سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پنج‌ماه از تشکیل ائتلاف مخالفان سوریه نگذشته، رئیس آن رسما استفعا داد تا همچنان شکاف و اختلاف ویژگی اصلی این ائتلاف باشد و همزمان با آن، گروه‌های مسلح این بار مسیحیان سوری را هدف قرار داده و دو نفر از رهبران آنها را ربودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمد معاذ الخطیب که پیش از این یک‌بار طی فروردین‌ماه استعفا داده بود، مجددا از ریاست ائتلاف کناره‌گیری کرد و در پی آن، ائتلاف فردی را تا زمان تعیین جانشین، به‌صورت موقت به این سمت گمارد.احمد معاذالخطیب اوایل فروردین گذشته در اعتراض به پیشنهاد تشکیل دولت برای مخالفان سوریه از سمت خود کناره گرفته و اعلام کرده بود که تشکیل دولت زمینه‌ساز تقسیم سوریه خواهد شد اما استعفای وی با وساطت قطر مسکوت ماند.

اکنون با گذشت یک ماه، الخطیب در نشست اخیر گروه موسوم به دوستان سوریه در استانبول، از کشورهای عضو خواست تا ائتلاف مخالفان گروه‌های مستقل بیشتری را زیر چتر خود بگیرد اما گویا با این خواسته مخالفت شد و در پی آن الخطیب رسما استعفا کرد. با این حال، برای پیشگیری از آشکار شدن تکروی‌های داخل ائتلاف، معاذالخطیب علت استعفای خود را نه مخالفت با خواسته‌اش در نشست اخیر استانبول بلکه سهل‌انگاری جامعه جهانی دانست.یک روز پس از استعفای الخطیب، جورج صبرا مسئولیت این ائتلاف را تا زمان تعیین جانشین رسمی برای الخطیب در 11‌ماه می‌ آینده به‌دست گرفت.

ائتلاف مخالفان سوریه از همان آغاز با تهدید و فشار طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل شد و در این پنج ماهه نه‌تنها نتوانست کاری از پیش ببرد، بلکه با این استعفای الخطیب، هر روز زمزمه‌های انحلال آن رساتر می‌شود. این درحالی است که ائتلاف مخالفان همچنان اصرار دارد که الخطیب در سمتش باقی بماند. همزمان با این تحولات، گروه‌های مسلح در سوریه در تکاپوی تحت پوشش قراردادن خبرهای پیشروی‌های ارتش سوریه در مناطق مختلف، دو شخصیت برجسته مسیحی را ربودند تا این اقدام، نخستین ربایش در نوع خود طی بیش از دو سال بحران سوریه باشد.

کلیسای بانو بلمند در سوریه اعلام کرد که افرادی مسلح اسقف پل یازجی متروپولیت اسقف ارتدوکس‌های حلب و اسکندرون و یوحنا ابراهیم متروپولیت اسقف ارتدوکس‌های سریانی حلب را پس از کشتن راننده آنها ربودند. نفر چهارم همراه آنها هم ناپدید شده است. اما یک روز پس از توافق اتحادیه اروپا برای خرید نفت از گروه‌های مسلح در سوریه، یک عضو ائتلاف مخالفان اعلام کرد که مخالفان آمادگی فروش نفت را ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو روز پیش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل، اعلام کردند که کار خرید نفت از گروه‌های مسلح را آغاز خواهند کرد. گروه‌های مسلح طی ماه‌های گذشته با حمله به چاه‌های نفت سوریه، بخشی از آنها را به آتش کشیده و بر برخی دیگر هم سیطره یافته‌اند. در پی این موضع اروپایی، اسامه القاضی عضو ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد که مخالفان به‌علت نداشتن قدرت اجرایی واقعی دست‌کم تا یک‌ماه آینده هرگز قادر به فروش نفت نخواهند بود. القاضی اعلام کرد که بدون دولت موقت هرگز نمی‌توان چنین کاری را صورت داد. وی افرادی را که اقدام به فروش نفت می‌کنند، به قاچاق نفت متهم کرد.

اما در عرصه بین‌المللی، قطر قرار است طی هفته جاری پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه سوریه برای رأی‌گیری به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه نماید اما از هم‌اکنون برخی از کشورهای عضو به آن اعتراض کرده‌اند.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، کشورهای مالزی، برزیل، هند، آفریقای جنوبی، آرژانتین، مکزیک و اروگوئه ازجمله کشورهایی هستند که با این پیش‌نویس مخالفت کرده‌اند. در عرصه میدانی هم، ارتش سوریه همچنان به پیشروی خود در استان حمص ادامه می‌دهد و پس از کنترل 20روستای مرزی منطقه القصیر در مرز با لبنان، در آستانه کنترل کامل آن قرار گرفته است.

کد خبر 210759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز