همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد، مسلح کردن طرفین درگیر در سوریه نتیجه‌ای جز کشتار و خونریزی بیشتر در این کشور ندارد.

بان کی مون: ابراهیمی به ماموریت خود در سوریه ادامه می‌دهد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر در نیویورک دیدار کرد.

وی در این دیدار توقف کمک تسلیحاتی به هر یک از طرفین درگیر سوری را خواستار شد و نسبت به اوضاع ناآرام سوریه و تاثیرات این بحران بر منطقه ابراز نگرانی کرد.

بان کی مون همچنین اعلام کرد: افزایش کمک‌های تسلیحاتی به طرفین درگیر سوری نتیجه‌ای جز کشتار و خونریزی بیشتر در سوریه به دنبال ندارد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین بحران سوریه را وحشتناک توصیف و اعلام کرد: در حال حاضر یک سوم ساکنان سوریه نیازمند کمک‌های فوری هستند.

وی بار دیگر از کشورهای اهداکننده خواست حمایت‌های کاملی از تلاش‌های انسانی سازمان ملل کنند.

دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که اخضر ابراهیمی همچنان به ماموریت خود به عنوان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ادامه خواهد داد.

بان کی مون درباره روند صلح خاورمیانه که یکی از موضوعات این نشست بود، تاکید کرد: من همچنان به درخواستم از اسرائیل و فلسطین برای تلاش‌ مضاعف جهت رسیدن به توافقی در خصوص مشکلات موجود ادامه می‌دهم.

وی تاکید کرد: باید برای پیشرفت در روند صلح تلاش کرد و تاکید می‌کنم که فرصت کنونی نباید از دست برود.

بان کی مون به بیانیه اخیرش در ماه فوریه گذشته اشاره کرد و گفت: من در این بیانیه نیز نسبت به وضعیت فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل ابراز نگرانی کرده و تاکید داشتم که موضع سازمان ملل بر لزوم تفهیم اتهامات علیه بازداشت‌شدگان و محاکمه آنها در دادگاه‌های عادلانه بر اساس قوانین بین‌المللی یا آزادی آنها تاکید دارد.

مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که بان کی مون نسبت به خطرات اوضاع انسانی سوریه هشدار داده است.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در پی این دیدار اعلام کرد: با آنها در خصوص ادامه حمایت از ماموریت اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه توافق کرده است.

العربی در میان جمعی از خبرنگاران اعلام کرد: ما در این دیدار مشکلات سوریه و اقداماتی که باید انجام شود را مورد بررسی قرار دادیم اما در نهایت به دیدگاه‌های مشخص دست نیافتیم.

وی افزود: همه ما توافق کردیم که از ماموریت ابراهیمی حمایت کنیم چرا که تلاش وی یک هدف واحد را دارد و آن برقراری امنیت، صلح، ثبات و آزادی در سوریه است.

العربی درباره درخواست بان کی مون از کشورها و گروه‌های منطقه برای کاهش و متوقف شدن کمک‌های تسلیحاتی به طرفین درگیر سوری گفت: اگر راهکار سیاسی وجود داشت یا حل و فصل سیاسی بحران سوریه آغاز شده بود این مساله اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر به عقیده من چنین چیزی غیرممکن است چرا که دولت سوریه از کشورهای مشخصی سلاح دریافت می‌کند لذا اگر یک طرف درگیر سلاح دریافت کند توازن قدرت ایجاد نخواهد شد.

العربی همچنین اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر مشکلات ابراهیمی و چالش‌های وی در پی تصمیمات اخیر اتحادیه عرب از جمله اعطای کرسی سوریه به مخالفان شایعه‌ای بیش نیست.

العربی در ادامه تاکید کرد: ابراهیمی تاکنون به فعالیت خود ادامه داده و به ماموریتش تحت عنوان فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب ادامه خواهد داد.

در بیانیه‌ سازمان ملل آمده است: بان کی مون در تلاش است تا به اوضاع کنونی سوریه پایان داده و بار دیگر از شورای امنیت خواسته تا متحد شده و راهکار سیاسی را در سوریه اتخاذ کند.

بان کی مون همچنین راهکار سیاسی را تنها گزینه حل بحران سوریه اعلام و تاکید کرد: مذاکره میان طرفین درگیر سوری در حال حاضر نیازی ضروری است.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: گزارش‌هایی که از سوریه می‌رسد حاکی از وقوع کشتار وحشیانه در شهرک جدیدة الفضل در اطراف دمشق است.

هیگ تاکید کرد: باید هر چه سریعتر به بحران سوریه پایان داده شود.

وی عنوان داشت: گزارش کشتار زنان و کودکان مرا به درد آورد و باید بگویم که این هشدار دیگری درباره وحشی‌گری نظام بود و تاکیدی بر اینکه هر چه سریعتر باید بحران این کشور خاتمه یابد.

از سوی دیگر، شبکه خبری روسیه الیوم اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی‌اش امروز (سه‌شنبه) با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص بحران سوریه با یکدیگر دیدار می‌کنند.

پیشتر نیز مقام‌های آمریکا و روسیه چندین دیدار را در خصوص سوریه برگزار و اعلام کرده بودند، دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر نزدیک شده است.

سخنگوی رسمی دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد: مصر با هر گونه دخالت خارجی در سوریه مخالف است.

عمر عامر، سخنگوی رسمی مصر در این خصوص گفت: موضع مصر درباره سوریه تغییر نخواهد کرد و مصر به حل و فصل سیاسی بحران سوریه پایبند است. معیارهای موضع مصر بر پایه مخالفت با دخالت خارجی و پایان هر چه سریعتر درگیری‌ها در سوریه و حفظ وحدت این کشور است.

این مسئول مصری همچنین اعلام کرد: محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر در دیدارش با ولادیمیر پوتین در روسیه اعلام کرده بود که اولویت اصلی مصر حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

وزیر امور خارجه بلژیک نیز در حاشیه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ نسبت به افزایش تعداد جوانان اروپایی در سوریه برای جنگ علیه نظام حاکم و همکاری با گروه‌های تروریستی و تکفیری ابراز نگرانی کرد.

وی اعلام کرد: امیدواریم پدیده سفر روز افزون جوانان اروپایی برای جنگ در سوریه هر چه سریعتر پایان یابد به ویژه که این مساله تنها به بلژیک مربوط نمی‌شود بلکه در حال گسترش به سایر کشورهای عربی است.

وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه نیز اعلام کرد: کمیته پیگیری اجرای طرح سیاسی پیشنهادی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به نتایجی چشمگیر دست یافته که انعکاسی مثبت بر مذاکرات ملی سوریه خواهد داشت.

الحلقی همچنین با استقبال از نقش ارتش در برقراری مجدد ثبات در مناطق مختلف سوریه اعلام کرد که دولت با همکاری احزاب و جریان‌های سیاسی برای حل بحران سوریه و دستیابی به راهکاری ملی بدون دخالت کشورهای خارجی تلاش می‌کند.

کد خبر 210713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز