همشهری آنلاین: تحلیلگر و مقاله نویس برجسته امریکایی به پرس تی‌وی گفته است زندان گوانتانامو «در همه سطوح» برای رئیس جمهوری امریکا «ویرانگر و نابودکننده» است.

guantanamo

ایان ویلیامز روز چهارشنبه (۴ اردیبهشت) در مصاحبه تلفنی با بخش امریکای پایگاه اینترنتی پرس تی‌وی تاکید کرد :«اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو در امریکا با تبلیغات بسیار اندکی مواجه شد» هر چند «همه از جمله باراک اوباما، رئیس جمهور با این مساله موافقند که زندان گوانتانامو ناقض قوانین بین‌المللی و قانون اساسی امریکاست.»

ویلیامز افزود :«با این وجود این زندان همچنان فعالیت می‌کند. زندانیان بیش از ۱۰ سال است که در آن به سر می‌برند. ارتباط با آنان به هیچ وجه مقدور نیست. آن‌ها به صورت غیرقانونی در بازداشت به سر می‌برند و فرصتی برای اثبات این‌که جنایتکار یا محارب نیستند نیز در اختیارشان قرار نمی‌گیرد.»

یکی از سخنگوهای ارتش امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ۸ زندانی دیگر در زندان گوانتانامو از روز سه‌شنبه (۳ اردیبهشت) دست به اعتصاب غذا زده‌اند که با احتساب آنان تعداد زندانیان اعتصاب غذا کننده در مجموع به ۹۲ نفر می‌رسد.

مشاور مسلمانان ارتش امریکا در گوانتانامو هفته گذشته در بازدید از این زندان در گفتگو با خبرنگاران تاکید کرد به نظر وی بیش از یک زندانی پیش از به اتمام رسیدن اعتصاب غذا با خطر مرگ مواجه خواهد شد. ارتش امریکا برای برخورد با این اعتصاب غذا کادر پزشکی بیشتری را به این زندان اعزام کرده است.

اغلب زندانیان گوانتانامو حدود یک دهه است که بدون تفهیم اتهام یا امید به پایان یافتن دوره بازداشت‌شان در این زندان به سر می‌برند.

مسئول حقوق بشر سازمان ملل ۵ آوریل با اشاره به این‌که بازداشت نامحدود عده زیادی زندانی بدون تفهیم اتهام یا محاکمه بر خلاف قوانین بین‌المللی است از امریکا خواست زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

کد خبر 211016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز