همشهری آنلاین: نشست پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث درباره قطعنامه پیشنهادی فرانسه در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون دستیابی به توافق و نتیجه‌ای پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس به مدت 45 دقیقه در دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل در نیویورک نشستی را برگزار کردند.

یک دیپلمات در شورای امنیت گفت: هر تیم موضع خودش را اعلام کرد اما مذاکراتی واقعی صورت نگرفت.

یک دیپلمات دیگر نیز بدون ارائه جزئیات بیشتری تنها به یک سری عناصر اشاره کرد که می‌تواند بخشی از یک قطعنامه باشد.

سومین دیپلمات نیز گفت: پیش بینی می‌کنیم که نشست امروز پنجشنبه در ژنو بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی جدی تر باشد.

اعضای دائم شورای امنیت روز سه شنبه به وقت نیویورک بحث درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی فرانسه را آغاز کردند که از برچیدن سلاح‌های شیمیایی همراه با تهدید به حمله نظامی در صورت عدم اجرای آن سخن می‌گوید اما نشست شورای امنیت که قرار بود بعد از ظهر سه شنبه به وقت نیویورک برگزار شود در لحظه آخر به درخواست مسکو که با پیش نویس قطعنامه فرانسه مخالفت کرد، لغو شد.

فرانسه آمادگی خود را برای اصلاح برخی از مفاد پیش نویس پیشنهادی خود اعلام کرده است اما همراه با آمریکا قصد دارد که گزینه نظامی را به عنوان اهرمی برای فشار بر دولت سوریه به قوت خود باقی بگذارد.

روسیه ابتکار عملی را برای حل بحران سوریه ارایه کرده و در آن پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی آن کشور را داده است که با استقبال مقامات دمشق روبرو شد و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز گفت که عملی شدن این طرح می‌تواند حمله احتمالی آمریکا به سوریه را متوقف کند.

منابع دیپلماتیک روسی روز چهارشنبه گفتند که روسیه طرح اجرای ابتکارعمل خود درخصوص قرار گرفتن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی را تحویل آمریکا داد.

این منابع افزودند: مسکو امیدوار به بحث و بررسی این طرح در جریان نشست بین سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی وی در ژنو است.

وزاری خارجه آمریکا و روسیه قرار است امروز پنجشنبه با یکدیگر در ژنو درباره تحولات سوریه دیدار و گفت‌وگو کنند.

کد خبر 230793

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز