پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: انهدام مراکز تجمع افراد مسلح در حلب کشته شدن 600 فرد مسلح در حلب را به دنبال داشت. این درحالی است که از «القصیر» خبر می‌رسد که ارتش سوریه کنترل فرودگاه نظامی و روستای الضبعة در ریف القصیر را به دست گرفت.

سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، یگان‌های ارتش سوریه یک مرکز بزرگ تجمع افراد مسلح در نزدیکی کارخانه شیشه حلب که خود را برای حمله به زندان مرکزی شهر حلب آماده می‌کردند، کشته شدن بیش از 300 فرد مسلح را به دنبال داشت.

همچنین در نزدیکی «بنگاه آهن» در شهر حلب درگیری نیروهای ارتش سوریه با افراد مسلح کشته شدن بیش از 100 تروریست مسلح را به دنبال داشت که آنها نیز خود را برای حمله به زندان مرکزی شهر حلب آماده می‌کردند.

این درحالی است که هدف قرار دادن مراکز تجمع افراد مسلح در مناطق کازیة الخولندی، تلة المضافة و الشلال کشته شدن 132 فرد مسلح را درپی داشت. هدف قرار دادن یک مرکز تجمع افراد مسلح در روستای «العلقمیة» انهدام دو دستگاه خودرو مجهز به تیربار سنگین و کشته شدن 23 تروریست و همچنین انهدام یک مرکز تجمع افراد مسلح در میدان «الشعار» کشته شدن 40 تروریست مسلح را به دنبال داشت.

حمص: کنترل فرودگاه نظامی و روستای الضبعة در ریف القصیر

اما از استان حمص در مرکز سوریه و از شهر «القصیر» در غرب سوریه گزارش شده که یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند، کنترل کامل فرودگاه نظامی و روستای الضبعه در ریف القصیر را پس از مجموعه عملیات‌هایی که ارتش سوریه روز گذشته و امروز به اجرا گذاشت به دست گرفت و ده‌ها تروریست مسلح را کشته و شمار زیادی را زخمی کرد که در میان آنها تروریست‌هایی با تابعیت‌های غیر سوری نیز مشاهده می‌شدند.

خبرنگار فارس در این خصوص گزارش داد، به دنبال به دست گرفتن فرودگاه نظامی و روستای الضبعه به دست ارتش سوریه که امروز صورت گرفت و تسلط بر منطقه الحمیدیه که روز گذشته روی داد، تنها روستای «عرجون» باقی مانده که باید از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی شود که نیروهای ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در این منطقه با هدف پاکسازی آن از عناصر مسلح را آغاز کرده‌اند و با تسلط کامل ارتش سوریه بر آن ریف القصیر به طور کامل تحت کنترل و تصرف ارتش سوریه خواهد بود.

همچنین خبرنگار فارس تاکید کرد که یگان‌های ارتش سوریه همچنان به عملیات نظامی خود در شهر القصیر ادامه می‌دهند که تنها 20 درصد از منطقه غربی و 50 درصد از منطقه شمالی آن هنوز در تصرف افراد مسلح بوده و با پاکسازی آن از وجود گروه‌های تروریستی شهر «القصیر» به طور کامل تحت کنترل و تصرف ارتش سوریه خواهد بود.

اما در خصوص تاخیر عملیات ارتش سوریه در منطقه شمالی خبرنگار فارس گزارش داد که پراکندگی گسترده افراد مسلح در منطقه شمالی و تمرکز و استقرار تک تیراندازان وابسته به گروه‌های تروریستی در مناطق حساس و مهم، در کنار بمبگذاری بسیاری از منازل و راه‌های این منطقه و استفاده از اهالی این منطقه به عنوان سپر انسانی از جمله دلایل تعویق عملیات ارتش نظامی ارتش سوریه در منطقه شمالی القصیر بوده است.

یک منبع محلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس توضیح داد که منطقه شمالی شهر القصیر بین دو هزار تا دو هزار و 500 نفر جمعیت دارد که افراد مسلح از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند تا مانع پیشروی ارتش سوریه در منطقه شمالی شوند.

ریف دمشق: ارتش سوریه بار دیگر عملیات خود در ریف دمشق را آغاز کرد

با پایان یافتن مهلت داده شده از سوی ارتش سوریه به اهالی مناطق مختلف ریف دمشق و همچنین شکست خوردن میانجی‌گری‌های شخصیت‌های بارز و برجسته منطقه در قانع کردن عناصر مسلح به بر زمین گذاشتن سلاح و تسلیم خود نیروهای ارتش سوریه و پس از محاصره مناطق مختلف ریف دمشق و مناطق همجوار آن مانند کسیدی مقداد و ببیلا نیروهای ارتش سوریه به زودی عملیات خود در این مناطق را آغاز خواهند کرد.

با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره افراد مسلح، یگان توپخانه ارتش سوریه حملات خود جهت هدف قرار دادن مراکز تجمع و مقر گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف ریف دمشق در جنوب سوریه را آغاز کرد تا همزمان با آن پیشروی ارتش سوریه از طریق گذرگاه‌های منطقه «الشرقیه» با تامین امنیت مسیر فرودگاه آغاز شود که مشرف به منطقه «بیت سحم» در نزدیکی پل اول و همچنین منطقه «سیدی مقداد» است و این بسته شدن تمام گذرگاه‌های منتهی به این منطقه را به دنبال دارد. در نتیجه این دو منطقه با یک کمربند امنیتی از منطقه «ببیلا» جدا می‌شود که درحال حاضر کانون تجمع افراد مسلح در ریف دمشق به شمار می‌آید و در عین حال شاهد شدیدترین و سخت‌ترین حملات توپخانه‌ای در این منطقه است.

نیروهای ارتش سوریه پیشتر مسیر فرودگاه بین المللی دمشق از منطقه بیت سحم را از وجود تک تیراندازان وابسته به گروه‌های مسلح را پاکسازی کرده بودند، اما پیشروی خود در این منطقه را به خاطر تلاش شخصیت‌های منطقه برای میانجی‌گری بین افراد مسلح جهت بر زمین گذاشتن سلاح و تسلیم خود به نیروهای ارتش سوریه متوقف کرده بودند که این تلاش‌ها با ناکامی و شکست مواجه شدند.

الرقه: درگیری مسلحانه گروه‌های تروریستی وابسته به «ارتش آزاد سوریه» و «جبهه النصره»

اما از استان الرقه، در شمال مرکزی سوریه خبر می‌رسد که منطقه «تل ابیض» همچنان شاهد درگیری مسلحانه گروه تروریستی موسوم به «کتائب فاروق» وابسته به «ارتش آزاد سوریه» با یکی از گروه‌های جهادی تکفیری «جبهه النصره» است که در نتیجه آن شماری از عناصر مسلح دو طرف کشته و زخمی شدند.

همچنین نیروهای ارتش سوریه عناصر یک گروه تروریستی را دستگیر کرد که در منطقه «دیر الزور» در شرق سوریه اقدام به دزدی و غارت و چپاول تاسیسات و مراکز عمومی این منطقه می‌کردند. با بازداشت عناصر این گروه تروریستی وسایل و تجهیزات به سرقت رفته از موسسه راه آهن شهر دیر الزور به آن بازگردانده شد.

همچنین ادامه عملیات‌های ارتش سوریه در شهر الرقه کشته شدن یکی از امرای جبهه النصره به نام «فیصل البو» در این منطقه را درپی داشت. این درحالی است که افراد مسلح اقدام به سوزاندن 9 نقطه نفتی از لوله نفتی کشیده شده بین الحسکه و الرقه کردند که دلیل آن بروز اختلاف بین گروه‌های مسلح برسر تقسیم نفت سرقت شده بود.

همچنین عملیات نیروهای ارتش سوریه در نزدیکی کارخانه تولید گاز در شمال استان الرقه کشته شدن 40 فرد مسلح را درپی داشت.

دمشق: وقوع یک انفجار تروریستی در نزدیکی بوستان الزاهرة الجدیدة

اما از دمشق، مرکز سوریه خبر می‌رسد که یک انتحاری اقدام به منفجر کردن خود و موتور سیکلت بمبگذاری شده‌اش در نزدیکی بوستان «الزاهرة الجدیدة» کرد که موجب کشته شدن دو شهروند سوری و زخمی شدن 4 نفر دیگر شد.

همچنین در جریان درگیری نیروهای ارتش سوریه با یک گروه مسلح در منطقه «سیدی مقداد» شماری از عناصر مسلح کشته شدند که در میان آنها «ابو محمد الدومانی» سرکرده یکی از گروه‌های تروریستی شناسایی شد.

درعا: سرقت اثار باستانی منطقه

اما به نظر می‌رسد، آثار باستانی سوریه همچنان هدف سرقت‌های گروه‌های تروریستی قرار دارد که می‌توانند از طریق فروش آن آثار به مبالغ کلان و هنگفتی دست پیدا کنند.

منطقه «تل الأشعری» در درعا از جمله مناطقی است که هدف این عملیات‌های ارتش سوریه قرار گرفته و جهت‌های شرقی و جنوب غربی این منطقه شاهد حفاری‌های غیر قانونی عناصر مسلح بوده است.

براساس گزارش‌های به دست آمده تاکنون حدود 10 حفره به عمق سه متر و قطر 8 متر در این منطقه با هدف سرقت اثار باستانی و تاریخی برجای مانده در این منطقه کشف شده است.

مدیریت آثار باستانی و موزه‌های این منطقه درباره حفاری‌های صورت گرفته توضیح داد که به دلیل اوضاع امنیتی از یک سال پیش ابتدا منطقه «افامیا» و پس از آن مناطق «دورا أوروبوس» و «ماری» در دیر الزور و منطقه «کفر عقاب» در إدلب شاهد حفاری‌های غیر قانونی و سرقت آثار باستانی بود که جزو مناطق تاریخی ثبت شده در سازمان یونسکو است و هم اکنون این سرقت‌ها به استان درعا کشیده شده است.

منطقه تل الأشعری از جمله مهمترین تپه‌های جنوب سوریه است که آثار باستانی و تاریخی بسیاری را در خود نهفته دارد.

کد خبر 216690
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز