سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: منابع نظامی لبنان اعلام کردند، دیروز افراد مسلح ناشناس به سوی یک پاسگاه ایست‌بازرسی ارتش لبنان واقع در نزدیکی شهرک مرزی عرسال در شرق دره بقاع تیراندازی کردند که در اثر آن، 2سرباز لبنانی کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

جنگ

سرباز زخمی شده بعد از انتقال به بیمارستان درگذشت. این پاسگاه در نزدیکی مرز لبنان با سوریه واقع شده‌است و مهاجمان که با یک دستگاه اتومبیل به آن نزدیک شده بودند، پس از تیراندازی به سوی نظامیان لبنانی، به آن سوی مرز گریختند.به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، منطقه مرزی اطراف عرسال از مناطقی است که مخالفان حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای رفت‌وآمد افراد و قاچاق اسلحه به داخل سوریه از آن استفاده می‌کنند.

در شهرک عرسال و مناطق اطراف آن شمار قابل‌توجهی از مخالفان مسلح و غیرمسلح سوریه مستقر هستند. شهر عرسال پیش از این هم شاهد درگیری بین نظامیان لبنانی و افراد مسلحی بوده که گفته می‌شود با گروه‌های مخالف حکومت سوریه مرتبط هستند. 3‌ماه پیش نیز 4سرباز لبنانی و 2شبه‌نظامی مسلح در تبادل آتش بین دوطرف در نزدیکی عرسال کشته شدند.

روز یکشنبه، 2فروند موشک به هدف‌هایی در بخش عمدتا شیعه‌نشین جنوب بیروت، پایتخت لبنان، اصابت کرد که در نتیجه آن، چند نفر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به‌عهده نگرفته اما یک روز قبل از این حمله، مخالفان مسلح سوریه اعلام کرده‌بودند که به حزب‌الله در خاک لبنان حمله می‌کنند.این در حالی است که در شهر طرابلس در شمال لبنان نیز از یک هفته پیش درگیری‌های سنگینی میان گروه‌های سلفی تندروی طرفدار مخالفان سوریه با ارتش لبنان و همچنین علوی‌های ساکن این منطقه جریان دارد.

این درگیری‌ها در یک هفته گذشته نزدیک به 30کشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشته‌است. هر چه که پیشروی و موفقیت‌های ارتش سوریه در شهر قصیر علیه مخالفان مسلح بیشتر می‌شود، شدت حملات سلفی‌ها در شهر طرابلس علیه ارتش لبنان و علوی‌های این منطقه هم بالاتر می‌رود.

با حمله روز سه‌شنبه شبه‌نظامیان مسلح به یک ایست‌بازرسی ارتش لبنان، به‌نظر می‌رسد که مخالفان مسلح سوریه به‌صورت علنی قصد کشاندن جنگ سوریه به خاک لبنان را دارند و می‌خواهند انتقام ناکامی‌های نظامی خود را در خاک سوریه، از لبنان بگیرند. مخالفان مسلح سوریه گفته‌بودند که پاسخ حزب‌الله را در خاک لبنان می‌دهند.

سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان این هفته در سخنانی ضمن تأکید بر حمایت از دولت سوریه و جلوگیری از سقوط این دولت گفته‌بود که در جنگ میان سوریه با نیروهای تکفیری که سرها را می‌برند و قلب‌ها را می‌درند، هرگز سوریه را تنها نمی‌گذارد و از قاتلان حمایت نمی‌کند. او گفته‌بود که هدف از این اقدام حزب‌الله، مسائل طایفه‌ای و قومی مانند رویارویی میان شیعه و سنی نیست؛ چرا که حزب‌الله در جنگ بوسنی در دهه 1990از مسلمانان سنی این کشور در مقابل صرب‌ها حمایت کرده‌بود.در پی حمله دیروز، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان با فرمانده ارتش این کشور جلسه ویژه‌ای تشکیل داد و اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد عوامل بیرونی، ثبات لبنان را تهدید کنند.

کد خبر 216422
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز