همشهری آنلاین: بر پایه یک گزارش، سناتور امریکایی جان مک کین در سفر اخیر خود به سوریه با یکی از تروریست‌های بدنام که در ربایش گروهی از زوار لبنانی دخیل بوده، دیدار کرده است.

مک کین

به گزارش پرس تی وی، یازده زائر شیعه در می سال ۲۰۱۲ به دست شبه نظامیان سوریه در شهر عزاز واقع در استان حلب ربوده شدند.

پس از انتشار عکس‌های مک کین و تروریست مذکور دو تن از ربوده‌شدگان، که مدتی بعد آزاد شدند، این شبه‌نظامی را که در ربایششان دخیل بوده است شناسایی کردند.

به گفته انور ابراهیم و حسین علی عمر، دو گروگانِ آزاد شده و اعضای خانواده‌ی ۹ ربوده‌شده‌ی دیگر که هنوز هم در اسارت شبه‌نظامیان به سر می‌برند در عکس‌های منتشر شده جان مک کین، سناتور و سیاستمدار امریکایی در کنار یکی از آدم‌رباها با نام محمد نور دیده می‌‎شود.

در عکس‌های منتشر شده از سوی دفتر مک کین، نور لباسی آبی پوشیده است و یک دوربین در دست دارد.

در پی احراز هویت این آدم‌ربا، دفتر مک کین مدعی شده است که این سناتور امریکایی از هویت فردی که با وی ملاقات داشته آگاه نبوده است.

به گفته برایان راجرز، سخنگوی مک کین، این سیاستمدار امریکایی از طریق ترکیه به منظور ملاقات با ژنرال سلیم ادریس، فرمانده ارشد شبه‌نظامیان تحت حمایت خارج وارد سوریه شده است.

دکتر محمد مرندی استاد مطالعات امریکایی در دانشگاه تهران در گفتگو با پرس تی‌وی تصریح کرد: «انسان باید خیلی ساده لوح باشد که باور کند مک کین از هویت افرادی که قصد ملاقات با آنان را داشته بی‌خبر بوده است.»

این تحلیلگر سیاسی همچنین تاکید کرد که ادعای سخنگوی مک کین به کلی غیر قابل باور است چرا که وی به عنوان یک سناتور امریکایی که آشکارا از شبه‌نظامیان و گروه‌های تکفیریِ حاضر در سوریه حمایت کرده است، باید از هویت تک تک افرادی که با آنان قرار ملاقات می‌گذارد، آگاه باشد.

جان مک کین هرگز در اعلام حمایت آشکار امریکا از تروریست‌ها و شبه‌نظامیان حاضر در سوریه، که اغلب گروه‌های اسلامی را کافر می‌دانند، اکراه و یا ملاحظه نداشته است.

این سناتور امریکایی در تاریخ ۲۵ می اعلام کرد که در صورت شکست کنفرانس ژنو درباره سوریه واشنگتن «نیروی هوایی دمشق را از بین خواهد برد.»

این در حالی است که سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید، این ناآرامی‌ها از خارج از کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌های موجود نیز حاکی از آن است که شمار زیادی از شورشیان اتباع خارجی هستند.

شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر نیز شورشیان برخوردار از حمایت خارجی را به ارتکاب جنایات جنگی در سوریه متهم کرده‌اند.

کد خبر 216710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز