همشهری آنلاین: روزنامه اسپانیایی ال پاییس از حضور 600 شهروند اروپایی در صفوف شورشیان و تروریست‌های مخالف حکومت بشار اسد در سوریه خبر داد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه چاپ مادرید این خبر را روز چهارشنبه به نقل از مرکز بین الملی مطالعات افراط گرایی وابسته به موسسه سلطنتی لندن منتشر کرد و نوشت: از میان شهروندان اروپایی مذکور که در طول دو سال اخیر در جنگ سوریه حضور یافته اند، 134 نفر از انگلیس، 107 نفر از کشورهای بنلوکس (هلند، بلژیک و لوکزامبورگ) و بیش از 90 نفر از فرانسه هستند.

ال پاییس در گزارش خود که آن را با عنوانˈفرزندی برای جنگˈ به قلم ˈایگناسیو سمبره روˈ به چاپ رسانده است، به شمار دقیق اسپانیاییهای حاضر در صفوف گروههای تروریستی فعال در سوریه اشاره نکرد، اما گفت که بررسیها نشان می دهد در یکسال اخیر دست کم 8 اسپانیایی از شهر سئوتا و یک نفر از بارسلونا به گروه سلفی ˈجبهه النصرهˈ در سوریه که وابستگی خود را به القاعده به طور رسمی اعلام کرده، پیوسته اند و تاکنون 4 تن از آنان در جریان درگیریهای سوریه به قتل رسیده اند.

این روزنامه، قربانیان اسپانیایی را شامل سه جوان از شهر سئوتا که بین 24 تا 32 سال سن داشته و دو نفر از آنها تاکسیران بودند و یک شهروند مغربی تبار مقیم بارسلونا که به دستفروشی در این شهر اشتغال داشت، معرفی کرده است.

ال پاییس خاطرنشان کرد: رقم دقیقی از شهروندان اسپانیایی که به گروههای تروریستی مخالف دولت بشار اسد پیوسته اند در دست نیست، اما نیروهای امنیتی این کشور اطلاعاتی در دست دارند که نشان می دهد گروههای تندرو و سلفی هوادار القاعده به ویژه در میان ساکنان شهر مسلمان نشین سئوتا- که با 84 هزار نفر جمعیت در شمال خاک آفریقا و کشور مغرب واقع است- ، فعالیت چشمگیری دارند.

ال پاییس، خردسالترین شهروند اسپانیایی را که سوم فروردین ماه جاری به القاعده در سوریه پیوسته است، یک نوجوان 16 ساله به نام ˈنورالدینˈ معرفی کرد و نوشت که پدر او، ˈاحمد عبدالرعیت لارابیˈ پیش از این در عملیات پلیس امنیت اسپانیا موسوم به ˈعملیات دوناˈ در سال 2006 میلادی در شهر سئوتا به همراه 10 شهروند دیگر به اتهام تشکیل یک هسته تندرو برای انجام اقدامات تروریستی دستگیر شده بود اما پس از دو سال حبس، او و 7 تن دیگر از اتهامات وارده، تبرئه و آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، دو متهم دیگر این پرونده نیز نه به اتهام اقدامات تروریستی بلکه به جرم جعل مدارک و سرقت به عنف به مجازات حبس دو و 5/3 سال زندان از سوی دادگاه ملی اسپانیا محکوم شده اند.

ال پاییس خاطرنشان کرد: با وجود تبرئه شدن و با آنکه احمد متولد اسپانیا و دارای همسری اسپانیایی است و فرزندانش همگی در اسپانیا متولد شده اند، دولت این کشور اروپایی ملیت وی را از او گرفته و کارت هویتی به احمد داده است که نه اسپانیایی و نه مغربی محسوب می شود، حق کار یا پوشش تامین اجتماعی را ندارد و حتی برای ورود به خاک اصلی اسپانیا در شبه جزیره ایبری باید مجوز عبور بگیرد.

به نوشته روزنامه مذکور، این نوع رفتار نیروهای امنیتی اسپانیا با مسلمانان، انگشت نما شدن فرزندان احمد در مدرسه به گونه ای که همکلاسی های نورالدین، او را فرزند یک تروریست می خواندند و ارتباط جوانان و نوجوانان سئوتا با گروههای تندروی مقیم مغرب(مراکش)، نقش موثری در کشاندن آنها به جنگ سوریه داشته است.

ˈفرانسیسکو گونزالس پرزˈ نماینده دولت مرکزی اسپانیا در شهر خودمختار سئوتا در این باره به ال پاییس گفت: سلفی ها که اکنون به ˈدزدان ارادهˈ جوانان مسلمان در این شهر تبدیل شده اند، با تحریک و تهییج احساساتشان ابتدا آنها را به پرتاب سنگ علیه ماموران و نهادهای اسپانیا به عنوان یک کشور غربی تشویق می کنند، بعد به کار قاچاق مواد مخدر می کشانند و حالا، به اسم جهاد، آنها را به جنگ در سوریه می برند.

روزنامه اسپانیایی در این زمینه، نقش یک روحانی وهابی 33 ساله مقیم شهر تتوان مغرب را در تحریک و جذب جوانان سئوتایی بسوی القاعده موثر دانست و نوشت که این روحانی تندرو به دلیل نقش داشتن در حملات تروریستی کازابلانکا - که 45 کشته برجای گذاشت-، در سال 2003 میلادی به 30 سال زندان در مغرب محکوم شده بود اما در سال 2011 توسط محمد ششم پادشاه این کشور مورد عفو قرار گرفت و با وجود منع بودن از وعظ و منبر، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

ˈعبدالله رامیˈ پژوهشگر موسسه سلطنتی مطالعات استراتژیک مغرب در این باره به ˈال پاییسˈ گفت:ˈ هر چه بیشتر جنگ در سوریه به درازا بکشد، برای سلفی ها جذب جوانان برای حضور در آن راحت تر خواهد بود.ˈ

وی هشدار داد:ˈایدئولوژی سلفی بسرعت در بین مغربی ها و مسلمانان سنی اروپا در حال گسترش است و این وضعیت برای کشورهای منشا آنان و کشورهایی که آنها را می پذیرند، خطر بسیاری دارد، زیرا جوامع یادشده به راهی برای انتقال تفکرات، پول و نیرو برای القاعده تبدیل می شوند.ˈ

کد خبر 209701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز