همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان آمریکا بامداد روز یکشنبه ضمن تصویب لایحه بودجه، در عین حال به تعلیق یک ساله اجرای بخش های کلیدی طرح خدمات درمانی باراک اوباما رای داد که با توجه به هشدار قبلی کاخ سفید، احتمال تعطیلی دولت بیش از پیش قوت گرفت.

اختلافات کنگره و اوباما بالا گرفت

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن، مجلس نمایندگان که بیشتر اعضای آن جمهوری خواه هستند، با 231 رای موافق در برابر 192 رای مخالف، متمم لایحه خدمات درمانی اوباما را به صورتی که تامین بودجه آن یک سال به تعویق بیافتد، تصویب کرد. این در حالی است که کاخ سفید تهدید کرده است که چنین تصمیمی را وتو خواهد کرد.

در صورتی که کنگره و دولت آمریکا تا پایان روز دوشنبه به اختلاف خود بر سر بودجه برنامه های خدمات درمانی پایان ندهند و به توافقی درباره بودجه سال مالی آتی دست نیابند، دولت آمریکا تعطیل می شود.

مجلس نمایندگان همچنین در اقدامی که نشانگر آمادگی آنها برای تعطیل شدن دولت از روز سه شنبه است، به اتفاق آرا طرحی را تصویب کردند که براساس آن، در صورتی که بودجه دولت برای اجرای بسیاری از برنامه ها کفاف ندهد، پرداخت حقوق و مواجب نظامیان باید ادامه یابد.

در این میان، هری رید رهبر اکثریت دمکرات مجلس سنا تصریح کرد که مصوبه مجلس نمایندگان در صورت ارسال به جلسه سنا که عصر دوشنبه برگزار می شود، ناکام می ماند و رای نمی آورد.

براساس این گزارش، شانس چندانی برای توافق کنگره و دولت تا پیش از پایان سال مالی جاری در نیمه شب دوشنبه وجود ندارد. در عین حال اگر تعطیلی دولت اتفاق بیافتد، کنگره در هر زمان می تواند برای برون رفت از بن بست اقدام کند.

براساس این گزارش، بن بست فعلی همچنین می تواند پیش درامدی برای منازعه سیاسی دیگری در واشنگتن باشد: طرحی برای افزایش اختیارات استقراضی دولت فدرال.

ناکامی در افزایش سقف دیون تا اواسط ماه اکتبر می تواند موجب ناتوانی دولت در عمل نکردن دولت به تعهداتش شود.

رویترز افزود: بن بست بودجه نتیجه بیش از سه سال تلاش های محافظه کارانه ناموفق برای لغو طرح خدمات درمانی اوباماست، برنامه ای که هدف از آن قرار دادن میلیون ها آمریکایی محروم از بیمه خدمات درمانی تحت پوشش این بیمه می باشد.

جمهوری خواهان معتقدند که طرح اوباما به منزله ورود گسترده و بی دلیل دولت به عرصه بهداشت و درمان است که موجب افزایش سرسام آور گرانی و لطمه به اقتصاد می شود.

به هر حال، تصویب نشدن لایحه بودجه در کنگره، بیشتر بخش های دولت را برای نخستین بار از سال 1996 به تعطیلی می کشاند، بیش از یک میلیون تن از کارکنان دولت فدرال به مرخصی اجباری می روند و با توجه به مدت زمان تعطیلی، تبعات زیادی را در پی خواهد داشت.

کد خبر 233030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز