گروه شهری - محمد باریکانی: متخصصان صنعت گردشگری در نشست با خبرنگاران اعلام کردند که اولویت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور باید احیای شورای عالی گردشگری در دولت باشد تا وزارتخانه‌های مرتبط ملزم به برطرف کردن موانع توسعه گردشگری کشور شوند.

در این نشست که با حضور مرتضی احمدی از مدیران آموزشی سابق سازمان میراث فرهنگی، محمدرضا رضوانی مسئول روابط بین‌الملل انجمن علمی گردشگری ایران، ولی تیموری سرپرست سابق اداره امور بین‌الملل گردشگری و مسیح شریف کارشناس گردشگری برگزار شد اولویت‌های صنعت گردشگری کشور مورد بررسی قرار گرفت. حاضران در این نشست با تأکید بر ضرورت احیای شورای عالی گردشگری در دولت برای نجات این صنعت در ایران، نبود برنامه در حوزه بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی را از ضعف‌های جدی این سازمان خواندند. مرتضی احمدی، کارشناس آموزش در حوزه‌ کلان گردشگری کشور گفت: می‌توان با جذب گردشگر به کشور دیدگاه‌های منفی نسبت به ایران را نیز در عرصه بین‌المللی زدود .وی با تأکید بروجود امنیت در کشور گفت: شرایط به‌گونه‌ای شده که گویی در ایران امنیت وجود ندارد.

مرتضی احمدی با اشاره به برنامه سازمان جهانی جهانگردی تا سال 2030میلادی برای رساندن تعداد گردشگران جهان به یک‌میلیارد و 800میلیون گردشگر تأکید کرد: آیا سهم ایران که در تقسیم‌بندی سازمان جهانی جهانگردی در آسیا قرار دارد برای جذب گردشگران جهانی درنظر گرفته شده است؟

ولی تیموری سرپرست پیشین اداره امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی نیز ناشناخته بودن ایران را مشکلی سنگین‌تر از نبود زیرساخت‌های گردشگری کشور خواند. وی همچنین ناهماهنگی میان بخش‌های مختلف در صنعت گردشگری و مدیریت جزیره‌ای را از نقص‌های جدی در صنعت گردشگری کشور خواند. حاضران در این نشست همچنین در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه آیا تخصصی‌ترین انجمن گردشگری کشور توان ارائه برنامه عملی و اجرایی 100روزه به دولت را دارد تا زخم‌های آن بدن لگدکوب شده‌ای که رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور یک روز پس از تحویل گرفتن آن سازمان اعلام کرد اندکی بهبود یابد؟

پیشنهاد جامعه تخصصی گردشگری کشور برای اولویت‌های 100روزه در صنعت گردشگری چیست؟ تا چه اندازه می‌توان مشکلات موجود بر سر راه گردشگران را در سفارتخانه‌های کشورمان برطرف کرد و امید داشت که گردشگر واقعی به این کشور وارد شود؟ پاسخ دادند. رضوانی عضو انجمن علمی گردشگری ایران با تردید از توان ارائه برنامه کوتاه‌مدت اجرایی سخن گفت و مسیح شریف کارشناس گردشگری نیز تدوین برنامه کوتاه‌مدت برای صنعت گردشگری کشوررا غیرممکن خواند.

ولی تیموری سرپرست سابق امور بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: وزارت خارجه در نبود بازوهای تخصصی در بازارهای هدف گردشگری ایران در کاری وارد شده که تخصصش نیست. از سوی دیگر وزارت خارجه می‌ترسد تا مبادا ویزای گردشگری برای یک خارجی صادر‌کند و بعد ببیند گردشگر خارجی سر از تاسیسات هسته‌ای نطنز در آورده است.

مرتضی احمدی نیز درخصوص اولویت‌های 100روزه در حوزه گردشگری گفت: اگر گردشگری در ردیف 10 اولویت اول کشور مطرح باشد در همین مدت محدود آقای نجفی به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور باید شورای‌عالی گردشگری کشور را فعال کند. وی گفت: باید اقداماتی در سطح کلان صورت بگیرد و وزارت خارجه نیز زمینه‌های بین‌المللی توسعه گردشگری کشور را فراهم کند. مسیح شریف نیز گفت: بدیهی‌ترین پیشنهادی که می‌توان به دولت ارائه کرد تشکیل کمیته تخصصی از بازیگران صنعت گردشگری در کشور است.

 

کد خبر 228718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز