گروه بین‌الملل: چند‌ماه اعتراض و اعتصاب غذای زندانیان در گوانتانامو به‌دلیل سال‌ها بلاتکلیفی، در نهایت با درگیری میان آنها و زندانبان‌هایشان به اوج رسید تا با همه تلاش‌های مقام‌های واشنگتن برای مخفی‌کردن ماجراهای این زندان جنجالی، مردم جهان بیشتر از وضع آن خبردار شوند.

گوانتانامو

درحالی‌که از دو‌ماه پیش زندانیان گوانتانامو دست به اعتصاب غذای گسترده زده‌اند تلاش مقام‌های این زندان برای انتقال تعدادی از آنها از بند عمومی این زندان به سلول‌های انفرادی و تلاش برای غذاخوردن اجباری‌شان باعث شد تا درگیری میان زندانیان و محافظان کلید بخورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نظامیان آمریکایی در ساعات اولیه بامداد به بند عمومی این زندان یورش بردند تا زندانیانی را که در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند به سلول‌های انفرادی منتقل کرده و آنها را مجبور به غذا خوردن کنند که با واکنش زندانیان روبه‌رو شدند.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که در این درگیری زندانیان از سلاح‌هایی که ساخته بودند استفاده و محافظان هم اقدام به تیراندازی کرده‌اند. سرهنگ گرگ جولیان، یک سخنگوی ارتش آمریکا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که گلوله‌های استفاده شده در این حمله «کمترین جراحات» را به جای می‌گذارند. یک سخنگوی دیگر ارتش آمریکا اعلام کرده که زندانیان دوربین‌های مداربسته و پنجره‌ها را پوشانده بودند.

مقام‌های نظامی آمریکا درحالی‌که زندانیان در مقابل اسلحه‌های گرم زندانبان‌های خود تنها تعدادی چوبدستی داشته‌اند مدعی شده‌اند که در این درگیری زندانیان گوانتانامو جراحت جدی ندیده‌اند؛مسئله‌ای که از سوی منابع بیطرف قابل تأیید نیست. مقام‌های آمریکا که از مدت‌ها پیش در تلاش برای مخفی‌نگه‌داشتن اعتصاب غذای گسترده در گوانتانامو بوده‌اند با وخامت اوضاع در این زندان که در کوبا قرار دارد اذعان کرده‌اند که ۴۳ زندانی در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند.

وکلای مدافع زندانیان اما اعلام کرده‌اند زندانیانی که در اعتصاب غذا به‌سرمی‌برند خیلی بیشتر از این تعداد هستند. این وکلا با محکوم‌کردن مقام‌های کمپ‌دلتا در گوانتانامو تأکید کرده‌اند که ارتش به درگیری‌ها دامن می‌زند.درگیری در زندان گوانتانامو یک روز پس از آن رخ داد که اعضای هیأتی از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ بازدید خود از این زندان را به اتمام رساندند. مقام‌های صلیب سرخ که با انتشار خبرهای اعتصاب غذا به این زندان رفته بودند اعلام کرده‌اند که شرایط و اوضاع را به‌ویژه پس از این درگیری تحت نظر خواهند داشت. 166 زندانی که اکثر آنها بیشتر از یک دهه است بازداشت شده‌اند در زندانی که در پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی کوبا قرار گرفته بدون آنکه تفهیم اتهام یا محاکمه شوند به‌سرمی‌برند.

گسترده‌ترین اعتصاب غذا

از‌ماه فوریه سال‌جاری میلادی زندانیان گوانتانامو در اعتراض به شرایط این زندان و مشخص‌نبودن وضعیت و سرنوشت‌شان دست به اعتصاب غذا زدند که گسترده‌ترین و طولانی‌ترین اعتصاب غذا در این زندان به‌حساب می‌آید. برخی از زندانیان همچنین یکی دیگر از علت‌های اعتصاب غذا را بی‌احترامی نظامیان آمریکا به قرآن و مقدسات آنها هنگام بازرسی سلول‌ها اعلام کرده‌‌اند. پس از ۱۱ سپتامبر زندان گوانتانامو از سوی دولت آمریکا به محل نگهداری مظنونان به‌دست‌داشتن در عملیات تروریستی تبدیل شد که به‌صورت مخفیانه پس از بازداشت در کشورهای مختلف به این زندان منتقل شدند.

پیش از این هم زندانیان گوانتانامو اقدام به اعتصاب غذا و حتی خودکشی دسته‌جمعی کرده‌اند. هنگام اعتصاب غذا مقام‌های زندان با انتقال زندانیان به سلول انفرادی، با استفاده از لوله تلاش می‌کنند غذا و مایعات را وارد بدن این افراد کنند؛ اقدامی که گروه‌های حقوق بشر آن را یکی از شکنجه‌ها در این زندان مخوف آمریکا می‌شمارند. هفته گذشته کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با انتقاد از شرایط این زندان، از مقام‌های آمریکا خواست تا زندان گوانتانامو را تعطیل کند. ناوی پیلای اعلام کرد که بازداشت نامحدود بسیاری از زندانیان گوانتانامو بدون تفهیم اتهام یا محاکمه، قوانین بین‌الملل را نقض می‌کند. مقام‌های آمریکا اما مانند ۱۱ سال گذشته همچنان توجهی به انتقادهای جهانی و نهادهای حقوق بشر در این رابطه نمی‌کنند.

کد خبر 209072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز