همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی ارتش در مراسم رونمایی از ۴ عنوان کتاب دفاع مقدس گفت: آنهایی که به ارتش تهمت می زنند که در روزهای ابتدای جنگ تحمیلی ارتش آماده نبود باید پاسخ دهند اگر این گونه بود چگونه در روز اول مهر ۱۴۰ فروند هواپیمای ارتش به عراق حمله کردند.

به گزارش مهر مراسم رونمایی از 4 عنوان کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی عصر امروز دوشنبه یکم مهرماه با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم امیر احمدرضا پوردستان در سخنانی با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) در مورد واقعه عاشورا اظهار داشت: زمانی که در ایران شیپور جنگ نواخته شد و دشمن با 12 لشگر، 40 تیپ و 366 هواپیما به مرزهای ما تجاوز کرد ملت ایران نشان دادند که دین لقلقه زبانشان نیست و در عمق وجودشان نشسته است همه به ندای حسین زمانشان پاسخ داده اند در خون خود غلتیدند و اجازه کوچکترین حرکتی را به دشمن ندادند.

وی با اشاره به نیروی زمین ارتش گفت: بعد از پیروزی انقلاب ، استکبار جهانی از غرس نهال اسلام ناخرسند بودند و در نتیجه همه امکانات خود را برای مقابله با آن بکار گرفتند. از همان روز نخست برای براندازی انقلاب ابتدا محاصره اقتصادی را انجام دادند سپس به منزوی کردن انقلاب پرداختند و بعد از آن به سراغ بمبگذاری و ترورهای کور و هوشمند رفتند هنگامی که مشاهده کردند این حرکت ها جواب نمی دهد همه نیروهای خود را حاضر کردند به تعدادی از آنها لباس کرد و عرب و بلوچ پوشاندند و کشور را با مرکز ثقل شمال غربی ناامن کردند. در این حین اولین نیرویی که لباس رزم پوشید و برای دفاع از نظام اسلحه به دست گرفت نیروی زمین ارتش بود چرا که برای سپاه در آن دوران تنها ماموریت های اطلاعاتی و امنیتی و حفاظت از شخصیت ها تعریف شده بود.

پوردستان ادامه داد: اولین گردان ارتش 30 روز پس از پیروزی انقلاب در پاوه و نوسود مستقر می شود و برای دفاع از نظام شایستگی‌های خود را نشان می دهد بعدها در گنبد و ترکمن صحرا و خوزستان هم گردانها و لشگرهای ارتش به دفاع از انقلاب بلند می شوند و با ورود هوانیروز، این فعالیت ها ادامه پیدا می کند تا جایی که 44 خلبان و کمک خلبان در این راه شهید می شوند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی گفت: صدام برای آغاز جنگ نیاز به زمینه سازی هایی داشت که آنها را از اواخر سال 58 و اوایل سال 59 با حمله به مرزها آغاز کرده بود و در این میان نیروی زمینی نخستین نیرویی بود که به مقابله با آن پرداخت آن هم در شرایطی که عملیات روانی سنگینی در کشور وجود داشت که معتقد بود ارتش باید منحل شود در کنار آن بنی صدر خدمت نظام وظیفه را به نصف تقلیل داده بود و نقل و انتقالات بی رویه در نیروهای نظامی را در دستور کار داشت. چنین ارتشی در سالهای ابتدای جنگ در مقابل 12 لشگر تا بن دندان مسلح ایستاد و نیروهایش قطعه قطعه شدند تا توانستند جلوی تهاجم اولیه را بگیرند.

پوردستان تاکید کرد: آنهایی که اتهام می زنند در روزهای نخست جنگ ارتش آماده نبود باید بگویم که اگر این گونه بوده است چگونه در روز اول مهرماه سال 59 یکصد و 40 فروند هواپیمای ارتش به 140 هدف در عراق حمله کردند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عملیاتی در 8 سال دفاع مقدس انجام نپذیرفته که یگانهایی از نیروی زمینی در آن حضور نداشته باشند گفت: ارتش در سالهای دفاع مقدس به اعتمادی که امام راحل به او کرد به شایستگی و تمام قد پاسخ داد و از اقتدار نظام دفاع کرد. تنها در آن زمان ما در نیروی زمینی 2.5 میلیون سرباز را آموزش داده و به جبهه ها فرستادیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ما در جنگ تحمیلی از اعتقادمان دفاع کردیم این گونه نبود که مثل گلادیاتورها وارد شویم و هر که را دیدیم بکشیم. بصیرت ارتش در دفاع مقدس در سلاحش حاکم بود. هیچگاه فکر کشورگشایی به ذهنمان نرسید. درست است که در سومین سال جنگ و در عملیات هایی وارد خاک عراق شدیم اما هدفمان تنها تنبیه متجاوز بود. ما در جنگ از هر وسیله ای برای دفاع از خودمان استفاده نکردیم و با وجود توانمندی هایمان از اصول انسانی مان در مقابل بمب های شرقی و گلوله های غربی کوتاه نیامدیم.

پوردستان در پایان از آماده انتشار شدن 104 مجلد از کتابهای تاریخ دفاع مقدس خبر داد و افزود: ارتش در سالهای اخیر در حال ایجاد حرکتی به منظور شرح حال نویسی از فرماندهان و سربازان حاضر در دفاع مقدس است که امیدواریم بتوانیم به گوشه ای از رسالت و ماموریتمان در این حوزه نیز جامه عمل بپوشانیم.

به جای آمریکا از خداوند یاری بخواهیم

همچنین در این مراسم حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سخنانی ارتش را از آیات و نشانه های حکمت الهی معرفی کرد و گفت: وقتی صحبت از حکمت الهی می کنیم باید ببینیم که حکمت الهی چیست؟ اراده خداوند بر این است که مستضعفان جهان در زمین به حکومت برسند و خداوند همواره در سخت ترین شرایط این اعجاز و اراده اش را محقق کرده است.

وی افزود: به اعتقاد من ارتش نیز یکی از نشانه های آن است؛ ارتشی که نظام شاهنشاهی آن را برای حفظ تاج و تخت داخلی خود و منافع خارجی ها در ایران تاسیس کرد اما در موقع لزوم ارتش تن به این کار نداد، به مردم پیوست و به آنها اعلام وفاداری کرد.

حسینیان در ادامه با اشاره به شناخت دقیق حضرت امام (ره) از ارتش گفت: هر گاه در محضر حضرت امام گفته می شد که ارتش مانع انقلاب است ایشان می گفت بدنه ارتش از مردم است و به دامان ملت باز می گردد. مرحوم بازرگان نقل می کردند که زمانی خدمت حضرت امام رسیده و گفته است نظام شاهنشاهی در ایران سه رکن دارد، آمریکا و شاه و ارتش. متوجه نمی شود که چرا حضرت امام تنها به رفتن اصرار می کند او نقل می کند که امام (ره) خطاب به وی گفته است شما با مردم هماهنگ شوید شاه از ایران می رود ارتش به مردم باز می گردد و آمریکا هم گورش را گم می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: رادیو لوگزامبورگ زمانی که از امام می پرسد شما با دستان خالی و مردمی که جز سینه چیزی برای سپر کردن مقابل گلوله ندارند چگونه با ارتش مقتدر ایران که تحت حمایت آمریکا است می جنگید با این پاسخ امام روبرو می شود که من به یاری خدا شاه را بیرون و رژیم را واژگون می کنم نظام اسلامی را برقرار می سازم و ارتش هم به مردم می پیوندد.

وی ادامه داد: نهایت جامعه و تاریخ با پیروزی حق بر باطل پدید می آید این را باید همه بدانند. امروز در جهان سیاست آنها که با شیفتگی در انتظار چراغ سبز آمریکا هستند باید بدانند که پیش از آن باید به درگاه خدا متوسل شوند و از او کمک بگیرند اگر همه قدرتهای جهان هم جمع شوند و خداوند هم اذن ندهند هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. ملت ما هرگاه به خدا اعتماد کرد پیروز شد و هر گاه به سوی ابرقدرت ها چشم دوخت خدا نیز از او چشم گرفت.

حسینیان در پایان گفت: امروز تنها خداوند است که می تواند ما را یاری کند شما در سوریه دیدید آمریکا همه تلاشش را برای حمله به این کشور گذاشت اما خدا نخواست و این اتفاق محقق نشد. در واقع خدا وسیله ای که دشمن برای نابودی مومنان فراهم کرده بود را در اختیار مومنین قرار داد تا با آن بر ضد دشمن استفاده کنند.

کد خبر 232181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز