همشهری آنلاین: هم زمان با تلاش دولت سوریه برای بیرون راندن شورشیان از شهر مرزی« القصیر»، سازمان ملل برقراری فوری آتش بس را در این شهر راهبردی خواستار شده است.

سوریه

به گزارش شبکه پرس تی وی، ناوی پیلای کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل و والری آموس رئیس امور بشر دوستانه این سازمان روز شنبه ( ۱۱ خرداد) با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، « می‌دانیم که احتمالا حدود یک هزار و پانصد زخمی نیاز به مداوای اضطراری دارند وباید فورا از شهر تخلیه شوند و همچنین مطلع هستیم که وضعیت عمومی در القصیر وخیم است.»

این دو مقام سازمان ملل هچنین افزودند، گزارش‌هایی درباره ادامه حملات کورکورانه به محله‌های غیر نظامی و همچنین دیگر موارد نقض حقوق بشر و قوانین جهانی بشردوستانه منتشر شده است.»

این دو دیپلمات سازمان ملل همچنین برقراری « آتش بس فوری» را با هدف تخلیه زخمی‌ها از سوی سازمان‌های امدادرسان خواستار شدند.

درهمین حال، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از نیروهای دولتی سوریه و شورشیان خواست تا زمینه را برای خروج غیر نظامیانی که در این شهر گرفتار شده‌اند، فراهم آورند. القصیر بیش از دو هفته است که کانون درگیری میان نیروهای دولتی سوریه با شورشیان مورد حمایت خارجیان است.

مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد،« بان کی مون از تمامی طرف‌ها می‌خواهد تا تمامی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به کار گیرند. وی در عین حال هشدار داد که مسئولیت هر گونه جنایتی علیه مردم القصیر متوجه آن‌ها خواهد بود.»

بنابر گزارش‌ها، صدها شورشی مورد حمایت خارجیان برای جنگ با نیروهای دولتی دمشق که جنبش مقاومت حزب الله از آن‌ها حمایت می‌کنند وارد القصیر شده‌اند. نیروهای دولتی سوریه با حمایت حزب الله در مبارزه با شورشیان، دستاوردهای مهمی کسب کرده‌اند.

در اختیار گرفتن کنترل شهر قصیر برای دو طرف نقطه عطفی در جنگ محسوب می‌شود چرا که این شهر در مسیر بین دمشق و سواحل مدیترانه واقع شده است و در تامین تجهیزات مورد نیاز شورشیان نقش مهمی ایفا می‌کند.

سوریه از اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ میلادی صحنه ناآرامی بوده است. شمار زیادی از مردم این کشور از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در این خشونت‌ها جان خود را از دست داده‌اند. شماری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر شورشیان مورد حمایت خارجیان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج این کشور سازمان‌دهی و هدایت می‌شود.

کد خبر 217031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز