در جلسه 881شورای‌عالی آموزش و پرورش عناوین دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی نظام آموزشی جدید کشور به تصویب رسیده است که براساس آن دوره 12 ساله تحصیلی به 2 دوره 3 ساله ابتدایی و 2 دوره 3 ساله متوسطه تقسیم می‌شود، دوره اول ابتدایی شامل پایه‌های اول، دوم و سوم و دوره دوم شامل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم می‌شود.

دوره اول متوسطه نیز شامل پایه‌های هفتم، هشتم و نهم و دوره دوم متوسطه شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است.دوره اول و دوم ابتدایی که در‌برگیرنده پایه‌های اول تا ششم است با عنوان دبستان و دوره متوسطه با در برگیری 3 پایه اول با عنوان دبیرستان دوره اول و 3 پایه دوم با عنوان دبیرستان دوره دوم یا هنرستان فنی وحرفه‌ای یا هنرستان کاردانش نامگذاری می‌شود.به گفته مهدی نوید‌ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، براساس مصوبه اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش باید همه مکاتبات، مذاکرات، اسناد، مهر و تابلوهای سردر مدارس مطابق عناوین جدید اصلاح شود.

تحمیل هزینه اضافی بر مدارس

براساس مصوبه اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش باید همه اسناد، ‌مهر، سربرگ‌ها، پاکت نامه و تابلوی سردر مدارس تغییر یابد، یکی از عواقب این مصوبه تحمیل هزینه‌های مضاعف بر مدارس اعم از مدارس عادی دولتی، خاص دولتی و غیردولتی است که یقینا همه از جیب پدران و مادران دانش‌آموزان تأمین خواهد شد.مدارس غیردولتی و دولتی خاص(استعدادهای درخشان، نمونه‌دولتی، هیأت امنایی و شاهد) قاعدتا مشکلی در این‌باره نخواهند داشت، ولی ماجرای مدارس عادی دولتی بسیار متفاوت است و هزینه چند میلیونی این مصوبه باید از جیب پدران و مادران دانش‌آموزانی تأمین شود که اغلب جزو اقشار بی‌بضاعت جامعه هستند.این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم دولت طی یک سال گذشته به مدارس عادی دولتی سرانه نداده است و مدیران این مدارس هزینه‌های جاری را با کمک والدین دانش‌آموزان تأمین کرده‌اند.

در کنار تأمین هزینه‌های جاری، ‌برخی از مدارس پا را فراتر گذشته‌اند و هزینه‌های هوشمندسازی مدارس را نیز از والدین دریافت کرده‌اند.امسال هم امید چندانی به پرداخت سرانه به مدارس عادی دولتی وجود ندارد، ولی آنچه قطعی است اینکه پیش از شروع سال تحصیلی هزینه‌های تغییر سربرگ‌ها و پاکت‌های نامه که در برخی مدارس با توجه به نوسان قیمت کاغذ با شمارگان بالا چاپ شده، تعویض تابلوی سردر ورودی مدارس و مهر مدارس و مکاتبات به والدین دانش‌آموزان تحمیل شده است.

این هزینه‌ها در حالی به مدارس عادی دولتی تحمیل می‌شود که همچنان از سرانه مدارس خبری نیست و سخنان برخی مسئولان بلند پایه که مدعی بودند بودجه آموزش و پرورش در دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت‌های پیشین 4برابر شده است نیز برای مدارس عادی دولتی سرانه‌ای به‌دنبال نداشت.پرسش این است اکنون که دولت به مدارس عادی دولتی سرانه‌ای نمی‌دهد، چرا برای مدارس هزینه‌های هنگفتی می‌تراشد؟

آیا اعضای محترم شورای‌عالی آموزش و پرورش به بار مالی این مصوبه اندیشیده‌اند؟ محل تأمین اعتبار این مصوبه کجاست، جیب پدران و مادران یا بودجه خاصی برای آن درنظر گرفته شده است؟ یا اینکه این هزینه تراشی هم جزو تحول بنیادین است و مردم موظف به پرداخت آن هستند؟‌ آیا این کارها نتیجه ریل‌گذاری تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که قطار آن بدون توجه به وضعیت ریل و مسافران آن شتابزده به پیش برود؟

فراموش نکرده‌ایم که مقام معظم رهبری امسال در دیدار پرشور هزاران نفر از فرهنگیان تأکید فرمودند که در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با درنظرگرفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.
مقام معظم رهبری تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاه‌مدت و زودبازده نیستند و بر همین اساس اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخش‌های مختلف آن است تا ریل‌گذاری صحیحی انجام گیرد.

کد خبر 216786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز