مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

دوباره شهر به تکاپو افتاده است برای ضیافتی تازه. رمضان دوباره به کوچه‌کوچه این مرز و بوم سر زده است تا جلایی پیدا کند روح و قلب این شهر و مردمان این مرز و بوم. همیشه می‌دانستیم رمضان که بیاید به کوچه‌های شهر، همه‌‌چیز تغییر می‌کند.

قرآن

 رنگ و رویی نو می‌گیرد این سیمای خاکستری. شهر چهره عوض می‌کند و سیمایی نو می‌گیرد و زندگی شبانه در شهر آغاز می‌شود. همیشه می‌گفتیم رمضان که بیاید تمام فضاهای عمومی شهر تهران اعم از پارک‌ها و بوستان‌ها شب‌ها پرازدحام‌تر از همیشه می‌شود و شور و اشتیاق در جای‌جای این شهر جریان می‌یابد؛ از بوستان‌های پایتخت گرفته که هیاهوی بچه ها در آنها می پیچد، تا مراکز فراغتی و فرهنگی که میزبان شهروندان خواهد شد به‌ویژه در طول سال‌های گذشته باغ موزه دفاع‌مقدس با برگزاری ویژه برنامه شب‌های شیدایی میزبان دائمی شب‌های رمضان است. شهروندان چند سالی است که به باغ موزه دفاع‌مقدس می‌روند تا شب‌های شیدایی را در رقص نور و رنگ و آب به مرور خاطرات گذشته بپردازند. در کنار این مجموعه، شهر تهران در شب‌های رمضان با مجموعه‌ای از فضاهای مختلف فرهنگی، میزبانی است کم نظیر.سینماهای شهرتهران، سانس‌های شبانه خود را تا سحرگاه ادامه می‌دهند و روزه‌داران هر شب می‌توانند در گوشه و کنار شهر پرسه بزنند و زندگی متفاوتی را تجربه کنند؛ زندگی‌ای که با معنویت عجین شده. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از برگزاری مراسم باشکوه استقبال از‌ماه مبارک رمضان در سطح مکان‌های عمومی نظیر مساجد، بوستان‌ها و سراهای محله خبر داد و گفت: این مراسم همراه با برگزاری برنامه‌های آیینی در 4فرهنگسرا به‌صورت پهنه‌ای و میدان امام‌حسین(ع) برگزار خواهد شد.

سیدمحمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای‌ماه مبارک رمضان افزود: بیش از 100عنوان برنامه در قالب برگزاری جشنواره‌های متنوع شهری، فعالیت فرهنگی، هنری و مذهبی در این‌ماه توسط سراهای محله و هدایت و نظارت مناطق 22گانه همچنین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران در سطح این کلانشهر برگزار می‌شود. وی همچنین معتقد است: تعمیق مفاهیم فرهنگ شهروندی با تکیه بر ارزش‌های دینی و مذهبی‌، ارتقای نشاط معنوی شهروندان با رویکرد تلطیف فضاهای دینی‌، ایجاد انس و الفت بین شهروندان با تکیه بر تقویت ارزش‌های دینی و اسلامی و پاسداشت مراسم و مناسبت‌های مذهبی مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های این‌ماه هستند که با رویکرد تأکید ویژه بر آموزه‌های ائمه اطهار(ع)‌، امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در برنامه‌ریزی فعالیت‌های فرهنگی مذهبی‌، توجه به وحدت و وفاق عمومی شهروندان با تقویت انسجام و همبستگی اجتماعی و در نهایت بازشناسی ظرفیت‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اجرایی می‌شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأکید بر استفاده همه‌جانبه از ظرفیت‌ جشنواره‌های شهری به‌ویژه جشنواره آیینی شمسه در اجرای برنامه‌های‌ ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در این ایام به تناسب از ظرفیت‌های مردمی شناخته شده در جشنواره‌های مشکات، بام، شکوفا، شمسه، سلامت محله و تسنیم استفاده خواهد شد و هریک از خانه‌های سراهای محله باید نسبت به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری مطابق با سلیقه‌های شهروندان اقدام کنند. وی گفت: جشنواره قرآنی شمسه با موضوع قرآن و هویت، قرآن و توسعه اخلاقی، قرآن و خانواده و قرآن و اخلاق در 2بخش مکتوب و شفاهی، جشنواره دعا و نیایش در بخش‌های روخوانی، حفظ، بازخوانی برکات و تأثیرات وجود مرقد مطهر امام‌هشتم(ع) و امامزادگان(س) و بقاع متبرکه در حفظ جامعه(متون ادبی) برگزار می‌شود. نایب‌رئیس شورای‌عالی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تهران از برگزاری 220محفل انس با قرآن در مناطق خبر داد و عنوان کرد: با همکاری مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران و مناطق 22گانه در هر منطقه 10محفل انس با قرآن کریم با محوریت تقدیر از فعالان، پیشکسوتان و استعدادهای قرآنی‌، اهدای قرآن کریم به مساجد و هیئات مذهبی برگزار می‌شود. همچنین برگزاری محافل قرائت و ختم گروهی قرآن در فاصله اذان مغرب تا سحر از دیگر برنامه‌های این ایام به شمار می‌رود.

فروشگاه‌های 24ساعته

فعالیت شبانه روزی 8فروشگاه شهروند و خدمات رسانی 10میدان میوه‌وتره‌بار تا ساعت 24شب بخشی از برنامه‌های شهرداری تهران است. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به برنامه‌های‌ ماه مبارک رمضان در شهرداری تهران گفت: با توجه به بلندی روزها در‌ماه رمضان، 8فروشگاه شهروند به‌صورت شبانه روزی فعال هستند و همچنین در 10میدان اصلی تره‌بار نیز تا 12شب به شهروندان خدمات‌رسانی می‌شود.عبداللهی خاطرنشان کرد: به مناسبت شب‌های قدر در بهشت‌زهرا(س) نیز برنامه‌های مختلفی برپا و در سایر روزهای رمضان پذیرایی افطار انجام می‌شود. سازمان پارک‌ها 24ساعته آماده است و همچنین سازمان آتش‌نشانی در رسیدگی به مساجد در این زمینه فعال است. در این زمینه سازمان زیبا‌سازی‌ نیز چهره شهر را برای‌ماه رمضان، شب‌های قدر و عید فطر آماده می‌کند.

شهروندانی سالم

از سوی دیگر اداره کل سلامت شهرداری تهران امسال همزمان با فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان برنامه‌های ویژه غبارروبی مساجد، مشاوره تغذیه و استقرار ایستگاه‌های انتقال خون را در برنامه سلامت در ضیافت پیش‌بینی ‌کرده است.مهدی امیری، معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران در این‌باره معتقد است: نخستین برنامه‌ماه مبارک رمضان غبار‌روبی مساجد و رسیدگی به شرایط بهداشتی آنهاست که با همکاری بالغ بر 11هزار و 500عضو کانون خادمین سلامت مساجد، در آستانه‌ماه مبارک رمضان، یک هزار و 500مسجد تحت پوشش شهرداری با همکاری معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران غبار‌روبی می‌شود.معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: بحث مسائل ایمنی و بهداشتی مساجد از موضوعات مهمی است که در آموزش خادمین سلامت مساجد به آن توجه شده است؛ به‌طوری که پیش از فرا رسیدن‌ماه مبارک رمضان این افراد با شرکت در جلسات اداره کل سلامت، درخصوص روش‌های رعایت بهداشت و ایمنی آموزش دیده‌اند و مسائلی همچون بهداشت آبدارخانه، مراکز پخت و توزیع غذا در مساجد وبررسی ایمنی نمازگزاران از سوی این افراد مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد.

امیری از راه‌اندازی 4پایگاه سیار انتقال خون ویژه شب‌های قدر خبر داد و گفت: براساس گزارش‌های سازمان انتقال خون طی‌ماه مبارک رمضان به‌دلیل روزه‌داری، با کاهش اهدای خون در شهر تهران مواجه هستیم از این‌رو این برنامه با همکاری سازمان انتقال خون استان تهران برگزار می‌شود و روزه‌داران همزمان با فرارسیدن شب‌‌های قدر در فاصله زمانی افطار تا سحر می‌توانند با اهدای خون در این پایگاه‌ها به جبران کمبود ذخایر خون شهر تهران کمک کنند.

معاون ارتقای سلامت اداره کل سلامت شهرداری تهران افزود: پایگاه‌های سیار انتقال خون در حرم امامزاده صالح واقع در منطقه یک، پایگاه هیأت رزمندگان اسلام واقع در منطقه2، مصلی امام‌خمینی‌(ره) واقع در منطقه 7و حرم حضرت عبدالعظیم در منطقه 20شهرری مستقر هستند و داوطلبانی که هیچ‌گونه مشکلی نداشته و در سن اهدای خون قرار داشته باشند، با تأیید پزشک می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند. وی از برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با‌ماه مبارک رمضان در سطح مساجد و کانون‌های سلامت در 374محله شهر تهران خبر داد و افزود: این دوره‌های آموزشی شامل تغذیه سالم، سلامت معنوی و تأثیر روزه بر سلامت جسم و روان خواهد بود و طی‌ماه مبارک رمضان مشاوره تغذیه در خانه‌های سلامت رایگان است.

ماه رمضون ترون و ترونیا

وقتی حرف از خاطره می‌شود و تهران سال‌های دور، مرتضی احمدی کتاب شفاهی خاطره‌هاست. البته این هنرپیشه و دوبلور تلویزیون کتاب‌هایی هم در این‌باره نوشته است؛ کتاب‌هایی که از عادت‌ها، آیین‌ها و رفتارهای ساکنان قدیمی تهران می‌گویند. مرتضی احمدی در این نوشته‌ها لهجه تهرانی‌ها را هم رعایت کرده است؛ لهجه‌ اهالی کوچه و بازار تهران را. بنابراین متنی که از کتاب «پرسه در احوالات ترون و ترونیا» انتخاب شده و در احوالات‌ماه رمضان تهرانی‌هاست را باید با همان لهجه بخوانید: «نه رادیویی داشتیم، نه تلوزیونی، نه میکروفونی و نه بلن گویی، اما صداهامون به هم می‌رسید. تو این‌ماه یه ساعت مونده به سحر واسه آگاهی و بیدار شدن مردوم روزه بگیر می‌رفتیم بال پشتبون، تکیه می‌دادیم به خرپشته، یه طشت بزرگ مسی داشتیم که یه کفشو به کف پشت بون و لبه چپ و راسشو به کنده 2زانو می‌گرفتیم و با 2قطعه چوب گرد و با ریتم خاصی به وسطش می‌کوبیدیم که با صدای آشنای اون تو دل سیاهی شب یواش یواش چراغای خونه‌ها یکی یکی روشن می‌شد و زیبایی همه سالشو به کوچه و محله شهرمون می‌داد. بعد از اینکه همه بیدار می‌شدن نوبت به مناجات و سحری خوردن می‌رسید. بعد غرش توپ که تو 3نقطه ترون - میدون باغ شاه، میدون توپخونه و دوشون تپه شلیک می‌شد و همینطور بعد صدای موذن و خوندن نماز، چراغ خونه‌ها دوباره خاموش و شهر بازم برای مدت کوتاهی به خواب می‌رفت. تو قلب زمسون با هر قدر سوز و سرما و برف و بارون حتی خود من برا نمونه یه دفه از طشت زدن و اذون گفتن و مناجات کردن غافل نشدم و همه ساله ادامه می‌دادم. این فقط عشق بود. موقه افطار که می‌شد مادر در کنار سمور زغالیش که قل‌قل می‌کرد، چمبک می‌زد، با صدای غرش توپا و صدای لکوموتیوهای راه‌آهن که به چار گوشه ترون می‌رسید و رسم همه ساله بود، برا هر نفر نفص اسکام کمر باریک آب جوش میریخ. پدر که بالای سفره می‌شس دعای مخصوص و می‌خوند و بش فوت می‌کرد و مام به تقلید ازون، افطارمونو وا می‌کردیم».

کد خبر 223547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز