دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلافات کاخ سفید و جمهوریخواهان در ایالات متحده آمریکا بر سر بودجه به مهم‌ترین موضوع داخلی این کشور تبدیل شده است. در حال حاضر با وجود شکاف عمیقی که در کنگره ایجاد شده است، این نهاد سعی می‌کند پرونده بودجه دولت را تا بعد از سی‌ام سپتامبر باز نگه دارد و سال مالی جدید را از اول ماه اکتبر آغاز کند

United States budget

اما مهلت واقعی، زمانی میان ۱۸ اکتبر تا ۵ نوامبر است. یعنی زمانی که کشور آمریکا به سطح تعیین شده برای حداکثر بدهی هایش نزدیک می شود. به نظر می رسد که انتخاب دشواری در پیش است: یا کنگره سقف بدهی را افزایش می دهد و یا اینکه فعالیت های دولت آمریکا تعطیل می شود.

کاخ سفید بارها به کنگره درباره عواقب ناشی از عدم افزایش سقف بدهی‌ها هشدار داده است و بر افزایش بدون پیش شرط سقف بدهی اصرار داشته است. نمایندگان حزب جمهوریخواه نیز در مقابل، بر کاهش هزینه‌ها تاکید دارند.

روبرت ویلیامز از مرکز سیاست مالی می‌گوید: «اگر هیچ توافقی درباره افزایش سقف بدهی‌ها صورت نگیرد، بازارهای اعتباری دچار آشفتگی می‌شوند و مردم نمی‌دانند با اوراق قرضه دولتی چه کار کنند و اینکه آیا آنها هنوز به درد می‌خورند یا خیر. آیا باید آنها را خرید یا خیر و دیگر اینکه چه اتفاقی در بازارهای اعتباری ملی و بین المللی می‌افتد.»

موضوع از این نیز پیچیده تر است. یک گروه صد و سی نفری از جمهوریخواهان محافظه کار در کنگره، از سوی گروه‌های فشار محافظه کاری مانند «بنیاد میراث» (Heritage Foundation) حمایت می‌شوند. آنها در صورتی با تصویب بودجه موافق خواهند بود که تامین بودجه طرح بحث برانگیز اوباما در زمینه بیمه درمانی، از محل بودجه فدرال حذف شود.

کریس ژاکوب از بنیاد میراث می‌گوید: «کنگره باید بودجه فدرال را صرف هزینه‌هایی مانند راه سازی، خدمات پارک‌های ملی، نظامی و تمام اقدامات ضروری دولت بنماید. همه چیز به غیر از قانون بیمه درمانی آقای اوباما. و اگر آقای اوباما و یا لیبرال دموکرات‌های سنا بخواهند تلاش کنند که جلوی این کار را بگیرند آنگاه مسئول اتفاقاتی هستند که خواهد افتاد زیرا محافظه کاران می خواهند به قانون بیمه درمانی پایان دهند تا فعالیتهای دولت فدرال تعطیل نشود.»

حذف قانون بیمه درمانی به این معنی است که بودجه فدرال برای اجرای مفاد این قانون صرف نشود. در مقابل دموکرات‌ها می‌گویند قانون بیمه درمانی توسط کنگره تصویب شده، به امضای رئیس جمهور رسیده و توسط دیوان عالی کشور تایید شده است و یک دستاورد تاریخی برای اوباماست و کاخ سفید حاضر به مذاکره مجدد درباره آن نیست.

بسیاری از ناظران معتقدند که در نهایت، این چالش به شیوه‌ای آمریکایی حل خواهد شد و مصالحه‌ای در آخرین لحظات صورت خواهد گرفت. اما این جنگ بودجه، احتمالا تلفات سیاسی گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

منبع: یورونیوز

کد خبر 231288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز