سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت (WHO) خواستار ممنوعیت جهانی سیگار کشیدن در محل‌های کار و سایر مکان‌های عمومی محصور شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز این موسسه وابسته به سازمان ملل سه‌شنبه 29 مه (8 خرداد) اعلام کرد که این ممنوعیت به جلوگیری از در معرض قرارگرفتن غیرسیگاری‌ها به دود دست دوم کمک می‌رساند که از طریق ابتلا به بیماری قلبی و بیماری‌های تنفسی وخیم  باعث مرگ افراد می شود.

مارگرت چان دبیر کل WHO در بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی بدون دخانیات - که پنج‌شنبه 31 مه (10 خرداد) برای هجدهمین سال متوالی برگزار می‌شود- گفت:" شواهد در این مورد قطعی است، هیچ میزان بی‌خطری برای قرارگرفتن در معرض دود سیگار دست دوم وجود ندارد."

او افزود: "بسیاری از کشورها از هم اکنون دست به عمل زده‌اند، من از همه کشورهایی را که تا به حال در این مورد اقدامی انجام نداده‌اند، برای حفاظت از سلامتی همه افراد این عمل مهم و فوری را انجام دهند."

شماری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، اسپانیا، ایرلند و پرتغال در میان کشورهایی هستند که چنین ممنوعیت‌هایی را اعمال کرده‌اند.

واین کائو از اتحادیه بین‌المللی ضد سرطان که از هدفش ایجاد جهانی عاری از دود سیگار است، می‌گوید: " تا اول جولای (10 تیر) 240 میلیون نفر بوسیله قوانین کنترل دخانیات حمایت خواهند شد. متاسفانه این رقم تنها 4 درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد."

به گفته کائو علاوه بر کشورهای اروپایی، نیوزلند، برمودا، اوروگوئه، و بخش‌هایی استرالیا، کانادا و امریکا سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را ممنوع کرده‌اند.

WHO می‌گوید هر سال 200000 نفر از شاغلان به علت قرارگیری در معرض دود سیگار در محل‌های کار می‌میرند و در همین حال حدود 700 میلیون کودک - حدود نیمی از کل کودکان جهان - هوای آلوده به دود سیگار را استنشاق می‌کنند.

این سازمان می‌گوید سیگار کشیدن علت اصلی مرگ‌‌های قابل پیشگیری در سراسر جهان است
 و در حال حاضر شمار سیگاری‌ها در کشورهای روبه توسعه به سرعت در حال افزایش است.
آرماندو پروگا رئیس ابتکار عمل  بدون دخانیات در WHO به خبرنگاران گفت:‌"با ایجاد محیط‌های 100 درصد عاری از دود سیگار این ماده آلوده‌کننده را از محیط بزدایید.به‌کارگیری سیستم‌های تهویه و اختصاص مکان‌های مخصوص سیگاری‌ها نمی‌توان خطر استنشاق دود سیگار دست دوم را برطرف کند."

کشورهایی که عضو یک پیمان بین‌المللی ضد دخانیات که در سال 2003 با حمایت WHO به تصویب رسید قرار است در مورد برای بحث درباره اصول راهنمای مبارزه با دود سیگار دست دوم در 30 ژوئن (9 تیر) در اجلاسی در بانکوک گرد هم آیند.

کد خبر 23267

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز