شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

واژ‌ه‌های جادویی که بی‌برو برگشت برخی از زنان را در مسیر گشت‌وگذار با همسرشان همراه می‌کنند عبارتند از بازار و خرید.

بازار قزوین

گردشگر‌های حرفه‌ای نیز از این موضوع باخبرند و برای اینکه همسر محترم در سفر کنار آنها باشد از این واژه‌ها استفاده می‌کنند.
به هر حال اگر مقصد سفر بازار قزوین و خرید صنایع‌دستی و غیره باشد سلیقه خانم‌ها حسابی به‌کار می‌آید. هر چند گاهی این همراهی برای محتویات جیب شوهر نیز گران تمام می‌شود. به هر حال بازار قزوین، ازجمله دیدنی‌ترین آثار معماری شهر قزوین به شمار می‌آید که دیدنش به هر ایرانی و خارجی پیشنهاد می‌شود. این بازار از تعدادی سرا و تیمچه و دیگر آثار تاریخی و دیدنی تشکیل می‌شود. بازار یاد‌شده در دوره صفویه ساخته شد هر چند بخش‌هایی از آن نیز در دوره قاجار ساخته شده است. مجموعه بازار قزوین با معماری جالب و قدیمی، از مکان‌های دیدنی شهر قزوین است.

در دوره‌ صفویه، بازارها وسعت یافته‌اند و هر بازار به صنفی خاص اختصاص داشته است. درگذر هر یک از این بازارها مسجد، حمام، سراها، تیمچه‌ها و قیصریه‌ای وجود داشته که از آن میان، تیمچه‌ها مرکز تجارت و قیصریه محل صنعتگران بوده است. ویژگی‌های برجسته این بازار افزون بر وسعت بسیار، ترکیب معماری‌اش با بهره‌گیری از ترکیب طرح‌های شطرنجی و ایجاد مفصل‌های معماری، ورودی‌های مختلف بازار است.

قیصریه قزوین با طاق‌های آجری و ارتفاع بسیار زیاد، بخش‌هایی از بازار قزوین است که به‌جای مانده است. این بازار دارای 4در است: درشمالی به تیمچه سرباز؛ در جنوبی به تیمچه سرپوشیده، در شرقی به سرای وزیر و در غربی به چهارسوق کوچکی متصل می‌شود. مهم‌ترین فضاهای بازار قزوین عبارتند از مسجدالنبی (مسجد شاه)، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی (سرای شاه)، سرای خوشنویسان، تیمچه سرباز، تیمچه سرپوشیده، تیمچه حاج‌سیدکاظم، تیمچه درویش‌مهدی و تیمچه حاج‌ محمدتقی که در زیر به آنها بیشتر اشاره شده است.

سرای سعدالسلطنه به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمند‌ترین قسمت این بنا، چهار‌سوق آن است که از تقاطع قایم 2راسته ایجاد‌شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشی‌کاری شده‌ای قرار دارد. 4طرف گنبد را، 4نیم‌گنبد با رسمی بندی و نورگیر فرا گرفته‌اند که فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. سرای سعدالسلطنه با وسعتی نزدیک به 2.6 هکتار، یکی از کامل‌ترین و بزرگ‌ترین سراهای تجاری ایران است. گفتنی است بازار قزوین آثار تاریخی دیگری نیز دارد که چنانچه در این محوطه قدم بگذارید آنها را خواهید دید.

کد خبر 229267
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز