همشهری آنلاین: امروزه دسترسی به منابع آب سالم یکی از ضرورت‌های حضور گردشگران در مناطق مختلف است. این مسئله تمامی حوزه‌های گردشگری مانند؛ هتل‌ها، رستوران‌ها، مکان‌های تفریح و سرگرمی و... را تحت الشعاع خود قرار داده است.

گردشگری و آب

میان، جاذبه‌های بی‌شمار و مختلف گردشگری هنوز جاذبه‌های مرتبط با منابع آبی از جمله: تالاب‌ها، رودخانه‌ها، مرداب‌ها، آبشارها، چشمه های آب سرد و آب گرم و... از محبوب‌ترین و پر طرف‌دار ترین مقاصد گردشگری به شمار می روند.

سازمان جهانی گردشگری در راستای حفاظت هر چه بیشتر این منابع آبی در محیط زیست، بیانیه به شرح زیر صادر کرده است :

در روز جهانی گردشگری در سال 2013 کوشش ما براین است تا ضرورت مسئولیت پذیری گردشگران و سهم صنعت گردشگری را در حفاظت از منابع حیاتی و آسیب پذیر آب درجهان نهادینه کنیم.

صنعت گردشگری به عنوان یک اقتصاد قدرتمند با درآمد 1 تریلیون دلاری سهم مهم و بالایی در استفاده از راهکارهای موثر برای غلبه بر چالشهای پیش رو در زمینه آینده منابع آب دارد.

با توجه به سفر سالانه یک میلیارد گردشگر در سال، صنعت توریسم می‌تواند به عنوان یک موتورمحرک در افزایش آگاهی و تغییر رفتارهای ناپسند در مصرف آب عمل کند.

به این منظور، روز جهانی گردشگری سال 2013 از سوی این سازمان با عنوان: "گردشگری و آب: محافظت از آینده مشترک ما" Tourism and Water: protecting our Common future نام گذاری شده است.

دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در همین راستا و به مناسبت پاسداشت روز جهانی گردشگری، همسو با سازمان جهانی گردشگری سمیناری با عنوان "گردشگری و آب" را برگزار می‌کند.

این دانشگاه باهدف تمرکز برنقش مهم گردشگری در مباحث زیست محیطی و کمک به تلاش‌های حفاظت از آب و آشنایی با تازه‌های علم گردشگری اقدام به برگزاری گارگاه‌هایی تحت عنوان مدرسه پاییزی گردشگری زده است.

 افتتاحیه مدرسه پاییزی گردشگری در این مراسم به طور رسمی با سه کارگاه آموزشی و آشنایی به شرح زیر در تهران، ساعت 9 تا 12  روز هشتم مهر ماه برگزار خواهد شد. (کارگاه‌های زیر در دو روز 8 و 9 مهر ماه سال 1392 برگزار خواهند شد).

- گردشگری و آب: محافظت از آینده مشترک ما
- گردشگری و معماری منظر
- گردشگری و دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی

کارگاه روز نهم مهر ماه به گفته مسئولان، احتمالا دربرج میلاد برگزار خواهد شد و در ادامه آن شرکت‌کنندگان بازدیدی از برج میلاد خواهند داشت.

معرفی دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ

این دانشکده در 6 مهرماه سال 1391 و مصادف با سالروز جهانی گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان نخستین دانشکده علوم گردشگری کشور افتتاح شد. این دانشکده در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش دانشجو دارد.

این دانشکده تاکنون کارهای علمی و اجرایی متعددی را در سطح کشور به اجرا در‌آورده است. لازم به ذکر است که این دانشگاه، نخستین دانشگاه در سطح کشور است که در رشته مدیریت گردشگری در مقطع دکتری در ایران فعالیت می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت دانشگاه مراجعه کنید: http://www.usc.ac.ir/

آدرس دانشگاه علم و فرهنگ: بلوار اشرف اصفهانی-خیابان شهید عرب شاهی-خیابان پارک (روبروی پاساژ تیراژه)

کد خبر 230572
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز