دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو وارد نودمین روز خود شده است، معترضان امریکایی در تظاهرات جدیدی در مقابل کاخ سفید از باراک اوباما خواستند، زندان گوانتانامو را تعطیل کند.

زندان گوانتانامو

به گزارش پرس تی‌و ی‌،  سازماندهندگان این تظاهرات مانند سازمان کودپینک (CODEPINK) و شاهد علیه شکنجه (Witness Against Torture) جدیدترین اعتراضات خود را روز یک شنبه (۱۵ اردیبهشت، ۵ می) برگزار کرده و گفتند، دولت اوباما در پی راهپیمایی‌های اخیر احساس فشار کرده است.

میدیا بنجامین، یکی از معترضان گفت: «دولت اوباما بالاخره در این رابطه احساس شرمساری کرده است. آنها به جای اینکه زندانیان را با اعمال عدالت، آزاد کنند آنها را تحت اطعام اجباری قرار داده و این یک تخلف وحشتناک جهانی است.»

رهبران این گروه‌های فعال می‌گویند، با اگاهی مردم بیشتری در مورد بحران سلامن زندانیان زندان خلیج گوانتانامو، توجه به این گروه‌ها بیشتر شده است.

تعدادی از فعالان به منظور اعلام همبستگی با زندانیان گوانتانامو با رو آوردن به رژیم غذایی آب، نمک و پتاسیوم برای دوره‌های ۲۴ ساعته، دست به اعتصاب غذا زدند.

بر پایه این گزارش، حدود ۱۳۰ زندانی در اعتراض به حبس نامحدود خود ۶ فوریه اعتصاب غذایی را آغاز کردند.

بیشتر ۱۶۶ زندانی حاضر در گوانتانامو تبرئه شده یا اینکه هرگز با اتهامی روبرو نیستند؛ وضعیتی که خشم شماری از کشورها و سازمان‌های حقوق بشری را در پی داشته است.

اوباما ۳۰ آوریل دوباره وعده داد که برای تعطیل کردن زندان گوانتانامو تلاش کند. رئیس جمهور امریکا ۷ مارس ۲۰۱۱ یک حکم اجرایی را به منظور ادامه نظام حبس نامحدود در زندان نظامی گوانتانامو امضا کرد و این در حالی است که دو سال قبل از آن یک دستور اجرایی را مبنی بر تعطیلی این زندان امضا کرده بود.

زندان گوانتانامو ۱۱ ژانویه ۲۰۰۲ در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو. بوش اساسا به عنوان پایگاه دریایی امریکا در کوبا تاسیس شد.

کد خبر 212841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز