همشهری آنلاین: تلویزیون دولتی سوریه از بازپس‌گیری کنترل کامل شهر «القصیر» از دست تروریست‌ها خبر داد.

ارتش سوریه

به گزارش فارس، ارتش سوریه پس از حدود دو هفته درگیری شدید توانست شهر القصیر را به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد کند.

شبکه خبری المیادین نیز گزارش داد که ارتش سوریه کنترل کامل این شهر را به دست گرفته است.

پیش از این منابع خبری از فرار گسترده تروریست‌ها از شهر القصیر همزمان با پیشروی سریع ارتش سوریه در این شهر خبر داده بودند.

شبکه خبری المیادین هم اکنون در حال پخش تصاویری از شهر القصیر است که به کنترل کامل ارتش سوریه در آمده است.

بر اساس گزارش این شبکه خبری، ارتش سوریه در حال حاضر در حال پاکسازی و مین روبی در مناطق شمالی بعد از فرار تروریست‌ها از این شهر هستند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی کنترل شهر القصیر به دست ارتش سوریه را ضربه سنگینی دیگر بر تروریست‌ها می دانند که از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی کشورهای عربی منطقه و غرب برخوردارند.

این پیروزی در قصیر برگ برنده دمشق در مذاکرات «ژنو2» است که قرار است در ماه جولای در سوئیس برگزار شود.

شهر «القصیر» را باید مرکز منطقه القصیر در استان «حمص» در سوریه به شمار آورد. مهمترین ویژگی شهر «القصیر» را باید در مساحت گسترده آن و وجود انواع فعالیت‌های زراعی، صنعتی، تجاری و فراوانی روستاهای آن دانست.

نیروهای سوری پرچم این کشور را بار دیگر بر فراز شهر القصیر به اهتزاز درآوردند تا پیروزی خود را در این شهر تثبیت کنند.

موقعیت جغرافیایی

از لحاظ جغرافیایی شهر «القصیر» در غرب سوریه قرار دارد و تنها 35 کیلومتر با شهر «حمص» مرکز استان حمص و 15 کیلومتر با مرزهای لبنان فاصله دارد. اغلب مناطق القصیر پست و کم ارتفاع است و کوه‌های چندانی در آن مشاهده نمی‌شود، این درحالی است که رود «العاصی» نیز در آن جریان دارد.

شهر «القصیر» با قرار گرفتن در جنوب غربی شهر حمص در واقع حلقه ارتباط بین ریف شمالی لبنان و ریف جنوبی استان حمص به شمار می‌آید و تا پیش از آغاز بحران سوریه اهالی این منطقه رابطه تناتنگی با ساکنان مناطق لبنان داشتند.

جمعیت شهر «القصیر» تا پیش از آغاز بحران سوریه به 42 هزار نفر می‌رسید و بیش از 40 روستا از لحاظ اداری و تقسیم بندی‌های کشوری تابع این شهر هستند. راه‌های ارتباطی زمینی این شهر را به شهر حمص و خط آهن «ریاق - حلب» صرف نظر از راه‌های ارتباطی زمینی آن را به لبنان مرتبط می‌کند، اما به نظر می‌رسد، از زمان آغاز بحران سوریه این خط آهن از کار افتاده است.

در بعد کشاورزی به دلیل آب و هوای مناسب و وجود دشت‌های گسترده در آن، کشاورزی رونق بسیاری دارد و زردآلو و سیب این منطقه در سوریه معروف است.

در منطقه القصیر همچون دیگر شهرها و مناطق سوریه آثار باستانی و تاریخی بسیاری وجود دارد که می‌توان به شهر تاریخی «جوسیه»، با اکثریت مسیحی نشین آن و «تل النبی مندو» یا همان شهر تاریخی «قادش» اشاره کرد.

اهمیت استراتژیک القصیر

در این اواخر سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس گزارشی از نبردهای جاری در منطقه ریف جنوب غربی «حمص» که به شکلی ویژه شهر «القصیر» را هم در برمی‌گیرد، منتشره کرده‌ و این نبردها را «جنگی جهانی» توصیف کرده‌اند که بین نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح مورد حمایت طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی در جریان است.

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که حدود 23 روستا و مزرعه در منطقه ریف جنوب غربی حمص و در واقع در «حوض العاصی» وجود دارد که در آن بیش از 30 هزار شهروند شیعی لبنانی زندگی می‌کنند که پیشتر روستاهایشان جزو اراضی لبنان شمرده می‌شدند، اما بر اساس قرارداد «سایکس - پیکو» به خاک سوریه منضم شدند. این افراد و روستاها و زمین‌هایشان اگرچه جزو خاک سوریه به شمار می‌آیند، اما دارای تابعیت و شناسنامه‌های لبنانی هستند.

«سید حسن نصر الله»، دبیرکل حزب الله لبنان که در سخنرانی‌های اخیر خود از دفاع و حمایت از شیعیان لبنانی ساکن مناطق مرزی سخن می‌گفت، این افراد و مناطق آنها را مد نظر داشت.

اهمیت منطقه القصیر در بحران سوریه

در بیان اهمیت منطقه القصیر طی دو سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، یکی از دیپلمات‌های سفارت انگلیس در دمشق تاکید می‌کند که بیش از 60 درصد سلاح‌هایی که در سال اول بحران برای گروه‌های معارض مسلح مستقر در مناطق مرکزی و جنوبی ارسال شدند، از این منطقه و روستاهای اطراف آن وارد سوریه شدند.

وی ادامه می‌دهد: درست است که برخی در توصیف اهمیت منطقه القصیر می‌گویند که این منطقه، منطقه استراتژیکی است که اگر معارضان مسلح بتوانند بر آن تسلط پیدا کنند و کنترل آن را در دست گیرند، می‌توانند سوریه را به دو قسمت و جنوب دمشق را از شمال آن جدا کنند، اما این تمام حقیقت نهفته در این منطقه نیست.

این منطقه براساس ملاحظات استراتژیک کشورهای غربی و آمریکا مهمترین وخطرناک‌ترین منطقه در خاورمیانه از حیث ارتباط فراهم کردن زمینه ارتباط بین محور مقاومت در ایران با حزب الله در لبنان از طریق سوریه به شمار می‌آید و در این بین مسیر «القصیر ـ القاع» و گذرگاه «جوسیه» از اهمیت بسیاری برخوردار است.

به همین دلیل این دپیلمات انگلیسی بر این باور است که از زمان آغاز بحران سوریه کشورهای توطئه کننده علیه سوریه گروه‌های تروریستی و افراد مسلح را به شدت تحت فشار گذاشته بودند تا با تصرف القصیر موجب قطع ارتباط محور مقاومت در منطقه شوند.

اهمیت القصیر برای نظام سوریه

از سوی دیگر و از حیث اهمیت منطقه القصیر برای نظام و ارتش سوریه باید گفت که منطقه القصیر برای نیروهای ارتش سوریه این امکان را فراهم می‌کند تا تردد و نقل و انتقال بین دمشق، پایتخت سوریه با مناطق ساحلی مدیترانه که بنادر «طرطوس» و «لاذقیه» را در برمی‌گیرد، فراهم می کند.

این درحالی است که با به دست گرفتن کنترل منطقه «القصیر» گروه‌های تروریستی و افراد مسلح دیگر امکان تردد آزاد به مناطق شمالی لبنان را نخواهند داشت.

کد خبر 217469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز