همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی از ممنوعیت تخصیص اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر از سوی مجلس خبرداد و گفت: امسال مجلس هیچ بودجه‌ای برای مسکن مهر در نظر نگرفته است.

عباس آخوندی

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نشست تخصصی شورای هماهنگی تشکل‌ها و در تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در بودجه سال 92 تمام اعتبارات مسکن مهر متوقف شده و بانک مرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر را به هیچ بانکی ندارد که معتقدم توسعه‌ای که با یک تصمیم بالا و پایین برود پایدار نیست.

وی گفت: دولت نمی‌تواند برای 75 میلیون نفر تصمیم‌گیری کند چرا که بخش مسکن هزاران سال است که در اختیار مردم و بخش خصوصی بوده و دولت نمی‌تواند مسکن بسازد تا مردم در آن زندگی کنند.

آخوندی گفت: معتقد به واگذاری شهرهای جدید، شهرک‌ها و مسکن‌سازی به بخش خصوصی هستم که شرط واگذاری ورود سرمایه و تجهیز این مناطق با منابع مناسب توسط بخش خصوصی است.

هیچ پروژه‌ای را خارج از رقابت به نهاد دیگری واگذار نمی‌کنم

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با خود عهد کردم تا هیچ پروژه‌ای را خارج از رقابت به نهاد دیگری واگذار نکنم.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری ملی که در ایران کم نیست، گفت: وجود 180 هزار کیلومتر انواع راه، 56 فرودگاه و ظرفیت تخلیه و بارگیری 186 میلیون تن بار در بنادر رقم کمی در سرمایه‌گذاری کشور نیست. همچنین میزان سرمایه‌گذاری در راه‌آهن کشور بالاست اما مهمترین موضوع میزان بهره‌وری از زیرساخت‌ها و ناوگان حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و زمینی است که نیازمند ارزیابی مجدد است.

آخوندی با اشاره به اینکه به جای ایجاد بهره‌وری، بیشتر به فکر ساخت زیرساخت‌های جدید هستیم، گفت: باید به مفهوم افزایش بهره‌وری در قالب نوسازی ناوگان و

به گفته وزیر راه و شهرسازی کنشگران اقتصادی خارج از حوزه فعالیت و اینکه چه تخصصی دارند، باید در ابتدا به عنوان یک شهروند وارد فعالیت شوند و این حق ملی و شهروند است.

آخوندی با اشاره به اینکه اساس توسعه به سرمایه‌های اجتماعی برمی‌گردد، اظهار کرد: بنیان اصلی فعالیت‌های اقتصادی اعتماد بخش خصوصی و دولتی است و این اعتماد باید به گونه‌ای باشد که از مشکلات عبور کنیم و همدلی و هم‌صحبتی به گونه‌ای شود که ارتباط در این سطح منجر به اقدامی مشترک برای حمایت از بخش خصوصی شود.

وی با بیان اینکه بدون اعتماد این دو بخش کاری انجام نمی‌شود، گفت: باید حاصل کار این دو بخش به رفاه شهروندی منجر شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رفاه شهروندی و توجه ویژه به آن تصریح کرد: دغدغه ذهنی در این باره دارم اما باید بیشتر به موضوعی از جمله رفاه حال مردم در کلانشهرها پرداخت.

وی با بیان نقدی از تهران و ظاهر فوق‌العاده آن گفت: مجموعه اقدامات و امکانات در این شهر منجر به آلودگی بیش‌ از اندازه شده به ‌طوری که 280 روز سال هوا آلوده است؛ بنابراین باید به این فعالیت‌ها تردید داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه پایدار و بنیان‌های محکم در کشور گفت: نباید توسعه لرزان باشد بلکه باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم در محیط جهانی ماندگار شویم نه اینکه دیواری بدون ارتباط با دیگران دور کشور بکشیم و با سطح بین‌المللی و توسعه پایدار ارتباط برقرار نکنیم.

از خرس دولت باید مویی بکنیم!

وی افزود: باید سیستم باز در محیط جهانی تعریف شود و اگر فعالیت در چارچوب جهانی پذیرفته شود، مهندسی پایدار و توسعه پایدار نیز محقق می‌شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی اینکه نظام حرفه‌ای ایران باید بتواند با سطح فناوری، فرآیندها و روش‌های جهانی رقابت کند، بدین گونه است که مهندس حرفه‌ای ایرانی باید توانایی رقابت و فعالیت در سطح بین‌المللی را داشته باشد اما این سوال مطرح است که راهکار مهندسان برای رقابت با سطح جهانی چیست که بنده معتقدم باید در این زمینه با بخش خصوصی گفت‌وگو شود.

آخوندی با اشاره به سند 2023 توسعه ترکیه و همزمانی آن با سند چشم انداز 1404 کشور گفت: یکی از اهداف عمده این سند افزایش استانداردهای فعالیت‌های حرفه‌ای در حوزه‌های مالی بانکداری، خدمات پزشکی و مهندسی و... است.

وی تاکید کرد: این هدف براساس نظام یک‌پارچه مهندسی محقق می‌شود و مفهوم صلاحیت و مسئولیت از منظر عرضه‌کنندگان خدمات و بهره‌برداران باید به گونه‌ای باشد که حق انتخاب مطرح شود.

آخوندی با اشاره به وجود گرفتاری‌های جدی در بخش مهندسی کشور گفت: مهندسی در حال حاضر به یک امر فنی و تکنیکی تنزل یافته و حق انتخاب شهروندان در این حوزه بسیار ناچیز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که باید مشخص شود چقدر از پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی بر اساس ارزش‌های اقتصادی تعریف شده است، اظهار کرد: فکر اقتصادی کشور همچنان به صورت «از خرس دولت باید مویی بکنیم» است درحالیکه باید کل توسعه راه و شهرسازی براساس منطق اقتصادی دولتی پایدار باشد.

برای اتمام پروژه‌های عمرانی باید 40 سال فعالیت کنیم

به گفته وی از ابتدای امسال تاکنون 10 درصد از اعتبارات عمرانی به پروژه‌ها تخصیص یافته در صورتی که برای اجرای همه پروژه‌های این بخش به 100 هزار میلیارد تومان نیاز داریم یعنی باید حداقل 40 سال برای تحقق آن فعالیت کنیم.

وی با اشاره به حرکت به سمت آزادسازی قیمت در حوزه حمل و نقل گفت: بدون آزادسازی و بر مبنای مداخله دولت منجر به پشیمانی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از حضور در پروژه‌هامی شود چرا که این حوزه نیازمند بازتعریف رابطه دولت و بخش خصوصی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با خود عهد کرده است تا هیچ پروژه‌ای خارج از رقابت واگذار نشود، تصریج کرد: هر لحظه از رقابت عبور کنیم، بذری از فساد می‌کاریم به عنوان یک مهندس متاسفم که بگویم هزاران میلیارد تومان پروژه عمرانی خارج از حوزه رقابت عرضه شده است.

وی با تاکید بر صدور خدمات فنی و مهندسی افزود: در نهایت این مهندسان هستند که برای رقابت در بازار جهانی آماده شوند و این کار نیازمند آموزش تکمیلی، حرفه‌ای حقوقی و بازاریابی در سطح بین‌المللی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که بارها گفته شده باید با کریدور جنوب - شمال و یا شرق - غرب به کشورهای دیگر متصل شویم، اظهار کرد: با وجود زیرساخت‌های بسیار زیاد در بندرعباس، سهم این بندر در تخلیه بار کمتر از 20 درصد است.

حمل و نقل هوایی شایسته کشور نیست

آخوندی با تاکید بر این‌که حمل و نقل هوایی شایسته کشور و هیچ مهندسی نیست، گفت: آیا این حمل و نقل مدرن، ایمن و به موقع است؟ یا تامین کننده رفاه شهروندان است؟

وی با بیان اینکه به تازگی یکی از وزرای خارجی به وی نسبت به افزایش پروازها به ایران پشینهاد داده است، گفت: وی خواستار دو برابر کردن پروازها به ایران بود و بنده نتوانستم درباره مشکلات حل و نقل کشور صحبتی داشته باشم.

آخوند همچنین درباره مطالبات پیمانکاران درکشور گفت: مطالبات حق پیمانکاران است و مطمئن هستم با کمک بخش خصوصی راه‌حل‌هایی برای این مشکل پیدا می شود.

وزیر راه و شهرسازی ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی را اینگونه عنوان کرد که مدافع و مخالف این موضوع نیستم تنها می‌توانم به نکته مثبت آن که توسعه سکونت حاشیه شهری به مفهوم سکونت‌های حاشیه‌های کلان‌شهرها که سازماندهی شده اشاره کنم.

وی افزود: شاید هماهنگی برای این سکونت‌گاه‌ها و راه دسترسی به آنها از جمله نکات مثبت باشد.

به گفته آخوندی مترو تهران از ابتدا تحت عنوان "تهران و حومه" بیان می‌شد اما پس از مدتی نام حومه از آن حذف شد.

وی افزود: باید زیرساخت‌های حمل و نقل به شهرهای حاشیه‌ای کلان‌شهرها مانند هشتگرد، اندیشه، قرچک، ورامین، پردیس و پرند مهیا شود تا حجم ترافیک و حضور در تهران بیش از شرایط فعلی نشود.

آخوندی از جمله مزایای ادغام این دو وزارتخانه را توسعه شهری با توسعه حمل و نقل در یک راستا اعلام کرد و گفت: حومه‌نشینی، مشکلات راه و دسترسی به این مناطق درشهرهای اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز نیز از مزایای ادغام دو وزارت راه و مسکن است.

به گفته وی اگر این مساله برطرف نشود حاشیه‌نشینی به عنوان باری بر دوش مرکز شهرها می شود و سطح زندگی مردم دچار مخاطرات زیادی می‌شود.

کد خبر 230870
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز