سیدمحمد فخار: برنامه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت پایتخت یکی از رخدادهای گسترده فرهنگی است که در سال‌های اخیر مخاطبان گسترده‌ای را به انبوه گزینه‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و سرگرمی مهمان کرده است.

این برنامه‌ها که در سال‌های اخیر با حضور شهرداری مناطق بیست‌ودوگانه جانی تازه به فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شهر بخشیده است، موجب شده لحظاتی به یادماندنی در ذهن جوانان پایتخت حک شود. از سوی دیگر همزمان با این جشنواره، جشنواره شعبانیه نیز در 374محله تهران با اتکا به استعداد‌های محلی برگزار می‌شود تا فضای محله‌ها را آکنده از فضای معنوی اعیاد شعبانیه کند. برگزاری جشنواره اوقات فراغت پایتخت در بوستان ولایت و آغاز جشنواره شعبانیه فرصتی شد تا با دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران به گفت‌وگو بنشینیم و از جزئیات برنامه‌های فرهنگی آیینی شهرداری تهران در تابستان اطلاع کسب کنیم.

  • در سال‌های اخیر شهرداری تهران در کسوت بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی پایتخت سهم معتنابهی در پرکردن اوقات فراغت شهروندان داشته است. با توجه به فرارسیدن فصل تابستان امسال چه برنامه‌ای برای آینده تهرانی‌ها پیش‌بینی شده است؟

برنامه‌های متعددی در تابستان امسال پیش‌بینی شده که برنامه‌های فرهنگی خاص ماه‌های شعبان و رمضان را نیز شامل می‌شود. از طرفی مجموعه استعدادها، ظرفیت‌ها و داشته‌ها به‌منظور نمایش اقدامات فرهنگی در جشنواره اوقات فراغت برای بازدید شهروندان مهیا شده است. سامانه‌های نشاط نیز از تیر‌ماه در بوستان‌های سطح شهر کار خود را آغاز می‌کنند. به علاوه در‌ ماه رمضان برنامه‌هایی نظیر نشست‌های قرآنی در مساجد و تلاوت قرآن کریم و دعا و نیایش در بوستان‌های پایتخت به انجام می‌رسد. همچنین در ‌ماه مبارک‌ رمضان برنامه شب‌های رمضان در بوستان‌های شهر برپا می‌شود.

  • تجربه 2دوره جشنواره شمسه در رشته‌های آیینی، فرهنگی و هنری، سرمایه‌ای ارزشمند برای مدیران شهر محسوب می‌شود. برای استفاده از این تجربه در جشنواره شمسه چه راهکاری اندیشیده‌اید؟

در تابستان امسال 12جشنواره شمسه به‌طور مستمر برگزار خواهد شد. ما در سال نخست جشنواره‌ای با 8رشته در تهران برگزار کردیم که به‌علت استقبال گسترده شهروندان آن را تا 12رشته در دور دوم افزایش دادیم. به این ترتیب در جشنواره شمسه سوم با تکیه بر بخش‌های آیینی شمسه که شامل قرآن، نهج‌البلاغه و نیایش می‌شود، ارتقای معنوی مشارکت مردم را در اولویت قراردادیم. به‌طور کلی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با توجه به نیازها و سلایق مردم برنامه‌های فرهنگی متفاوتی برای تابستان امسال پیش‌بینی کرده است تا همه سلایق و اندیشه‌ها بتوانند در این فضای فرهنگی علایق خود را دنبال کنند. این نکته نباید فراموش شود که شهروندان در سال‌های اخیر همواره در کانون فعالیت‌های فرهنگی قرار داشته و با تکیه بر فرصت‌های مشارکت توانسته‌اند فضای شهر را متأثر از حضور خود کنند.

  • برگزاری عید بزرگ نیمه‌شعبان به‌عنوان نقطه عطف جشنواره شعبانیه در سال‌های اخیر، نماد جشن‌های مذهبی پایتخت محسوب می‌شود. مدیریت شهری چه نقشی در این جشن به‌عهده خواهد داشت؟

جشنواره بزرگ شعبانیه با عنوان «قنوت انتظار» در سال‌جاری نیز مانند سال گذشته در بوستان‌های اصلی مناطق برگزار می‌شود. این جشنواره همزمان با فصل تابستان و اعیاد شعبان‌المعظم، با مضامین ورزشی و فرهنگی به‌منظور غنی‌سازی‌ اوقات فراغت شهروندان و ایجاد فضای شاد و مفرح در بوستان‌های مختلف برگزار می‌شود. در این جشنواره که به مدیریت مردم و مدیران محله‌ها برپا می‌شود، برنامه‌های گوناگون و متنوع ورزشی، تفریحی، سرگرمی و آموزشی تهیه و تدارک دیده شده و عموم خانواده‌ها در کنار یکدیگر و در فضایی شاد و صمیمانه شاهد اجرای این برنامه‌ها خواهند بود. مطابق سال‌های گذشته، ایستگاه‌های ورزشی در رشته‌های گوناگون بومی و محلی شامل ایستگاه‌های ورزشی تیراندازی با کمان و تپانچه، دارت، بولینگ، تنیس روی‌میز، بدمینتون، بسکتبال خیابانی، بازی‌های کودکان و ده‌ها برنامه متنوع دیگر تدارک دیده شده است. همچنین در این جشنواره ارائه بسته‌های فرهنگی و برپایی ایستگاه‌های فرهنگی دایر می‌شود که در آن کارآفرینان محصولات خود را عرضه می‌کنند. به‌منظور توسعه و گسترش روحیه شادابی در بین شهروندان، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقات ورزشی روزانه برگزار و به‌صورت انفرادی و گروهی هدایایی اهدا می‌شود. برپایی غرفه پزشکی و سلامت همراه با مشاوره پزشکی و انجام تست فشارخون و قندخون و غرفه آموزش شهروندی از دیگر بخش‌های این جشنواره است و باتوجه به اجرای موفق این برنامه در سال گذشته، امسال نیز با تدبیر و مدیریت شهری جشنواره‌های تفریحی و ورزشی قنوت انتظار به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

  • در زمینه تفریحات ورزشی در ماه رمضان چه تدارکی برای شهر دیده شده است؟

با فرارسیدن ‌ماه مبارک رمضان که در هفته سوم تابستان از راه می‌رسد، یکسری ویژه‌برنامه ورزشی تدارک دیده شده است که برگزاری مسابقات جام رمضان با حضور 6هزار تیم ورزشی، یکی از این برنامه‌هاست. سازمان ورزش شهرداری تهران با برگزاری مسابقات ورزشی جام رمضان بیش از 6 هزار تیم ورزشی محله‌ها را در 6 رشته ورزشی تقسیم کرده است. اجرای این مسابقات با بهره‌گیری از فضاهای ورزشی نظیر 600 زمین چمن مصنوعی، در آستانه‌ ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. جام رمضان نیز با حضور 4هزار تیم محلی در رشته فوتسال، 2هزار تیم محلی و منطقه‌ای فوتبال و 300 تیم ورزشی کارکنان شهرداری تهران برگزار می‌شود. همچنین ایستگاه‌های تندرستی در ایام‌ ماه مبارک رمضان در زمان معمول برگزار نمی‌شوند و زمان اجرای آنها در تمام هزارو900 ایستگاه به بعد از افطار تا سحر تغییر می‌کند. جشنواره ملی فرهنگی تفریحی شهرداری تهران نیز از فردا (دوم تیرماه) به‌مدت 10روز در بوستان ولایت با هدف ایجاد روحیه نشاط و پویایی و سرزندگی در بین شهروندان و تحکیم بنیان خانواده، توسعه و ترویج تفریحات سالم در راستای غنی‌سازی‌ اوقات فراغت شهروندان، آشنایی با فرهنگ بومی و محلی استان‌ها و در نهایت ترویج فرهنگ شهروندی و سبک زندگی ایرانی‌- اسلامی برگزار می‌شود.

  • در سال‌های اخیر جشنواره‌های بزرگی در تهران به‌صورت منطقه‌محور در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود. تجربه این منطقه‌گرایی و محله‌محوری چه بوده است؟

شهرداری تهران به‌عنوان یکی از نهادهای اجتماعی که مسئولیت ساماندهی امور فرهنگی- اجتماعی پایتخت را به‌عهده دارد، در سال‌جاری با درنظر گرفتن معیارهای حاصل از 7سال برگزاری جشنواره‌ها، برنامه‌ای برای حمایت معنوی از جشن‌های مردمی پی‌ریزی کرده است. در این گام مدیریت شهری تجربه‌ای را به‌کار بسته که در سال‌های اخیر به‌دست آمده بود. روند مشارکت‌های اجتماعی در پایتخت نشان می‌دهد که هرگاه نهادی به‌عنوان برگزار‌کننده وارد میدان فرهنگ و آیین مردم شود، نتیجه چشمگیری به‌دست نمی‌آورد اما مدیریت معنوی و حمایت‌های ضمنی همواره موفق بوده و موجب ارتقای کیفیت برنامه‌های فرهنگی شده است. برای نمونه ما در سال‌های اخیر طرح پیاده‌راه فرهنگی میدان امام‌حسین(ع) و خیابان 17شهریور را اجرا کردیم تا بستری برای حمایت معنوی از برنامه‌های مذهبی- آیینی شهروندان باشد اما مردم خودشان با اتکا به سرمایه انسانی و استعدادهای نهفته بهترین جشن‌ها و عزاداری‌ها را در این محل برگزار کردند و نشان دادند که مدیران قابلی برای برگزاری برنامه‌های اجتماعی هستند.

نسیم بهشت در ایستگاه‌های مترو

اجرای سرود، تئاتر مجسمه‌ای و فضاسازی ایستگاه‌های مترو با محوریت انتظار از برنامه‌هایی است که امسال همزمان با اعیاد شعبانیه از سوی امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام مرتضی جعفرپور، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در تشریح برنامه‌های نیمه‌شعبان و ولادت حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: محوریت تمامی برنامه‌ها براساس ولادت امام زمان و روز مستضعفان در برنامه‌ای به نام قنوت انتظار تهیه شده است. حجت‌الاسلام جعفرپور افزود: در راستای زیباسازی محیطی مترو همزمان با اعیاد شعبانیه، در داخل واگن‌های قطار لمینت نصب می‌شود و در ایستگاه‌ها نیز بنر‌ها و نگاه‌گذرهایی در قالب مجموعه‌ای از احادیث و تصاویر مرتبط با موضوع انتظار طراحی شده است به‌طوری که مسافران می‌توانند حین عبور از 17ایستگاهی که برای نصب نگاه‌گذرها درنظر گرفته شده است، مضامین و تصاویری را با محوریت انتظار مشاهده کنند. معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران از برنامه کتیبه شادی خبر داد و گفت: در این راستا زیباسازی واگن‌های قطار در دستور کار قرار می‌گیرد. وی همچنین از نصب آثار حجمی مزین به نام حضرت حجت(عج) و القاب ایشان در داخل 30ایستگاه مترو خبر داد و گفت: از برنامه‌هایی که برای مسافران مترو درنظر گرفته شده است می‌توان به اجرای سرود با موضوع انتظار در 4 ایستگاه تجریش، حضرت ولی عصر، دروازه دولت و امام خمینی اشاره کرد. به گفته حجت‌الاسلام جعفرپور یکی از برنامه‌های هنری اعیاد شعبانیه که با استقبال مسافران نیز مواجه بوده، تئاتر مجسمه‌ای است که در اعیاد شعبانیه نیز با موضوع انتظار در ایستگاه ولی عصر برگزار می‌شود. معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران همچنین از اکران تیزر و فتو‌کلیپ در داخل واگن‌ها و سکوهای قطار با موضوع ولادت امام زمان (عج) خبر داد و گفت: این برنامه‌ها از آغاز تیرماه تا پایان اعیاد شعبانیه برگزار می‌شود.از برنامه‌های موفقی که سال گذشته در متروی تهران با استقبال گسترده مردم مواجه شد، طرح «نسیم بهشت» بود که براساس آن این طرح امسال نیز با حضور روحانیون و طلبه‌های جوان در ایستگاه‌های مترو، برگزار و به سؤالات شرعی افراد پاسخ داده می‌شود. معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این‌باره تصریح کرد: سال گذشته این برنامه برای نخستین‌بار به اجرا درآمد که استقبال مردمی از آن قابل توجه بود و در راستای نظرات مثبت مسافران، این برنامه امسال نیز از 20شعبان آغاز شده و تا پایان‌ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. وی همچنین از انتشار نشریه الکترونیک «هم‌قطار» خبر داد و افزود: این نشریه الکترونیک با موضوع انتظار و ولادت حضرت امام زمان(عج) همزمان با اعیاد‌شعبانیه در اختیار تمامی کارکنان مترو قرار می‌گیرد.

 

کد خبر 219822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز