چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا می‌گوید حمله نظامی امریکا به سوریه مانند «ریختن بنزین در آتشی بسیار بغرنج در خاورمیانه» می‌باشد.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، گیتس که روز سه شنبه (۲۶ شهریور) در اجتماعی در دالاس سخن می‌گفت، همچنین خاطر نشان کرد که مداخلات نظامی پیشین واشنگتن در عراق، افغانستان و لیبی نشان داده است که اقدام نظامی می‌تواند عواقبی غیر قابل پیش بینی به دنبال داشته باشد.

پیشنهاد روسیه به منظور کنترل بین المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه تاکنون حمله نظامی امریکا علیه این کشور عربی را متوقف کرده است.

دولت سوریه از سوی کشورهای غربی متهم به حمله شیمیایی در تاریخ ۲۱ آگوست در نزدیکی شهر دمشق می‌باشد. روسیه می‌گوید شبه نظامیان تحت حمایت کشورهای خارجی این حمله را انجام داده‌اند تا بشار اسد رئیس جمهوری سوریه را مسئول آن جلوه دهند.

به آسوشیتدپرس، گیتس گفته‌های باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا مبنی بر حمله به سوریه به خاطر عبور این کشور از خطوط قرمز را رد کرد.

گیتس که در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش ریاست سازمان جاسوسی امریکا، سیا را نیز بر عهده داشت، گفت: «من معتقدم چند روز عقب انداختن یک موضوع به منظور تاکید یا اعتبار بخشیدن به یک نکته یا اصل، استراتژی نیست.»

این مقام پیشین امریکایی که در دوره ریاست جمهوری بوش و اوباما ریاست پنتاگون را بر عهده داشته است، گفت فکر می کند که رئیس جمهوری کنونی امریکا «خیلی زود به حل و فصل مشکل بین المللی از طریق سلاح (جنگ) روی آورده است.»

وی همچنین پیشنهاد کرد که اوباما باید به صورت مخفیانه برای «گروه های منتخب شورشی» در سوریه، تسلیحات نظامی ارسال کند.

گیتس افزود، امریکا باید همچنین تلاش کند تا اسد را جنایتکار جنگی بنامد تا قرار بازداشت علیه وی صادر شده و اموال و دارایی خانواده اسد در خارج از سوریه توقیف شود.

گیتس درباره مذاکرات امریکا با روسیه درباره تسلیحات شیمیایی سوریه گفت امریکا باید قدرت بیشتر نشان دهد و خواسته های قطعی خود را درباره مفاد توافق مطرح کند.

گیتس در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعتماد دارد یا خیر، گفت: «جواب من این است، آیا من را دست انداخته‌اید؟ (آیا شوخی می‌کنید؟)»

روابط میان واشنگتن و مسکو در پی وقوع برخی وقایع از جمله ناآرامی های سوریه و استقرار سیستم موشکی امریکا در اروپای شرقی، تیره شده است.

کد خبر 231624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز