یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از مقامات ارشد فلسطین ضمن انتقاد از طرح جدید اسرائیل برای ساخت نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در سرزمین‌های اشغالی گفته است که این اقدام نشان می‌دهد که تل‌آویو درباره مذاکرات صلح جدی نیست.

فلسطین

به گزارش پرس تی وی، محمد شتیه، مذاکره‌گر فلسطین روز یکشنبه (۲۰ مرداد) با انتشار بیانیه‌ای گفت که طرح ساخت بیش از یک هزار واحد مسکونی در کرانه باختری و شرق قدس اثباتی بر آن است که اسرائیل «در مذاکرات جدی نیست.»

شتیه گفت که اسرائیل «قصد دارد با فعالیت‌های فشرده‌ی شهرکسازی اساس راهِ حلی که جامعه بین‌المللی در پی آن است و هدف از آن تاسیس یک دولت فلسطینی در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ می‌باشد را ویران کند.»

صائب عریقات، سرمذاکره‌گر فلسطینیان نیز اظهار کرد که جامعه بین‌المللی باید با مسالمت «شانه به شانه‌ی ما بایستد و اسرائیل را به سبب ادامه فعالیت‌های ساخت و ساز خود مسئول بداند.»

وی گفت: «ادامه فعالیت‌های شهرک‌سازی دیکتاتوری است و نه مذاکره.»

یوری آدریل، وزیر مسکن رژیم اسرائیل، روز شنبه (۱۹ مرداد، ۱۰ اوت) گفت ساخت یک هزار و ۱۸۷ واحد مسکونی به تائید نهایی رسیده است.

وی در ادامه افزود ۷۹۳ واحد آپارتمان در بخش شرقی بیت المقدس و ۳۹۴ واحد نیز در بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی ساخته خواهد شد.

این اعلامیه تنها سه روز پیش از از سرگیری گفتگوی موسوم به صلح بین مقامات اسرائیل و فلسطین عنوان شد.

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان شهرک‌سازی‌های اسرائیل را غیر قانونی می‌دانند، زیرا رژیم اسرائیل پس از جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ سرزمین فلسطینیان را به اشغال خود در آورد. همچنین، ساخت شهرک‌های یهودی‌نشنین نیز بر خلاف کنوانسیون ژنو است که ساخت و ساز در سرزمین‌های اشغالی را ممنوع می‌کند.

مردم فلسطین به دنبال ایجاد دولت و کشور مستقل فلسطینی هستند که مرزهای آن کرانه باختری، بخش شرقی بیت‌المقدس و نوار غزه را نیز در برگیرد. مردم فلسطین خروج رژیم اسرائیل از مرزهای سال ۱۹۶۷ را نیز خواستار هستند.

با این حال، رژیم تل آویو از بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ و گفت‌وگو درباره مسئله بیت المقدس خودداری می‌کند.

کد خبر 226588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز