گروه بین‌الملل: یک روز پس از ورود غیرمنتظره یک سناتور آمریکایی به خاک سوریه برای دیدار با مخالفان مسلح این کشور، حرکت ارتش به سوی حلب برای پاکسازی آن از گروه‌های مسلح آغاز شد و به موازات اقدام اتحادیه اروپا در لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان، روسیه تأکید کرد که موشک‌های اس300 را به سوریه تحویل خواهد داد.

مک کین

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه و رقیب پیشین اوباما برای ریاست جمهوری آمریکا که از طرفداران سرسخت اقدام نظامی و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است، 2روز پیش و به‌صورت محرمانه از مرز ترکیه وارد گذرگاه مرزی باب‌الهوی در استان حلب در سوریه شد اما از همان گذرگاه مرزی فراتر نرفت.

لؤی المقداد هماهنگ‌کننده رسانه‌ای مخالفان سوریه هم اعلام کرد: جان‌مک‌کین به همراه سلیم ادریس یکی از فرماندهان این گروه وارد این گذرگاه مرزی شده و با شماری از فرماندهان گروه‌های مسلح دیدار کرد.جان مک کین ارشدترین مقام آمریکایی است که اقدام به چنین کاری می‌کند. برایان راجرز مسئول رسانه‌ای دفتر مک کین هم این موضوع را تأیید کرد و گفت که وی حدود یک‌ساعت در این نقطه مرزی درنگ کرده است. دفتر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در واکنش به این اقدام، اعلام کرد که ورود مک کین به خاک سوریه هیچ فایده‌ای برای برگزاری کنفرانس ژنو2 نخواهد داشت.

در همین حال، ارتش سوریه یگان‌های خود را برای پاکسازی کامل استان حلب از گروه‌های مسلح، روانه این استان شمالی کرد. روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از منابع امنیتی سوری گزارش داد که ارتش سوریه که در آستانه پاکسازی کامل استان حمص قرار گرفته، عازم استان حلب شده تا طی چند روز آینده پاکسازی پایتخت اقتصادی کشور را آغاز کند. استان حلب تا یک سال پس از آغاز بحران در سوریه آرام بود اما در پی خیانت فرمانده شاخه امنیت نظامی استان، 10 هزار پیکارجوی مسلح وارد این استان شدند و کنترل بسیاری از مناطق را به‌دست گرفتند.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا ممنوعیت ارسال سلاح به گروه‌های مخالف سوریه را لغو کرد و روسیه هم تأکید کرد که موشک‌های اس300 خود را به سوریه تحویل خواهد داد.به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که این سلاح‌ها صرفا به ائتلاف مخالفان سوریه و تنها به‌شرط استفاده از آنها برای دفاع از غیرنظامیان فروخته و تحویل داده خواهد شد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید سازوکارهای مقابله با سوءاستفاده از این سلاح‌ها را مشخص سازند.

وی افزود: کشورهای عضو در حال حاضر ملزم به‌خودداری از صدور سلاح هستند و احتمالا پیش از ابتدای ماه اوت با توجه به کنفرانس ژنو2 در این موضوع تجدیدنظر خواهد شد. دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به این تصمیم اعلام کرد که چنین تصمیمی هیچ تأثیر مثبتی در روند برگزاری کنفرانس ژنو2 نخواهد گذاشت.

ائتلاف مخالفان سوریه هم این تصمیم را دیرهنگام توصیف کرد. لؤی صافی سخنگوی ائتلاف افزود: با وجود مثبت بودن این اقدام، اما ناکافی و دیرهنگام است. صافی علت دیرهنگام بودن این اقدام را نگفت اما به‌نظر می‌رسد پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف باعث چنین تحلیلی از سوی ائتلاف شده باشد.اما در اردوگاه مقابل، روسیه اعلام کرد که برخلاف فشارها و گمانه‌زنی‌ها، موشک‌های زمین‌به‌هوای اس300 را به سوریه تحویل خواهد داد. الکساندر گروشکو نماینده دائم روسیه در ناتو افزود: مسکو تعهدات خود را برای صادرات موشک‌های اس300 به سوریه اجرا خواهد کرد.

این در حالی است که چندی پیش بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای منع فروش این موشک‌ها، به روسیه سفر کرده بود. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه هم تأکید کرد که فروش این سامانه‌های دفاع هوایی به سوریه نه عامل ناآرامی بلکه عامل امنیت و مانع از هرگونه دخالت نظامی طرف‌های خارجی در منازعات سوریه خواهد شد. موشک‌های اس300 ماهیت دفاعی دارد و برای مقابله با موشک‌های کروز تولید شده است.

کد خبر 216419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز