چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

ایلام- مجتبی کاور: ۷سال از شروع ساخت مسکن مهر در شهرستان دهلران گذشته اما از ۲هزار واحد وعده داده شده تنها ۱۶۸واحد به متقاضیان واگذار شده است؛ دهلرانی که پس از مرکز استان بیشترین واحد‌های مسکن مهر را به‌خود اختصاص داده است.

مسکن مهر

طبق اعلام رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دهلران تنها در یک پروژه 278 واحدی که 90درصد پیشرفت دارد، هیچ‌کدام از این واحد‌ها متقاضی ندارد. یکی از دلایلی که مردم از واحدهای مسکن مهر استقبال نکرده‌اند این است که اغلب معتقدند در منطقه‌ای که دمای هوای آن خیلی وقت‌ها فراتر از 50درجه است نمی‌شود در آپارتمان زندگی کرد. برخی کارشناسان هم بر این باورند که در شهرستان دهلران استعداد و ظرفیت ساخت بیش از 2هزار واحد به‌صورت ویلایی وجود داشته و با وجود وفور زمین‌های بکر و هموار دیگر نیازی به ساخت منازل آپارتمانی نبوده است. به‌نظر همین کارشناسان اغلب خانواده‌های پرجمعیت دهلرانی با آپارتمان‌نشینی غریبه‌اند و همین عوامل دست به‌دست هم داده‌اند تا عده‌ای از متقاضیان مسکن مهر یا از تقاضای خود انصراف دهند یا آورده و قسط خود را پرداخت نکنند.

اجاره سر‌سام‌آ‌ور درمناطق محروم

جالب است بدانید که در شهرستان دهلران، برای اجاره یک‌واحد منزل کوچک فاقد آیین‌نامه ماهانه بین 250تا 400هزار تومان کرایه با پیش پرداخت 3میلیون تومان طلب می‌شود. رهن کامل چنین واحدی هم بین 12تا 17میلیون تومان است. به همین دلیل هم‌اکنون خانواده‌های بی‌سر‌پناه بسیاری امیدشان را به مسکن مهر گره زده‌اند اما به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها امیدشان به واقعیت تبدیل شود.

مسکن مهر دهلران در انتظار اعتبار

بهزاد علیزاده، فرماندار شهرستان دهلران در خصوص منازل مسکن مهر گفت: مسکن مهر دهلران مشکلاتی داشته که با پیگیری‌های استاندار و اقدامات خوب اداره راه و شهرسازی طی 9ماه گذشته ما شاهد تحرک خوبی در این منازل بوده‌ایم. وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در این شهرستان پرداخت‌نشدن آورده از سوی متقاضیان است و با توجه به اینکه وزیر وقت، سقف تسهیلات را از 5/22میلیون تومان به 25میلیون تومان افزایش داد، باز ما با عدم‌استقبال مردم درخصوص پرداخت سهم آورده خود مواجه شدیم. وی اضافه کرد: یکی از مصوبات و درخواست‌های اخیر شورای مسکن شهرستان افزایش سقف تسهیلات تا سقف 30میلیون تومان برای کلیه تعاونی‌ها اعم از امانی و پیمانی بوده است.

علیزاده بیان داشت: ساخت مسکن برعهده بعضی از تعاونی‌ها مثل تعاونی‌های مشاغل آزاد، فرهنگیان و کارمندی تا حدودی خوب پیشرفت کرد اما آزاد نشدن تسهیلات از سوی بانک عامل بر روند کار تأثیر گذاشت. فرماندار دهلران تصریح کرد: تاکنون بخشی از برق تعاونی‌های فرهنگیان و کارمندی توسط شرکت توزیع برق استان تأمین شده که فرمانداری امسال برای تکمیل برق این تعاونی‌ها از محل اعتبارات کمیته برنامه‌ریزی مبلغ 80میلیون تومان اختصاص داده تا مشکل برق مابقی واحد‌های این تعاونی‌ها حل شود. وی اظهار داشت: برای احداث شبکه برق سایت مشاغل آزاد و موسیان غرب اعتباری بالغ بر 2میلیارد تومان نیاز است که شرکت توزیع برق و اداره کل راه و شهر‌سازی‌ درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز باید تلاش کنند. علیزاده بیان داشت: باتوجه به اینکه ساخت یک واحد آموزشی 12کلاسه از محل اعتبارات شهرستان در سایت منازل مشاغل آزاد شروع شده است، برای تسریع تکمیل نیازمند اعتبار است.

وی گفت: احداث مهد کودک، مرکز بهداشتی، کلانتری و سالن ورزشی ازجمله نیازهای ضروری مسکن مهر است که باید برای ساخت آنها اعتبارات لازم تخصیص پیدا کند. وی افزود: خوشبختانه دولت در بحث زیرساخت‌های سایت مسکن مهر ازجمله گازرسانی، لوله‌کشی آب، ساخت مسجد و احداث پل دسترسی به سایت مشاغل آزد با تأمین اعتباری بالغ بر 5میلیارد ریال اقدامات خوبی انجام داده است.

ساخت واحد‌های بدون متقاضی

رحیم رشیدی رئیس اداره راه ‌وشهرسازی شهرستان دهلران نیز درخصوص وضعیت مسکن مهر دهلران گفت: عدم‌پرداخت سهم آورده اعضا از یک‌سو و بی‌توجهی بعضی از پیمانکاران از سوی دیگر باعث شده پروژه ساخت مسکن مهر طولانی شود. وی اظهار داشت: تعداد کل واحد‌های مسکن مهر 2هزار واحد در قالب 15تعاونی است که از این تعداد 10تعاونی به تعاونی‌های مشاغل آزاد، فرهنگیان، کارمندی، مهر ولایت و موسیان غرب مربوط می‌شود. رشیدی افزود: برای اجرای شبکه برق مسکن مهر شهر دهلران و موسیان 2میلیارد و 100میلیون تومان اعتبار نیاز است. وی عنوان کرد: کل تعداد واحد‌های واگذارشده مسکن مهر از ابتدا تاکنون 170واحد بوده که از سوی تعاونی فرهنگیان و کارمندی واگذار شده است. رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دهلران اظهار داشت: تعاونی مسکن مهر موسیان غرب با 278واحد از پیشرفت 90درصدی برخوردار است که متأسفانه هم‌اکنون این واحدها متقاضی ندارند. وی عنوان کرد: این در حالی است که برخی از سایت‌های مسکن مهر این شهرستان فقط 35درصد پیشرفت کرده‌اند. رشیدی عنوان کرد:تا پایان سال بیش از 700واحد از این منازل به متقاضیان واگذار می‌شود.

کد خبر 231480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز