گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: کاخ سفید و کنگره یک‌بار دیگر رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. شاید این رویارویی در گذشته هم سابقه داشته و خیلی‌ها نگران آن بوده‌اند اما این بار وضعیت سخت‌تر از گذشته است و با پافشاری اوباما و رقیبانش در کنگره بر مواضع‌شان احتمال دارد که با تصویب نشدن لایحه بودجه، دولت آمریکا از اول اکتبر(۹ مهر) تعطیل شود.

در طول دوران ریاست‌جمهوری اوباما این تقابل بر سر بودجه در بسیاری از موارد وجود داشته اما هربار دوطرف سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان حتی در لبه تیغ با هم به توافق رسیده‌اند. در آوریل سال ۲۰۱۱ هم رویارویی مشابهی شکل گرفت و نزدیک بود کرکره بسیاری از دفاتر و بخش‌های دولت آمریکا پایین کشیده شود اما تقریباً در دقیقه ۹۰ دولت و نمایندگان مخالف اوباما در کنگره کوتاه آمدند و قضیه ختم به خیر شد. این بار اما حرف و حدیث‌ها نشان می‌دهد که کسی قصد کوتاه آمدن ندارد و جریان دارد به سمت یک مشکل حاد پیش‌می‌رود.

از سال ۲۰۱۲ اختلاف میان رئیس‌جمهور آمریکا و جمهوریخواهان کنگره بر سر بودجه وجود داشته و به همین‌خاطر دولت این کشور بدون داشتن یک برنامه بودجه سالانه هرچند وقت یک‌بار با یک بودجه موقت کار خود را پیش برده است. مخالفان سیاست‌های مالی اوباما که اکثر آنها را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند، از اوباما می‌خواهند که از طرح اصلاحات بیمه درمانی خود یا همان Obama Care بگذرد تا بودجه دولت را تصویب کنند. اوباما در مقابل این بار گفته است که کوتاه نمی‌آید و مخالفانش را مرفهان بی‌دردی خوانده که فقط پای شبکه فاکس‌نیوز می‌نشینند و خبر از مردم ندارند. اصلاحات بیمه درمانی مهم‌ترین برنامه مطرح شده از سوی اوباما در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بوده و او مدت‌هاست تلاش می‌کند که آن را زنده نگه دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا با گفتن اینکه نمایندگان جمهوریخواه بودجه را به گروگان گرفته‌اند نشان داده می‌خواهد این بار به جای عقب نشستن کار را شاید به مخمصه تعطیلی دولت بکشد تا رقبایش مجبور به کوتاه آمدن شوند. در زمان ریاست‌جمهوری کلینتون در سال ۱۹۹۵ هم تقابل مشابهی بر سر بودجه به‌وجود آمد و با توافق نکردن دوطرف دولت برای ۲۶‌روز تعطیل شد؛ مسئله‌ای که حالا ممکن است از ۹ مهر برای دولت اوباما هم پیش‌ آید و بیشتر از یک میلیون کارمند دولت مجبور شوند به مرخصی اجباری بروند.

وضعیت پیش آمده در دوران کلینتون در نهایت به نفع دمکرات‌ها تمام شد چون افکارعمومی جمهوریخواهان را به‌خاطر ترجیح منافع سیاسی خود محکوم کردند. تعطیلی دولت به‌معنای تعلیق موقت فعالیت همه ادارات و دفاتر دولت فدرال خواهد بود که براساس قوانین «غیر ضروری» خوانده می‌شوند. بیشتر از نصف کارمندان دولت فدرال براساس تقسیم‌بندی صورت گرفته غیرضروری به‌حساب می‌آیند.

کارمندهایی که فعالیت‌‌شان به «امنیت ملی» و آنطور که قوانین آمریکا گفته به «حفظ جان و مال شهروندان» مرتبط است مانند بخش‌های کنترل‌ هوایی، پلیس، ارتش و اورژانس به سر کار می‌آیند. به غیراز این موارد تقریباً همه سازمان‌ها و اداره‌های دیگر باید کرکره‌هایشان را پایین بکشند. در جریان مشابه دولت کلینتون تعطیلی ۲۶‌روزه به‌صورت تقریبی خسارتی بیش از 1.4‌میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور داشت و حالا برآوردشده درصورت تکرار وضعیتی مشابه رقم این ضرر به 2.1میلیارد دلار خواهد رسید. درصورت به توافق نرسیدن دولت و کنگره هر کسی که به واشنگتن برود بوی این تقابل و رویارویی را حس می‌کند؛تا یک هفته پس از این تعطیلی کسی نیست که آشغال‌های پایتخت آمریکا را از خیابان‌ها جمع کند و تا مدتی مردم این کشور باید منظره به توافق نرسیدن سیاستمداران را ببینند.

کد خبر 232728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز