شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک هفته پس از آنکه گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه، رسما خود را وابسته به القاعده معرفی کرد، کشورهایی که تحت نام دوستان سوریه، پول و سلاح به داخل سوریه تزریق می‌کردند، نگران از امکان حرکت گروه‌های تروریستی به سوی کشورهایشان، دیروز در استانبول دور هم جمع شدند تا نه درباره کیفیت تضعیف حاکمیت سوریه بلکه با انگیزه مقابله با خطرات ناشی از قوت گرفتن گروه‌های تروریستی به گفت‌وگو بپردازند.

نشست ترکیه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست موسوم به دوستان سوریه دیروز تنها با مشارکت نمایندگان 11کشور از میان 100کشور عضو برگزار شد و علاوه بر ترکیه ،‌از طرف عربی، مصر، اردن، امارات، قطر و عربستان و از کشورهای غربی آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا شرکت می‌کنند. آخرین نشست گروه موسوم به دوستان سوریه‌ماه فوریه گذشته در ایتالیا برگزار شد.

در همین حال، یک مقام مسئول شرکت‌کننده در نشست استانبول اعلام کرد که این نشست در سایه قوت گرفتن جبهه القاعده و دیگر گروه‌های افراطی برگزار می‌شود و بیانیه‌های اخیر صادر شده از سوی القاعده، جامعه جهانی را وامی‌دارد تا تلاش بیشتری برای پایان دادن به بحران سوریه صورت دهد.

جبهه النصره که به سرکردگی ابومحمد‌الجولانی در سوریه عملیات‌های تروریستی انجام می‌دهد، چهارشنبه گذشته در پیامی صوتی رسما با ایمن الظواهری رئیس تشکیلات القاعده اعلام بیعت کرد. ایمن الظواهری هم پیش از این، گروه‌های مسلح و جهادی را به برپایی دولت و خلافت اسلامی در سوریه فراخوانده بود.

پیش از این نشست هم منابع آگاه اعلام کردند که احمد معاذ‌الخطیب که‌ماه گذشته میلادی از ریاست ائتلاف مخالفان سوریه استعفا کرد، موافقت کرده درصورت گسترده‌تر شدن چتر این ائتلاف و پیوستن گروه‌های مستقل دیگر به آن، شش‌ماه دیگر در این سمت بماند. ائتلاف مخالفان سوریه که با ضرب و زور قطر و سفیر سابق آمریکا در سوریه، تشکیل شد، صرفا دو تا سه گروه اصلی مخالفان ازجمله اخوان‌المسلمین را شامل می‌شود و 60عضو را در برمی‌گیرد، اما گروه‌های میانه رو از پیوستن به آن سر باز زدند.
این در حالی است که یک عضو ارشد ائتلاف مخالفان اعلام کرد که بخش‌هایی از اپوزیسیون مایل به برقراری سازشی میان حاکمیت سوریه و گروه‌های افراطی نظیر جبهه النصره هستند که آمریکا و روسیه از آن حمایت کنند.

گروه‌های مخالف سوریه امیدوارند نشست استانبول مسئله مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه را به تصویب برساند. ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرده که طبق معمول قطر و عربستان مسئولیت ارسال سلاح و آمریکا و برخی کشورهای دیگر کار آموزش‌دهی و کمک‌های غیرکشنده را به‌عهده خواهند گرفت. اما در مقابل، دو مقام دیپلمات غربی اعلام کردند که یکی از اهداف اصلی نشست، تعهد صریح و آشکار ائتلاف به اتخاذ موضعی قطعی علیه افراط‌گری و تلاش برای حل و فصل مشکلات درونی خویش است.

در این میان، جان کری وزیر خارجه آمریکا که در این نشست حضور یافت، از کمک 100میلیون دلاری واشنگتن به مخالفان سوریه خبر داد. این کمک به‌معنای افزایش کمک‌های نیمه نظامی آمریکا به گروه‌های پیکارجو در داخل سوریه خواهد بود.

نشست استانبول در حالی برگزار شد که دو روز پیش از آن، شورای امنیت سازمان ملل در اجماعی کم‌سابقه، بیانیه‌ای غیرالزام‌آور را صادر کرد که در آن خواستار توقف خشونت‌ها شد. در این بیانیه، خشونت‌های هر دو طرف درگیر در سوریه محکوم شده و درباره کارشکنی دو طرف در ارسال کمک‌های انسان دوستانه به پناهجویان ابراز تأسف شده است. اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه هم اعلام کرد که در سمت خود خواهد ماند، هرچند که هر روز صبح به استعفا فکر می‌کند. در عرصه میدانی هم، روزنامه التونسیه از کشته شدن 19فرد مسلح تونسی در عملیات ارتش سوریه در شهر سراقب در ادلب خبر داد.

کد خبر 210147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز