سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در واکنش به ادعای وجود ابهام در سود سهام شهرداری تهران در بانک شهر گفت: تاسیس بانک شهر بر اساس مجوز شورای شهر بوده است و این حق ماست که بدون آن که در این زمینه جریان‌سازی راه بیفتد در مورد آن سوال کنیم.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در جلسه 25 تیر ماه شورای شهر درباره بررسی لایحه مجوز افزایش سرمایه شهرداری تهران در بانک شهر که یک فوریت آن در تاریخ نهم تیرماه سال گذشته به تصویب رسیده بود، گفت: به این ترتیب یعنی رقم 25 میلیارد و 600 میلیون تومان باید به عنوان افزایش سرمایه به بانک شهر ارائه شود یعنی در واقع 25 میلیارد نبوده و با سود آن 40 میلیارد تومان است که به سهام بانک شهر بر می‌گردد.

وی افزود: اگر قرار است امسال 40 میلیارد تومان به بانک شهر داده شود، 40 میلیارد تومان نیز چند سال پیش داده شده و باز هم همین طور هر سال 40 میلیارد به بانک شهر از اعتبارات شهرداری و بودجه آن داده شود و هیچ شفاف سازی در مورد سود شهرداری در بانک شهر صورت نگیرد این امر امکان پذیر نیست و اگر قرار است مجوز 40 میلیارد تومان افزایش سرمایه از سوی شورا به بانک شهر داده شود باید مدیر عامل بانک شهر گزارشی از سود شهرداری در بانک شهر در شورای شهر ارائه دهد.

دانشجو خاطر نشان کرد: چگونه است که سپرده گذار بانک شهر 20 درصد سود می‌برد اما سهام گذار کمتر از 15 درصد ؟

در ادامه این جلسه دکتر پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: بانک شهر ذیل بانک مرکزی است و بر اساس قوانین این بانک باید افزایش سرمایه بانک شهر امسال از 400 میلیارد به 800 میلیار تومان تبدیل شود و این در حالی است که درصد سهام شهرداری در بانک شهر 10 درصد است و با تایید مجوز افزایش سرمایه شهرداری تهران در بانک شهر توسط شورای شهر به این مهم می رسیم.

در این زمینه مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان این که من نسبت به شیوه ورود به این بحث اعتراض دارم، گفت: سوال کردن حق ماست اما نه این که در قالب سوال جریان سازی و شانتاژ کنیم. آن هم در ماه رمضان؛ این چه نوع رفتاری است؟ تاسیس بانک شهر بر اساس مجوز شورای شهر بوده این درست نیست که ما خودمان را به چالش برده و زیر سوال ببریم ؟

وی خطاب به دانشجو گفت: اینکه می گویید عده ای خوردند و بردند، اگر سند دارید ارائه دهید اگر سند ندارید بر چه اساسی این را مطرح می کنید، نام بردن از افراد بدون داشتن سند خلاف شرع است.

وی با گلایه از مطرح کردن این سخنان در صحن شورا گفت: این خبر الان در تمامی رسانه‌ها منتشر شده حتی رسانه‌های خارجی نیز در حال پرداختن به آن هستند ولی ما فکر نکردیم چه ناامنی فکری برای مشتریان بانک ایجاد کرده ایم.

طلایی پیشنهاد کرد: در ایام باقیمانده عمر شورای سوم این گونه مسائل مدیریت شود.

در ادامه حسن بیادی نائب رئیس شورای شهر تصریح کرد: ما در شورای شهر نسبت به عملکرد بانک شهر هیچگونه انتقادی نداریم و می دانیم که بانک شهر بر اساس قوانین بانکی باید افزایش سرمایه داشته باشد. سوال ما سود شهرداری از سهامی است که در بانک شهر گذاشته و می خواهیم یک ارائه گزارش در این مورد صورت گیرد تا مجوز افزایش سرمایه شهرداری تهران در بانک شهر تایید شود.

همچنین حبیب کاشانی، عضو شورای شهر با تاکید بر این که بی انصافی است اگر بگوییم بانک شهر عملکرد خوبی نداشته چرا که هم اکنون سود خوبی دارد و مردم نیز رغبت دارند در این بانک سپرده گذاری کنند.

وی افزود: ما مایل هستیم حاکمیت شهرداری تهران در بانک شهر حفظ شود و به این دلیل می خواهیم گزارشی از سوی بانک شهر در مورد سود شهرداری در این بانک ارائه شود.در واقع ما سوالاتی مبنی بر آورده و سود خودمان داریم.

علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر نیز گفت: در واقع داریم قوانین مرکزی را زیر سوال می‌بریم ، مدیر عامل هیات مدیره باید سابقه بانکی داشته باشد بهتر است یک هفته دیگر تا 31 تیر ماه صبر کنیم تا از سوی مدیر عامل بانک شهر گزارش سود سهام شهرداری ارائه شود و با حضور کارشناسان بررسی‌های لازم صورت گیرد تا سوالات اعضای شورای شهر پاسخ داده شود.

وی افزود: آرزوی شهرداری‌ها این است که بانک داشته باشند همین بانک شهر ببینید چقدر در پیشرفت پروژه‌هایی مانند صدر و نیایش به ما کمک کرده است.

پورزرندی نیز در این مورد گفت: وجود بانک شهر برای شهرداری‌ها آرزوی دیرینه بوده و مشوق این کار خود شورای شهر بود و بقیه کلان شهرها نیز نه این جسارت و نه این امکان را داشتند و شهرداری تهران برای تاسیس بانک شهر پیشگام شد و ما کمک کردیم تا شهرهای دیگر نیز سهامدار باشند.

وی افزود: در حال حاضر این بانک ایجاد شده و خواهش من از اعضای شورای شهر این است که مجوز افزایش سرمایه شهرداری تهران در بانک شهر را تایید کنند و نگذارند به هیچ وجه این 10 درصد سهم شهرداری تهران کم شود.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران افزود: حتما باید گزارش شرکت ها و بانک شهر در خصوص سود شهرداری از بانک شهر به شورا ارائه شود و قطعا یک جلسه م یگذاریم تا مدیر عامل بانک شهر در مورد سود آوری شهرداری تهران و شرکت های دیگر توضیح دهد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز در ادامه اظهار کرد: آنچه در این جلسه مطرح می شود برای تحکیم جایگاه و روشن شدن عملکر بانک شهر بوده و در این جا مباحث باز می‌شود و برای مردم نیز عملکردها روشن می‌شود.

وی ادامه داد: حسابرسان شورا می‌توانند میزان سرمایه‌ای که شهرداری تهران در بانک شهر دارد و سود آوری آن را حسابرسی کند که این موضوع موجب تحکیم و تقویت جایگاه بانک شهر می‌شود.

بنابراین گزارش مقرر شد تا گزارش سود سهام شهرداری تهران در بانک شهر در تاریخ 31 تیرماه امسال به شورای شهر ارائه شود و این گزارش در کمییسیون اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد و نتایج آن در جلسه شورای شهر مطرح شود.

کد خبر 223411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز