همشهری آنلاین: سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در نشست چهارشنبه ۲۷ شهریور برخلاف آنچه انتظار می‌رفت تغییری در برنامه محرک اقتصادی این بانک ندادند.

Ben Bernanke

به گزارش یورونیوز این برنامه با هدف کمک به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری اجرا شد و مطابق آن بانک مرکزی آمریکا از طریق خرید اوراق قرضه دولتی، ماهانه هشتاد و پنج میلیارد دلار به اقتصاد کشور ترزیق می‌کند.

بن برنانکی (Ben Bernanke) رئیس بانک مرکزی آمریکا می‌گوید: "ما بیش از حد در مورد رشد اقتصادیمان خوش بین بودیم. نرخ بالقوه رشد اقتصادی کند شده است. وضعیت در بازار کار هنوز با آنچه که همه ما می‌خواهم بسیار فاصله دارد. با این حال، پیشرفت‌های معنی داری از زمانی که برنامه خرید دارایی ها را اجرا کرده‌ایم حاصل شده است."

بانک مرکزی آمریکا ضمن ادامه دادن به برنامه محرک اقتصادی، نرخ بهره بانکی را در پایین ترین حد یعنی بین صفر تا بیست و پنج صدم درصد حفظ کرد، اما چشم انداز خود را در مورد رشد اقتصادی در سال جاری به دو تا دو و سه دهم درصد کاهش داد.

لارنس وایت، استاد دانشگاه اقتصاد می‌گوید: فدرال رزرو هنوز کاملا اعتماد ندارد که توسعه اقتصاد آمریکا وابسته به خود است. به همین دلیل است که اقتصاد هنوز به این نوع از محر ک‌های اقتصادی نیاز دارد.

بانک مرکزی آمریکا با هدف کمک به اشتغالزایی و تسریع رشد اقتصادی برنامه‌های محرک اقتصادی را تاکنون اجرا کرده است. این درحالیست که نرخ بیکاری در این کشور در سال جاری روند نزولی داشته، بطوری که در ماه اوت نرخ بیکاری به هفت و سه دهم درصد رسید.

بانک مرکزی آمریکا در ماه ژوئن پیش بینی کرد که نرخ بیکاری تا اواسط سال آینده به نرخ هدف گذاری شده هفت درصد کاهش یابد، از این رو بن برنانکی رئیس این بانک که اواخر ژانویه سال میلادی آینده دوره خدمتش به پایان می‌رسد از کاهش تدریجی و پایان سیاست‌های انبساطی، تا اواسط سال آینده خبر داد.

کد خبر 231674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز