سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: طی سال‌ها عبارت «زمین در مقابل صلح»، به‌عنوان اصل تعریف‌‌کننده همزیستی و سازش میان رژیم صهیونیستی با فلسطینیان و دیگر اعراب منطقه مورد تأکید قرار می‌گرفت.

براساس این اصل، قرار بود صهیونیست‌ها از سرزمین‌هایی مانند صحرای سینا که به زور و در جنگ آنها را اشغال کرده‌بودند عقب‌نشینی کنند و در مقابل اعراب هم وجود اسرائیل را بپذیرند. اکنون صهیونیست‌ها در دور جدید مذاکرات خود با فلسطینیان، سیاست «زمین در برابر اسیر» را در پیش گرفته‌اند. درحالی‌که دور جدید مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و دولت خودگردان فلسطین ازامروز در بیت‌المقدس آغاز می‌شود، دولت تل‌آویو طی 48ساعت گذشته مجوز ساخت نزدیک به 2هزار واحد یهودی‌نشین در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را صادر کرده است و در این بین قرار است 26 اسیر فلسطینی را هم آزاد کند.

دیروز بی‌بی علالو عضو شورای شهر در قدس شرقی اشغالی اعلام کرد که این شورا با ساخت 942واحد مسکونی دیگر موافقت کرده و پیش‌بینی می‌شود که در مرحله آتی، ساخت ‌300واحد مسکونی دیگر هم به تصویب برسد. 2روز پیش هم مقام‌های رژیم صهیونیستی، ساخت 1187واحد مسکونی در شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری و قدس شرقی را به تصویب رساندند. واحدهای مسکونی جدید در منطقه جیلو در جنوب قدس شرقی اشغالی و در مجاورت منطقه فلسطینی بیت جالا در کرانه باختری ساخته خواهد شد.

اسرائیل درحالی ساخت این واحدهای مسکونی را آن هم در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی به تصویب می‌رساند که از یک‌سو شمار محدودی از اسرای فلسطینی را آزاد کرده و از سوی دیگر، مذاکرات متوقف شده سازش میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها امروز ازسرگرفته می‌شود.

کرانه باختری و مشخصا قدس شرقی اشغالی یکی از مهم‌ترین موارد محل نزاع میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها در هر مذاکراتی است و ساخت‌وساز اسرائیل در این اراضی و در برهه کنونی، ‌معانی و سیگنال‌های فراوانی برای فلسطینیان و جامعه جهانی دارد. اساسا دور قبلی مذاکرات سازش در سال2010 به‌علت همین ساخت‌وسازها متوقف شده بود.

بیش از نیم میلیون نفر در ۱۰۰ شهرک یهودی‌نشین در اراضی اشغالی فلسطین در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی اسکان داده شده‌اند. این اراضی در پی جنگ 6روزه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ به اشغال این رژیم درآمد.اسرائیل درحالی ساخت این واحدهای مسکونی را در دستور کار قرار داده که در ساعات اولیه بامداد امروز تنها 26اسیر فلسطینی بازداشت شده پیش از مذاکرات اسلو در سال 1993را در آستانه ازسرگیری مذاکرات سازش آزاد کرد. مقام‌های اسرائیلی موافقت کرده‌اند علاوه بر آزاد کردن این شمار بسیار محدود از چند هزار فلسطینی اسیر، در 3مرحله 4ماه، 6‌ماه و 8‌ماه پس از آغاز مذاکرات شمار دیگری از اسرای فلسطینی را آزاد کنند.

آیا این اقدام جدید رژیم صهیونیستی می‌تواند عملا مذاکرات سازش را در همان روز نخست آن دچار وقفه سازد و آن را به بن بست برساند؟ صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در این‌باره گفته است که موضوع شرکت در مذاکره را در سایه این تحول به بررسی خواهد گذاشت. هرچند به‌نظر می‌رسد اعمال فشارهای آمریکا مانع خودداری فلسطینیان از شرکت در این مذاکرات خواهد شد اما قطعا این موضوع تأثیر خود را بر روند مذاکرات در آینده‌ای دور یا نزدیک خواهد گذاشت.

رژیم صهیونیستی با تصویب ساخت واحدهای مسکونی همزمان با آزادکردن این اسرا، عملا معادله زمین در برابر اسیر را ایجاد کرده که براساس آن، در برابر شمار بسیار محدود و اندکی از اسرای فلسطینی، هزاران متر از اراضی فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها درمی‌آید.

کد خبر 226896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز