گروه بین‌الملل: یک روز پس از مخالفت جدی روسیه با پیش‌نویس قطعنامه فرانسه درباره سوریه در شورای امنیت، وزرای خارجه روسیه و آمریکا برای بررسی بیشتر موضوع سلاح‌های شیمیایی در سوریه، دیدار کردند تا با دور شدن از فضای اقدام نظامی همه‌‌چیز به راه‌حل دیپلماتیک بازگردد.

جان گری

رئیس‌جمهور آمریکا هم که پیش از این خواستار رأی کنگره به طرح اقدام نظامی علیه سوریه شده بود در یک سخنرانی اعلام کرد که از رهبران کنگره خواسته رای‌گیری درباره حمله به سوریه را فعلاً متوقف کنند.وزارت خارجه آمریکا یکی از اهداف دیدار جان کری و سرگئی لاوروف در ژنو را هماهنگی مواضع دوطرف درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت اعلام کرده که براساس آن، سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی قرار می‌گیرد.

کری با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود گفت که لاوروف در این گفت‌وگو، برخی از نکات قابل توجه درباره راه‌حل احتمالی تحقق این هدف را بیان کرد. وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: درصورتی که سلاح‌های شیمیایی سوریه واقعا تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد، این موضوع بهترین سناریو در روند تحولات و دستاوردی بسیار مهم خواهد بود. به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بیش از همه‌‌چیز در این چارچوب نگران امنیت رژیم صهیونیستی هستند و با هر اقدامی که بتواند سطح امنیت رژیم‌اشغالگر را در خاورمیانه افزایش دهد‌، موافقت می‌کنند. ابتکارعمل روسیه درباره نظارت جامعه جهانی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه در جریان نشست سران جی 20در سن پترزبورگ و در دیدار نیم ساعته میان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و باراک اوباما همتای آمریکایی‌اش مطرح شده و اوباما با آن موافقت کرده بود.

با وجود این و براساس ابتکارعمل روس‌ها، این طرح در حد بیانیه‌ای غیرالزامی در سازمان ملل خواهد ماند تا سناریوهای عراق و لیبی درباره سوریه تکرار نشود. 2کشور عراق و لیبی هرچند در ابتدا پذیرفته بودند تا موضوع سلاح شیمیایی و هسته‌ای‌شان تحت بازرسی سازمان ملل قرار گیرد اما کم‌کم این بازرسی‌ها به‌صورتی نامحدود ادامه یافت و تمامی سایت‌ها و انبارهای تسلیحاتی آنها یا منهدم یا به خارج از کشور منتقل شد و این دو کشور کاملا خلع سلاح شدند و سپس آمریکا به آنها حمله کرد. در همین حال، یک مقام دیپلماتیک اعلام کرد که گفت‌وگوهای لاوروف و کری در ژنو احتمالا چند روز به طول خواهد انجامید.

این امر بیش از همه‌‌چیز نشانگر اهمیت و پیچیدگی پرونده باز شده است. رئیس‌جمهور آمریکا هم پس از مطرح شدن ابتکارعمل روسیه درباره سوریه‌از اعضای کنگره خواست تا رأی‌گیری درباره اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه را به زمانی دیگر موکول کنند. باراک اوباما اما افزود: هنوز زود است که درباره اثربخشی این ابتکارعمل قضاوت کنیم. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم اعلام کرد که پیشنهاد کشورش در مورد بحران سوریه تنها درصورتی قابل تحقق است که آمریکا و همپیمانانش اعلام کنند که علیه دمشق اقدام نظامی نخواهند کرد.

همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با اعلام اینکه اولویت نخست دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیپلماسی بوده است، گفت: واشنگتن، لندن و پاریس توافق کرده‌اند که پیشنهاد روسیه را در زمینه نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه طی 2هفته آینده بررسی کنند. جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا هم تأکید کرده که بهترین راه پیش روی آمریکا در رابطه با سوریه این است که بر توافق با روسیه به‌منظور تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تمرکز کند.

این در حالی است که رئیس کمیسیون روابط خارجی دومای روسیه روز گذشته اعلام کرد که مسکو شواهد استفاده مخالفان سوری از سلاح‌های شیمیایی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.در همین حال کمیته تحقیق سازمان ملل اعلام کرد که هر دو طرف درگیری‌های سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند اما دلیل قطعی مبنی‌بر استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در دست نیست.

اندکی پیش از این رایزنی‌ها و در نیویورک، نماینده فرانسه در شورای امنیت پیش نویس طرحی را درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه به همتایان خود ارائه کرد که با مخالفت جدی روسیه مواجه شد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگویی تلفنی با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود اعلام کرده بود که پیش نویس یادشده از اساس مردود است. براساس پیش‌نویس فرانسه، دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی اخیر در حومه دمشق معرفی می‌شود. این پیش‌نویس همچنین خواستار از بین بردن انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه با نظارتی بین‌المللی می‌شود.

در این پیش نویس به سوریه 2هفته مهلت داده می‌شود تا انبارهای خود را به روی بازرسان سازمان ملل بگشاید. این درحالی است که لوران فابیوس اذعان کرد که روند نظارت و نابود‌سازی‌ انبارهای سلاح‌های شیمیایی بسیار پیچیده است. ناظران بین‌المللی پیش نویس قطعنامه فرانسه را نوعی تلاش برای مهار ابتکار عمل روسیه تلقی می‌کنند و بر این باورند که با این پیش‌نویس سرنوشت عراق و لیبی درباره سوریه تکرار می‌شود. اما اندکی پس از آنکه پیش نویس فرانسه در شورای امنیت مطرح شد، روسیه در تلاش برای مهار آن، خواستار برگزاری نشستی فوق‌العاده در شورای امنیت شد. قرار بود روسیه در این نشست پیش‌نویس بیانیه‌ای ریاستی را مطرح سازد، اما در پی چانه زنی‌های روسیه و فرانسه با دیگر اعضای شورای امنیت، مسکو خواستار لغو نشست شورای امنیت و عدم‌ارائه بیانیه به شرط موافقت فرانسه با اصلاح پیش‌نویس خود و تعلیق ارائه آن تا زمان انجام رایزنی‌ها میان مسکو و واشنگتن شد.

کد خبر 230758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز