گروه بین‌الملل: 5ساعت بحث و مذاکره میان نمایندگان 2کشور آمریکا و روسیه و نماینده سازمان ملل درباره سوریه بی‌هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید و یک‌بار دیگر زمزمه‌های تعویق نشست ژنو 2 و دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه شنیده شد تا آتش بحران سوریه دست‌کم تا 2‌ماه آینده همچنان شعله‌ور بماند.

سوریه -روسیه جنگ داخلی

2 روز پیش اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه در دیداری با گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه و خانم ویندی شرمن قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در ژنو، کوشید تا زمانی مشخص را برای برگزاری کنفرانس ژنو 2تعیین کند اما اختلاف نظر میان دوطرف چنان زیاد بود که این نشست بی‌هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

این نخستین باری نیست که چنین نشست‌هایی بی‌نتیجه می‌ماند؛ پیش از این، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با مقام‌های اروپایی کوشیده بود تا زمانی را برای برگزاری این نشست تعیین کند اما به نتیجه‌ای دست نیافت. طی‌ماه جاری این دومین نشست میان ابراهیمی، گاتیلوف و شرمن بوده که بی‌نتیجه پایان می‌یابد.

اخضر ابراهیمی دیپلمات الجزایری هم در کنفرانسی خبری با بعیددانستن امکان برگزاری نشست ژنو 2 در ‌ماه جولای آینده، اعلام کرد که جامعه جهانی در می‌یابد که بحران سوریه امنیت و ثبات بین‌المللی را تهدید می‌کند. این مقام وابسته به سازمان ملل ضمن انتقاد از ارسال سلاح به داخل سوریه، بر ضرورت فراهم‌کردن شرایط لازم برای برگزاری این نشست ازجمله تعیین فهرست طرف‌های شرکت‌کننده و تاریخ برگزاری آن تأکید کرد.

وی تصریح کرد که مخالفان سوریه در اوایل‌ماه جولای آینده نشستی را برگزار خواهند کرد و بعید است برای شرکت در ژنو 2 آماده باشند. قرار بود نشست ژنو اوایل‌ ماه جاری میلادی برگزار شود اما پس از بی‌نتیجه‌ماندن مذاکرات لاوروف و کری، این نشست به‌ ماه جولای موکول شد و اکنون ابراهیمی از احتمال تعویق مجدد آن سخن می‌گوید. یکی از چالش‌های اصلی فراروی برگزاری این نشست، اختلاف نظر میان مخالفان سوریه درباره تعیین نمایندگانی برای نشست و نیز دودستگی میان طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره تعیین فهرست کشورهای شرکت‌کننده است. ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه اخیرا در کنفرانسی خبری اعلام کرد که کشورش با جدیت برای شرکت در این نشست آماده است.

در پی شکست نشست روز سه‌شنبه ژنو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف همتای روس وی، هفته آینده در برونئی به‌منظور بررسی برگزاری نشست ژنو 2 و فهرست شرکت‌کنندگان در آن، رایزنی خواهند کرد. گینادی گاتیلوف هم پس از این نشست اعلام کرد که دوطرف درباره بسیاری از مسائل به توافق دست یافتند اما مسائل دیگری هم هست که نیاز به توافق نظر دارد. وی افزود: یکی از موارد بحث‌بر‌انگیز، مشارکت تمامی طرف‌های مخالف سوریه است که روسیه بر آن تأکید می‌کند و تنها از این طریق امکان گفت‌وگوهای سازنده با مخالفان وجود دارد. وزارت خارجه روسیه هم پس از این نشست، بر ضرورت برگزاری کنفرانسی بین‌المللی درباره سوریه تحت نظارت سازمان ملل در اسرع وقت برای آغاز گفت‌وگوهای فراگیر سوری تأکید کرد.

اما درحالی‌که نشست یادشده هیچ اشاره‌ای به موضوع مسلح‌کردن مخالفان سوریه نکرد، گروه پیکارجو موسوم به ارتش آزاد به‌صورت غیرمستقیم غربی‌ها را به پیوستن به القاعده درصورت عدم‌ارسال سلاح تهدید کرد. سلیم ادریس از فرماندهان گروه پیکارجو که تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد غربی‌ها و دریافت سلاح از آنها به‌کار بسته در تازه‌ترین اظهارات اعلام کرد که نگران است اعضای این گروه درصورت دست نیافتن به سلاح و حاکم شدن ناامیدی بر آنها، به القاعده بپیوندند.

غربی‌ها نگرانند درصورت ارسال سلاح به مخالفان، گروه‌هایی تروریستی نظیر جبهه تکفیری النصره کنترل این سلاح‌ها را به‌دست گیرند و در آینده دور یا نزدیک علیه اروپایی‌ها از آنها استفاده کنند. سلیم ادریس که ریاست شورای نظامی عالی گروه پیکارجوی ارتش آزاد را در زمستان گذشته به‌دست گرفته، گزارش‌های اخیر درباره دریافت سلاح‌های کشنده از آمریکا را تکذیب کرد و اعلام کرد که هیچ سلاحی دریافت نکرده‌اند و حتی نمی‌دانند چه زمان به دست‌شان خواهند رسید.

کد خبر 220575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز