یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مخالفان سوریه انتظار داشتند در نشست اخیر استانبول، علاوه بر گشایش صندوق کمک یک میلیارد دلاری، با ایده اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه هم موافقت شود، شرکت‌کنندگان اما ضمن مخالفت ضمنی با این خواسته‌ها، صرفا به کمک نیمه نظامی 123میلیون دلاری بسنده کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتایان عرب و غربی خود در چارچوب نشست گروه موسوم به دوستان سوریه در استانبول، اعلام کرد که واشنگتن کمک‌های نیمه‌نظامی و غیرکشنده خود به مخالفان را به میزان 123میلیون دلار افزایش خواهد داد تا بدین‌ترتیب کل کمک‌های آمریکا به مخالفان سوریه به 250میلیون دلار افزایش یابد.

جان کری این اظهارات را در کنفرانس خبری خود با احمد داووداوغلو همتای ترکیه‌ای و احمد معاذالخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوریه بیان کرد و افزود منازعات جاری در سوریه از مرزهای آن فراتر رفته و کشورهای همجوار را تهدید می‌کند.کری در بیانیه‌ای پس از نشست استانبول، اعلام کرد که کمک‌های آمریکا از سطح وعده‌های غذایی نظامی و جعبه‌های پزشکی فراتر می‌رود تا شامل انواع دیگری از تجهیزات غیرکشنده شود.

بیانیه کری اشاره‌ای به جزئیات و ماهیت این کمک‌ها نکرده اما تأکید می‌کند که ماهیت این تجهیزات با همکاری فرماندهان نظامی مخالفان مشخص خواهد شد. رسانه‌های آمریکایی هم گزارش دادند که این تجهیزات شامل جلیقه ضد‌گلوله، خودرو و دوربین‌های دید در شب خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین 10کشور عربی و غربی عضو این گروه را به افزایش کمک‌های خود به مخالفان فراخواند. این اظهارات کری نشان از آن دارد که 10کشور یادشده یا دست‌کم کشورهای غربی چندان تمایلی به افزایش کمک‌های خود به مخالفان در سایه چنددستگی و اختلافات درونی آنها ندارند.

بسنده کردن گروه موسوم به دوستان سوریه به این میزان از کمک‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مخالفان پیش از نشست استانبول تمام فشارهای خود را برای اقناع کشورهای عضو برای گشایش صندوقی یک میلیارد دلاری برای کمک به مخالفان به‌کار گرفته بودند. مخالفان سوریه یکی دیگر از انتظارات خود از کشورهای عضو این گروه را حمله هوایی برای منهدم‌سازی‌ سیستم دفاع موشکی سوریه و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال سوریه اعلام کرده بودند و حتی آن را مسئولیت اخلاقی این کشورها دانسته بودند اما کشورهای عضو با این خواسته هم مخالفت کردند.

نشست یادشده برخلاف انتظار مخالفان به جای آنکه مطالبات آنها را بررسی کند، به نشستی تبدیل شد که در آن کشورهای غربی مطالبات و انتظارات خود از مخالفان را مطرح کردند و در آن، کشورهای غربی از مخالفان خواستند تا به صراحت از گروه‌های مسلح افراطی اعلام برائت کرده و مشکلات داخلی خود را حل کنند.

از همین رو، ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای پس از نشست استانبول که بیشتر بیانیه ابراز مواضع بود، متعهد شد سلاح‌های ارسالی از سوی غربی‌ها به‌دست گروه‌های تروریستی نیفتد. این موضع‌گیری پس از مناقشات مفصل و طولانی میان دو طرف و پاسخ ائتلاف به نگرانی‌ها و پرسش‌های غربی‌ها اتخاذ شد.

وزرای خارجه شرکت‌کننده در این نشست همچنین اعلام کردند که خواسته‌ها و انتظارات مخالفان را درک می‌کنند اما به خواسته اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال و جنوب سوریه پاسخ آشکار وشفافی ندادند.خواسته مخالفان از غربی‌ها برای مسلح‌سازی‌ آنها در حالی مجددا مطرح می‌شود که تاکنون سه بار این ایده در نشست وزرای خارجه اروپا با شکست مواجه شده است. قرار است برای چهارمین بار این موضوع اواخر اردیبهشت جاری در اتحادیه اروپا به بررسی گذاشته شود اما آلمان همچنان یکی از مخالفان جدی این موضوع است. فرانسه هم یک‌ماه پس از جانبداری از این خواسته، اکنون از موضع خود عدول کرده است.

کد خبر 210364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز