همشهری آنلاین: روسیه می‌گوید، تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم تسلیحاتی شبه نظامیان در سوریه «مستقیما» به کنفرانس صلح آتی در ژنو «آسیب می‌زند».

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی به نقل از رسانه‌های روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه (۷ خرددا، ۲۸ می) گفت، این اقدام «به طور مستقیم به چشم انداز برگزاری یک کنفرانس بین المللی آسیب می‌زند.»

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه بعد از گفت‌وگوهایی طولانی توافق کردند که تحریم تسلیحاتی شورشیان در سوریه را لغو کنند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در رابط با لغو تحریم تسلیحاتی شبه نظامیان به توافق رسیدند اما تحریم علیه دولت سوریه همچنان پابرجاست.

انگلیس و فرانسه از حامیان این تصمیم و در مقابل اتریش، فنلاند، سوئد و جمهوری چک از مخالفان لغو تحریم تسلیحاتی شبه نظامیان حاضر در سوریه بودند.

ریابکوف گفت، این اقدام جدید و ضد سوری باعث ناراحتی و دلسردی مسکو شده است.

وی تصریح کرد: «ما از تصمیماتی که در حال گرفته شدن هستند، ناراحت و متاسف هستیم؛ تصمیماتی که نه تنها روند رسیدن به یک راه حل سیاسی را تسریع نمی‌کند بلکه حتی با سیاست‌های خود ِ اتحادیه اروپا نیز در تضاد است.»

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین اتحادیه اروپا را به دلیل لغو تحریم‌ها علیه مخالفان دمشق و پابرجا نگاه داشتن تحریم‌ها علیه دولت سوریه به اتخاد «معیارهای دوگانه» متهم کرد.

روسیه و امریکا ۷ می در مسکو به توافق رسیدند که کنفرانسی بین المللی را در مورد سوریه تشکیل دهند. این کنفرانس در ادامه کنفرانس قبلی ژنو است که در ژوئن ۲۰۱۲ برگزار شده بود.

در مذاکرات قبلی ژنو که ریاست آن را کوفی عنان، نماینده قبلی سازمان ملل و اتحادیه عرب برای سوریه به عهده داشت، فرایند سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه در نظر گرفته شده بود.

کشور سوریه بیش از دو سال است که در بحران فرو رفته و بسیاری از جمله شمار زیادی از نیروهای ارتش و امنیتی این کشور در جریان ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 216428
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز