دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: سال‌هاست که آموزش و پرورش با مشکل کمبود بودجه دست و پنجه نرم می‌کند؛ سرانه به مدارس پرداخت نمی‌شود، برای مثال طی ۲سال و اندی اخیر تنها ۵۰میلیارد تومان سرانه به مدارس پرداخت شده است که ضوابط پرداخت آن چندان شفاف نیست.

مدیران مدارس به جای آنکه در اندیشه افزایش کیفی آموزش و پرورش باشند به‌شدت درگیر تأمین منابع مالی برای گذران امور جاری مدارس هستند، زیرا نه‌تنها سرانه‌ای به مدارس دولتی پرداخت نمی‌شود بلکه باید بخشی از کمک‌های مردمی (که دست‌کم بخشی از آن به اجبار از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود) را به‌حساب آموزش و پرورش منطقه مربوطه واریز کنند. این کار سال‌هاست که به‌صورت چراغ خاموش انجام می‌شود، درصدی از محل درآمد سرویس مدارس و کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه‌ای که از پدران و مادران دانش‌آموزان دریافت می‌شود باید به‌حساب منطقه آموزش و پرورش واریز شود. این کار تا‌کنون انجام می‌شد ولی بدون بخشنامه، اکنون آموزش و پرورش این کار را با صدور بخشنامه اداری رسمی کرده است. براساس بخشنامه‌ای که اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به مدارس ابلاغ کرده است مدیران مدارس باید درصدی از کمک‌های مردمی دریافتی را طی 2نوبت در ماه‌های بهمن و تیر به‌حساب آموزش و پرورش شهر تهران واریز کنند. این بخشنامه مصوبه شورای اداری آموزش و پرورش استان تهران است و اجرای آن الزامی است.

افزون بر این، روش دیگری نیز در مناطق آموزش و پرورش باب شده است؛ مناطق آموزش و پرورش مبلغی به‌حساب برخی مدارس واریز می‌کنند و با مدیر آن واحد آموزشی شرط می‌کنند که پس از وصول مبلغ چک درصدی از آن باید مجددا به‌نحوی که آنان تعیین می‌کنند به منطقه مسترد شود. بدین‌ترتیب مناطق آموزش و پرورش می‌توانند مدعی شوند به مدارس سرانه چند میلیونی پرداخت کرده‌اند ولی اینکه بخشی از این سرانه مجددا به‌حساب منطقه برگشت داده شده است جایی بیان نمی‌شود. صدور بخشنامه برای واریز درصدی از کمک‌های مردمی به‌حساب آموزش و پرورش امر پسندیده‌ای نیست، زیرا این کمک برای هزینه در همان مدرسه است و هزینه‌کرد آن در خارج از محل دریافت شبهه دارد. نکته مهم‌تر اینکه آموزش و پرورش دریافت پول در مدارس دولتی را امری قانونی قلمداد می‌کند و از آن سهم می‌خواهد، درحالی‌که به مدارس سرانه هم نمی‌پردازد. براساس اصل 30قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی رایگان است. بسیاری از مسئولان چشم به روی این موضوع بسته‌اند و اکنون برخی مدارس دولتی شرکت دانش‌آموزان در امتحانات را منوط به پرداخت پول چند ده‌هزارتومانی کرده‌اند.

کد خبر 257608

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز