.دلیل برخی مغایرت‌ها در آمار اعلام‌شده از سوی مسئولین در نحوه محاسبه سیستم با توجه به جامعه آماری گزارش و یا پارامترهایی که برای آن تعریف شده بوده است. شایان ذکر است مطابق با برنامه عملیاتی شماره 17سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بیشترین اهتمام مرکز آمار، ‌فناروی اطلاعات و ارتباطات این وزارتخانه در راستای کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت با استفاده هوشمندسازی از فناروی‌های نوین است.»

توضیحات همشهری:

آنچه در گزارش مذکور مورد استناد قرار گرفته اظهارات مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش است و اینکه هر مسئولی از دریچه دید و تعریف خود تعداد مدارس و کلاس‌های هوشمندسازی شده را اعلام می‌کند و به همین علت آمار اعلام شده توسط مسئولان با هم همخوانی ندارند. توضیحات آموزش و پرورش درباره وجود مغایرت در آمار‌های مسئولان درباره تعداد مدارس هوشمند گنگ و مبهم است، «دلیل برخی مغایرت‌ها در آمار اعلام شده از سوی مسئولین در نحوه محاسبه سیستم با توجه به جامعه آماری گزارش و یا پارامترهایی که برای آن تعریف شده بوده است.»

برای روشن شدن بیشتر موضوع فقط به اظهارات متناقض یوسف نوری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش بسنده می‌شود، البته در اظهارات سایر مسئولان آموزش و پرورش نیز تناقض مشاهده می‌شود.آبان‌ماه 91؛ خبرگزاری ایسنا: تا‌کنون 26هزار مدرسه هوشمندسازی شده و تا خرداد‌ماه سال آینده 14هزار مدرسه دیگر نیز هوشمندسازی خواهد شد.

دی‌ماه91؛ خبرگزاری ایسنا: 5هزار واحد آموزشی در کشور در 3‌ماه نخست سال تحصیلی هوشمندسازی شدند و با هوشمندسازی این مراکز، شمار مدارس هوشمند به حدود 31هزار واحد افزایش یافت و تا پایان شهریور آینده به 40هزار واحد افزایش می‌یابد.

بدین‌ترتیب ملاحظه می‌شود که حتی مقامی که مسئولیت اصلی امر هوشمندسازی مدارس را بر عهده دارد اطلاع دقیقی از اینکه چند هزار مدرسه در کشور هوشمند شده است ندارد! هر چند وزیر محترم آموزش و پرورش دی‌ماه91 به واحد مرکزی خبر اعلام کرد: 30هزار مدرسه در کشور با موفقیت هوشمندسازی شد. همچنین در توضیحات آموزش و پرورش پاسخی به اینکه چرا بخش عمده هزینه هوشمندسازی مدارس بر دوش پدران و مادران دانش‌آموزان تحمیل شده و دولت از سال گذشته تاکنون به مدارس سرانه‌ای پرداخت نکرده اشاره‌ای نشده است.

کد خبر 220382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز