همشهری آنلاین: شهر دیترویت ایالت میشیگان، بزرگترین شهری است در تاریخ آمریکا که با حدود ۱۸ میلیارد دلار بدهی و با هدف جلب حمایت مالی، روز پنجشنبه، رسما به دادگاه فدرال اعلام ورشکستگی کرد.

امروزه در شهر دیترویت، چهل درصد چراغ های معابر و خیابان‌ها خاموشند، نصف پارک‌ها بسته و خانه‌ها تخلیه شده‌اند. نصف جمعیت حدوداً دومیلیون نفری آن نیز شهر را ترک کرده‌اند و از گشت پلیس در برخی از مناطق خبری نیست.

به گزارش یورونیوز، دیوید بینگ، شهردار دیترویت می‌گوید از چهار سال پیش که مسئولیت خود را بر عهده گرفت سعی در مهار بحران مالی شهر کرده است، امری که وی می‌گوید «بسیار، بسیار دشوار بوده است.»

کوین اور، مردی که برای نجات دیترویت از بحران مالی برگزیده شده است می‌گوید: تا جایی که به شهروندان مربوط می‌شود، ارائه خدمات، کسب و کار و پرداخت چک‌ها و اسکناس روال عادی خود را خواهد داشت و چیزی برای شهروندان عادی تغییر نمی‌کند.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز که خواستگاهش دیترویت است می‌گوید اعلام ورشکستگی بر کارآیی آن تاثیری نخواهد داشت و امیدوار است که «شروع جدیدی» را برای شهر رقم زند.

دیترویت تنها شهر آمریکا نیست که در سال‌های اخیر اعلام ورشکستگی می‌کند، اما بزرگترین شهری است که ورشکسته می‌شود.

در سال ۲۰۱۲، سه شهر استاکتون، مَموث لِیکز، و سن برناردینو اعلام ورشکستگی کردند.

کاخ سفید اعلام کرده است اوضاع دیترویت را از نزدیک زیر نظر دارد.

بحران سیاسی

در همین حال یک کارشناس مسایل اقتصادی در لندن، تاکید کرد احتمال کشیده شدن بحران ورشکستگی شهر دیترویت آمریکا به دیگر شهرها و تبدیل شدن آن به بحران سیاسی و اجتماعی در این کشور وجود دارد.

دکتر ناصر قلاوون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، درباره اعلام ورشکستگی شهر دیترویت آمریکا گفت: خبر ورشکستگی دیترویت به هیچ وجه غیرمنتظره نبود. فرماندار میشیگان چهار ماه پیش حسابرس ویژه ای را برای شورای شهر دیترویت تعیین کرده بود. بنابراین اعلام ورشکستگی دیترویت قابل پیش بینی بود. علنی شدن ورشکستگی این شهر در شرایط کنونی بیشتر جنبه سیاسی و نه اداری دارد. بدهی های شهرداری دیترویت به بیش از بیست میلیارد دلار می‌رسد.

قلاوون افزود: شهر دیترویت از نظر تاریخی اهمیت زیادی برای آمریکاییها دارد و باید دید آیا ورشکستگی این شهر به بحرانی برای دولت باراک اوباما تبدیل خواهد شد و ورشکستگی به دیگر شهرها هم خواهد رسید. نباید فراموش کنیم که دیترویت در دهه پنجاه دو میلیون نفر جمعیت داشت و اکنون هفتصد هزار نفر جمعیت دارد که بیشتر آنها رنگین پوست هستند. به عبارت دیگر بحران در شهر دیترویت جنبه اجتماعی پیدا خواهد کرد و به بحران سیاسی برای دولت باراک اوباما تبدیل خواهد شد. فرماندار میشیگان جمهوریخواه است. با وجود آنکه شرکت جنرال موتورز اعلام کرد اوضاع شهر دیترویت در کنترل است، اما ما می دانیم که بیشتر کارکنان این شرکت به حومه این شهر منتقل شده اند و دیترویت اکنون به شهر اردواح تبدیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون نخبگان حاکم در آمریکا در برابر انتخاب دشواری قرار گرفته اند. آنها باید بین حمایت از فقیران و ثروتمندان یکی را انتخاب کنند. کاخ سفید نمی تواند اجازه دهد وکلا و حسابرسان به مسئله ورشکستگی شهر دیترویت رسیدگی کنند. دیترویت هزینه کاهش سهم بخش صنعت در کشورهای پیشرفته را می پردازد. بخش های فناوری اطلاعات و بیولوژیک جایگزین بخش صنعتی در این کشورها می شود. من پیش بینی می کنم ورشکستگی دیترویت به دیگر مناطق آمریکا مانند ایالت جورجیا کشیده شود. مسئله ورشکستگی شوراهای شهر در آمریکا مسئله جدیدی نیست. دولت فدرال آمریکا باید مشخص کند که آیا برای نجات این شهرها وارد عمل خواهد شد یا نه.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴