گروه اقتصادی: وزیر راه و شهرسازی رسما از توقف اعطای تسهیلات بانکی در قالب خط اعتباری بانک مرکزی برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر خبر داد.

به‌گفته عباس آخوندی این تصمیم براساس قانون بودجه مصوب مجلس گرفته شده است. حالا ثبت‌نام‌‌کنندگان و متقاضیان مسکن مهر و انبوه‌‌سازان و سازندگان در برزخ تأمین منابع مالی گیرافتاده‌اند. پیش از این وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد، صراحتا از تورم‌‌زا بودن اعطای تسهیلات به مسکن مهر از طریق چاپ اسکناس توسط بانک مرکزی به روش برقراری خط اعتباری خبر داده بودند. حالا این سؤال مطرح است که دولت چگونه و با چه منابعی می‌خواهد حدود یک میلیون واحد مسکن مهر ناتمام را به پایان برساند؟

عباس آخوندی پیش‌تر در مراسم معارفه‌اش گفته بود سرنوشت 10میلیون نفر از جمعیت کشور به مسکن مهر گره خورده است به همین دلیل، اتمام پروژه‌های فعلی مسکن مهر در برنامه‌های دولت یازدهم قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی نسبت به شیوه تأمین مالی این پروژه که رشد نقدینگی و تورم را به همراه داشته است، انتقاد دارد و احتمالا روش‌های جدیدی برای تأمین مالی این پروژه‌ها درنظر دارد که هنوز جزئیاتی از آن اعلام نشده است. آخوندی اصلی‌ترین برنامه خود برای خانه‌دار کردن مردم را نیز اعلام کرده است. او تشکیل صندوق‌های پس انداز مسکن در بانک‌های مختلف را در برنامه دارد و قرار است با همکاری بانک مرکزی، شیوه‌های اجرایی این طرح فراهم شود. با این شیوه دیگر قرار نیست بانک مسکن تنها بانک ارائه‌دهنده تسهیلات مسکن باشد، بلکه بانک‌های دیگر با استفاده از پس‌انداز مردم در این بخش به ارائه تسهیلات خواهند پرداخت.

روز پنجشنبه وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال مجلس هیچ بودجه‌ای برای مسکن مهر درنظر نگرفته است. توقف خط اعتباری مسکن مهر در حالی اتفاق افتاده است که پیمانکاران برای اتمام پروژه‌ها، مطالباتی از دولت دارند. از سوی دیگر روش‌های جدید تأمین مالی مورد نظر وزارت راه و شهرسازی در کوتاه‌مدت، نتیجه بخش نخواهد بود و معلوم نیست که معمای مسکن مهر با این ممنوعیت جدید، چگونه در دولت یازدهم حل خواهد شد.

عباس آخوندی در نشست تخصصی شورای هماهنگی تشکل‌ها و در تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در بودجه سال 92تمام اعتبارات مسکن مهر متوقف شده و بانک مرکزی حق اعطای خط اعتباری مسکن مهر را به هیچ بانکی ندارد که معتقدم توسعه‌ای که با یک تصمیم بالا و پایین برود پایدار نیست. وی گفت: دولت نمی‌تواند برای 75میلیون نفر تصمیم‌گیری کند چرا که بخش مسکن هزاران سال است که در اختیار مردم و بخش خصوصی بوده و دولت نمی‌تواند مسکن بسازد تا مردم در آن زندگی کنند. آخوندی گفت: معتقد به واگذاری شهرهای جدید، شهرک‌ها و مسکن‌سازی به بخش خصوصی هستم که شرط واگذاری ورود سرمایه و تجهیز این مناطق با منابع مناسب توسط بخش خصوصی است.

کد خبر 230873
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز